اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

کاهش وابستگی لایحه بودجه ۱۴۰۱ به درآمدهای نفتی

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱، در سال آینده ۳.۸ میلیون میلیارد ریال درآمد نفتی پیش‌بینی شده که نشان‌دهنده سهم ۲۵ درصدی آن در این لایحه و کاهش وابستگی منابع عمومی به درآمدهای نفتی است.

به گزارش سایت طلا،منابع حاصل از صادرات نفت همواره به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع تامین بودجه کشور به شمار می‌رود. با این حال در سال‌های گذشته و با تاکید رهبر معظم انقلاب، تلاش شده تا منابع عمومی بودجه از درآمدهای نفتی فاصله بگیرد.

تا ۱۰ سال پیش، حدود ۵۰ درصد از منابع عمومی بودجه کشور از محل صادرات نفت تامین می شد اما به تدریج این سهم کاهش پیدا کرد و به جای آن سهم مالیات در بودجه بیشتر شد.

در لایحه بودجه سال آینده نیز که امروز توسط رئیس جمهوری تحویل مجلس می شود، سهم درآمدهای نفتی در بودجه کمتر شده و وابستگی بودجه به نفت کاهش پیدا کرده است.

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، کل سهم دولت از صادرات نفت ۳.۸ میلیون میلیارد ریال پیش بینی شده است. با توجه به اینکه منابع بودجه عمومی دولت برای سال آینده ۱۵ میلیون میلیارد ریال اعلام شده، سهم درآمدهای نفتی از این بخش معادل ۲۵ درصد است.

این در حالی است که در قانون بودجه سال جاری درآمد پیش بینی شده از محل فروش نفت ۳.۵ میلیون میلیارد ریال بوده که با توجه به منابع بودجه عمومی در سال ۱۴۰۰ که ۱۳.۷ میلیون میلیارد ریال است، سهمی ۲۵.۵ درصدی را نشان می دهد و این بدان معنا است که دولت تلاش کرده با وجود مشکلات اقتصادی اما سهم نفت در بودجه را کاهش دهد.

در این لایحه میزان مالیات از درآمدهای دولت به ۵.۳ میلیون میلیارد ریال رسیده که نشان‌دهنده سهم ۴۰ درصدی مالیات در منابع بودجه عمومی دولت دارد. در واقع دولت در شرایط تحریم و با استفاده از این فرصت تلاش کرده تا از بودجه نفتی فاصله بگیرد.

این اعداد نشان می دهد دولت سیزدهم در عمل در تلاش است تا معیشت مردم را به مذاکرات هسته ای گره نزند.

به گزارش سایت طلا، آیت الله سید ابراهیم رییسی امروز (یکشنبه) با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه ۱۴۰۱ را تقدیم مجلس می‌کند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد