اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

سه شرط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام/واکنش وزارت خارجه به صحت و سقم سفر احمد مسعود به ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان به زودی به کابل سفر می‌کند.

به گزارش سایت طلا،سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست خبری هفتگی خود در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنان پاسخ داد.

خطیب‌زاده درباره وضعیت عمومی وزیر امور خارجه پس از ابتلا به کرونا گفت: ایشان با حال عمومی خوب از منزل کارها را دنبال می‌کنند.

اشغال و ترور مبنای نامشروع بودن رژیم اشغالگر است

وی درخصوص اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر این‌که ایران تهدید موجودیتی برای اسرائیل است؛ گفت: تهدید وجودی اسرائیل وجود این رژیم نامشروع است. این رژیم، خودش، خود مخرب است. اشغال و ترور و سیاست‌هایی که در پیش گرفته مبنای نامشروع بودن این رژیم متجاوز و اشغالگر است. آنها حد و حدود خود را می‌دانند و پیشتر هم پاسخ خود را گرفته‌اند.

آمریکا باید بداند که عضو برجام نیست

خطیب‌زاده درخصوص اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر اینکه ایران هنوز تمایلی برای بازگشت به برجام نشان نداده است؛ گفت: ایالات متحده باید بداند عضو برجام نیست و به اعضای دیگر برجام نمی‌تواند اظهاراتی را منتسب کند و یا درخواست‌هایی را داشته باشد. بهتر است اول از همه برادری خود را ثابت کند. خوشحالیم این اراده خود را مدام تکرار می‌کنند. شاید برای این است که فراموش نکنند تحریم‌هایی که توسط دولت قبلی اعمال و توسط این دولت دنبال و برخی اضافه شد، می‌خواهند بردارند.

آنچه مهم است عمل است که متأسفانه عملی که از دولت فعلی دیدیم در خلاف جهت اعلامی آنها بوده است.

‌مسیر ایالات متحده برای بازگشت به برجام روشن است؛ باید بپذیرید به عنوان مقصر وضعیت فعلی از مسیری که رفته برمی‌گردد، برای بازگشت از مسیر غلط هم باید تحریم‌های ظالمانه که بعد از خروج آمریکا از برجام اعمال شده یک جا و به صورت مؤثر بردارد و تضمین دهد هیچ دولتی در آمریکا مجدداً جهان و حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت و این شرایط را تکرار نخواهد کرد.

وی در خصوص مذاکرات برجامی در وین؛ گفت: اصل حاکم بر توافقات و گفتگوها در وین اصل تا درباره همه چیز توافق نشده، درباره هیچ توافق نشده است. لذا آنچه در وین انجام شده، یک پیش نویس است و توافقی انجام نشده است... اگر اطمینان از رفع موثر تحریم‌های حاصل شود، آنگاه می‌توانیم بگوییم که در مسیر درستی هستیم.

آمریکا عضو برجام نیست و مسیر بازگشتش ابتدا از حصول اطمینان ایران و 1+4 از رفع تحریم‌ها می‌گذرد. مطمئنا آمریکا تا آن روز در کمیسیون مشترک برجام نمی‌تواند حاضر شود. مذاکرات در تاریخ اعلام شده آغاز و تیم مذاکراتی توسط وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران هدایت خواهد شد و ترکیبی از ارگان‌های مسئول در رفع تحریم‌ها حضور خواهند داشت و هیچ تغییر خاصی از حیث شخصیت‌های حقوقی حاضر در این هیأت صورت نخواهد گرفت. اشخاص و نام ها موضوع ثانویه است.

سفر احمد مسعود به ایران

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره سفر احمد مسعود به ایران گفت: سفرها به ایران به صورت عادی با آگاهی کابل و دوستانمان در جهات مختلف جامعه مدنی و گروه‌های افغانستانی انجام می‌شده و شده است. هفته‌ای که گذشت در خصوص توافق بین شرکت توانیر و شرکت برشنا افغانستان درخصوص صادرات برق سفری انجام شد.

همانطور که مستحضرید جناب آقای کاظمی قمی، نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان، در وزارت خارجه مستقر شدند و فعالیت هایشان را شروع کردند.

ایشان به زودی سفری به کابل خواهد داشت و این رفت و آمدها بین کشورهای همسایه در سطح خود و با چارچوب هایی که در بیانیه تهران به دقت و شفافیت آمده در جریان بوده و ادامه خواهد یافت.

آنچه مهم است حفظ آرامش و ثبات در عراق است

خطیب‌زاده درباره تحولات اخیر عراق گفت: ما موضع خود را دیرزو شفاف اعلام کردیم. آنچه مهم است حفظ آرامش و ثبات در عراق است. همه گروهها باید کمک کنند که ما شاهد ثبات در عراق باشیم. بدخواهانی هستند که نمی خواهند انتقال مسالمت آمیز قدرت در عراق شکل نگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سوءقصد علیه نخست وزیر عراق گفت: باید اجازه دهیم که نهادهای ذیربط و قانونی در عراق بررسی های خود را تکمیل کنند. در تماس آقای امیرعبداللهیان با آقای فواد حسین دیروز تاکید شد که عاملین و آمرین این اتفاق باید پیدا شوند.

تماس‌ها میان ایران و عربستان قطع نشده است

وی درباره مذاکرات ایران و عربستان گفت: تماس‌ها میان ایران و عربستان قطع نشده است، البته بعد از دور چهارم گفتگوی حضوری صورت نگرفته است. گفتگوها به صورت صریح و شفاف انجام شده است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد