اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

تحریم‌ها مانع افتتاح قطار سریع‌السیر در کشور شد

رئیس‌جمهور گفت: یکی از کارهایی که می‌خواستم در دولت انجام بدهم اما نشد، ورود قطار سریع‌السیر به کشور بود و اگر تحریم نبود، قطعا این پروژه افتتاح می‌شد.

به گزارش سایت طلا،حجت‌الاسلام حسن روحانی در آئین بهره‌برداری از چند طرح بزرگ ریلی و آزادراهی وزارت راه و شهرسازی، با تبریک عید سعید غدیر خم گفت: روز غدیر را به هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه تشبیه می کنم‌.

وی افزود: پیامبر اسلام مردم را به راه مستقیم هدایت می‌کرد و وحی در غار حرا در مکه نازل شد اما دولت اسلام در مدینه شروع شد و هجرت پیامبر به معنای آغاز حکومت اسلامی است. هجرت پیامبر آغاز تاریخ ماست و مبنای تاریخ اسلامی هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه است.

رئیس جمهور افزود: پیامبر وقتی در غدیر دست حضرت علی را گرفت و گفت هر که من مولای اویم علی مولای اوست، ایشان نه تنها علی بلکه صفات را برای حاکمان اسلامی مشخص کرده و در غدیر به مردم گفت چه فرد و افرادی می‌توانند حاکم دنیای اسلام باشند و با چه رفتاری می تواند حکومت دنیای اسلام را بر عهده بگیرند.

روحانی در ادامه اضافه کرد: تصور نمی‌کردم که هر هفته افتتاح داشته باشیم و خوشحالم که توانستیم این کار را انجام دادیم.

وی بیان کرد: مردم ما سه سال و نیم درگیر جنگ اقتصادی بودند و این اواخر هم کرونا و خشکسالی مشکلاتی را برای آنان ایجاد کرد، اما زمانی که مردم می‌بینند این پروژه‌های عظیم به دست جوانان خودمان افتتاح می‌شود، احساس خرسندی می‌کنند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: جاده شمال برای ما بسیار مهم بود و از همان ابتدای دولت ساعت‌ها بحث کردیم تا این پروژه مجدداً عملیاتی و اجرا شود. در سال ۹۸ قطعه اول آن افتتاح شد و این کار را دنبال کردیم.

روحانی ادامه داد: یکی از بحث‌هایی که با مقام معظم رهبری در اولین دیدارهای خود در دولت داشتیم، درباره ریل بحث کردیم چرا که ریل یک وسیله ارتباطی بسیار مهم و ارزان قیمت است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه لیستی از اقدامات وجود دارد که دوست داشتیم در این دولت انجام بشود، اما نشد، گفت: یکی از کار‌هایی که می‌خواستم انجام بشود و نشد، ورود قطار سریع‌السیر به کشور بود. دوست داشتم در دولت یازدهم پروژه سریع‌السیر تهران به اصفهان افتتاح شود و اگر انجام می‌شد وارد یک فاز جدید می‌شدیم چرا که ریل را با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت تجربه می‌کردیم.

روحانی افزود: اگر تحریم نبود راه‌آهن سریع السیر تهران اصفهان انجام می‌شد و حتی تهران به مشهد هم به پایان رسیده بود.

وی با اشاره به اینکه طرح‌هایی هم داریم که طی ماه‌های آینده قابل افتتاح است، افزود: در اردبیل، سنندج، چهارمحال و بختیاری، و رشت - کاسپین طرح‌هایی وجود دارد که آماده است و به زودی افتتاح می‌شود، امیدواریم که در دولت سیزدهم هر روز و هر ماه شاهد افتتاح‌های این چنینی از جمله در زمینه ریل و راه باشیم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: لازم می‌دانم که در این جلسه پایانی که با وزارت راه و شهرسازی، قرارگاه خاتم‌الانبیاء و بنیاد مستضعفان دارم، نکاتی را بگویم چرا که ممکن است بنده فرصت دیگری پیدا نکنم و این فرصت آخر ما باشد، انصافاً وزارت راه و شهرسازی بسیار تلاش کرد، به مسئله مسکن کاری ندارم و مسکن بخش دیگری است که البته در آن زمینه هم تلاش زیادی شد.

روحانی اظهار داشت: باید بگویم که وزارت راه و شهرسازی در زمینه راه، بزرگراه، آزادراه، ریل، بنادر و فرودگاه کارهای بزرگ انجام داد، توان فرودگاه‌های ما حدود ۵۰ میلیون بود، اما الان به بیش از ۷۰ میلیون رسیده است و توسعه بزرگی فرودگاه‌های کشور پیدا کردند، تعداد پروازهای بسیار افزایش یافته است و یک تحول در بخش فرودگاهی و سفر هوایی رخ داد.

وی در ادامه گفت: اگر برجام ادامه پیدا می‌کرد ۲۰۰ هواپیمای نو وارد کشور می‌شد، امّا فقط ۱۶ هواپیما وارد شد.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد