اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

دستیابی به توافق در وین زمینه‌ساز تعاملات بیشتر خواهد بود

معاون پیشین وزیر امور خارجه انگلیس، سفر نماینده ارشد اتحادیه اروپا به تهران برای پیگیری مذاکرات برجامی را حائز اهمیت توصیف و تصریح کرد که دستیابی به توافق در وین، راه را برای تعامل در زمینه های بیشتری از جمله در خصوص مسائل منطقه هموار خواهد کرد.

به گزارش سایت طلا،«الیستر برت» در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ معاون وزیر امور خارجه انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا بود روز پنجشنبه هم زمان به سفر انریکه مورا دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به تهران به خبرنگار ایرنا گفت که این سفر در مقطع بسیار مهمی صورت گرفته است.

وی بیان داشت که آقای مورا باور اتحادیه اروپا را درباره ضرورت ازسرگیری مذاکرات وین مخفی نکرده و من انتظار دارم که او این پیام را در تهران منتقل کند.

این دیپلمات اسبق انگلیسی اضافه کرد: با توجه به سایر موضوعاتی که در دستور کار قرار دارد از جمله افغانستان و گفت‌وگوهای امنیت منطقه‌ای که در کشورهای مختلف جریان دارد امیدوارم که اقای مورا تاکید کند که دست‌یابی به توافق در وین نه تنها برای مساله هسته‌ای که سیگنال مهمی برای تعامل در خصوص سایر مسائل است.

دیپلمات‌های ارشد گروه ۴ به‌علاوه یک، ایران و اتحادیه اروپا از فروردین تا خرداد ماه گذشته، شش دور در پایتخت اتریش گردهم آمده تا درباره احیای مفاد برجام گفت‌وگو کنند. این مذاکرات از تیرماه گذشته متوقف شده و اتحادیه اروپا بر ازسرگیری مذاکرات اصرار دارد.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری در نخستین پالس برجامی به طرف‌های مقابل تصریح کرده است که یک قدم از منافع ایران عقب نشینی نخواهد کرد. وی در نخستین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی بیان داشت: آنچه ما در گفت‌ وگوها به دنبال آن هستیم، رفع تحریم‌های ظالمانه است و محور گفت‌ وگوها، منافع ملت ایران خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: ما به دنبال گفت‌ وگو برای گفت‌ وگو، و مذاکره برای مذاکره نیستیم؛ بلکه مذاکره نتیجه محور می‌خواهیم و به دنبال آن تحریم‌ها علیه ملت ایران رفع شود و زندگی مردم رونق بگیرد.

انریکه مورا دیروز پیش از عزیمت به تهران در توئیتی نوشت: به ایران سفر می‌کنم، جایی که قرار است با همتایم در یک مقطع حیاتی دیدار می‌کنم. وی عنوان کرد: به عنوان هماهنگ کننده برجام ضرورت از سرگیری مذاکرات برجام در وین را مطرح خواهم کرد. مورا در همین پیوند خواستار ادامه مذاکرات برجامی از نقطه‌ توقف گفت‌وگوها شد.

مورا امروز با علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه در تهران دیدار کرد. طبق گزارش اداره‌کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، طرفین درخصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله روابط ایران و اتحادیه اروپایی، موضوع افغانستان و نیز مذاکرات برای برداشتن تحریم‌های ظالمانه گفت‌وگو کردند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد