اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

رویت طولانی‌ترین ماه گرفتگی جزئی در ۵۸۰ سال گذشته

ماه گرفتگی جزئی هر شش قرن یکبار اتفاق می‌افتد و آخرین خسوف سال میلادی است که در برخی مناطق جهان قابل مشاهده خواهد بود.

به گزارش سایت طلا به نقل از indianexpress، ماه گرفتگی جزئی که در ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) رخ می‌دهد، آخرین ماه گرفتگی سال میلادی خواهد بود، این نوع از ماه گرفتگی هر شش قرن یکبار اتفاق می‌افتد و آخرین باری که این نوع خسوف رخ داد در ۱۸ فوریه سال ۱۴۴۰ بود و تکرار بعدی این خسوف در ۸ فوریه ۲۶۶۹ رخ خواهد داد.

پدیده ماه گرفتگی جزئی

ماه گرفتگی جزئی زمانی رخ می‌دهد که زمین بین خورشید و ماه قرار گیرد، اما نه در یک خط کامل. قسمت کوچکی از ماه توسط سایه زمین پوشانده می‌شود و می‌توان یک ماه مایل به قرمز را دید که به آن "ماه یخبندان" نیز می‌گویند. این نوع ماه گرفتگی در آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، آسیای شرقی، استرالیا و منطقه اقیانوس آرام و بخش‌هایی از هند قابل مشاهده خواهد بود.

یکی از محققان هوا و فضا هند در ارتباط با این پدیده گفت: "این خسوف جزئی از ساعت ۱۲:۴۸ به وقت هند شروع می‌شود و در ساعت ۱۶:۱۷ به وقت هند به پایان می‌رسد. از این رو، مدت خسوف جزئی ۳ ساعت و ۲۸ دقیقه و ۲۴ ثانیه خواهد بود که طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن بیست و یکم و طولانی‌ترین ماه گرفتگی تقریباً در ۶۰۰ سال گذشته است".

این محقق افزود: "در خسوف جزئی، ۹۷ درصد از ماه توسط سایه زمین پوشیده می‌شود و ممکن است ماه به رنگ قرمز خونی به نظر برسد، این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که قسمت قرمز نور خورشید از زمین عبور کند. در این زمان جو کمترین انحراف را دارد و هنگامی که نور خورشید روی ماه می‌افتد رنگ مایل به قرمزی به آن می‌دهد".

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد