اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

ادعای رویترز: ایران برای دور هفتم مذاکرات قبل از دولت رئیسی آماده نیست

رسانه‌های غربی به نقل از یک منبع ناشناس ادعا کردند که تهران به کشورهای اروپایی اطلاع داده که تیم مذاکره‌کننده ایرانی تا بعد از آغاز به کار دولت جدید و اواسط ماه آگوست برای دور هفتم مذاکرات به وین بازنمی‌گردد.

به گزارش سایت طلا، علی‌رغم تاکید ایران بر آمادگی برای بازگشت به اجرای تعهدات برجامی در صورت برداشته‌شدن تحریم‌های آمریکا، اما برخی منابع مدعی هستند که تهران برای ازسرگیری مذاکرات وین آماده نیست.

خبرگزاری «رویترز» بامداد پنجشنبه به نقل از یک منبع دیپلماتیک ادعا کرد: «ایران برای ازسرگیری مذاکرات جهت بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای تا زمان آغاز شدن دولت آقای [سید] ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب ایران، آماده نیست».

این منبع - که نه نام و نه سمت آن مشخص نیست - در گفت‌وگو با رویترز مدعی شد: «ایران این مسئله را از طریق مقام‌های اروپایی به‌عنوان میانجی در گفت‌وگوهای غیرمستقیم با آمریکا، به [واشنگتن] انتقال داده است».

از سوی دیگر، خبرنگار شبکه «پی‌بی‌اس» گزارش داد که این منبع، یک مقام ارشد دولتی آمریکا است که ادعا کرده تهران به کشورهای اروپایی اطلاع داده که تیم مذاکره‌کننده ایرانی تا بعد از آغاز به کار دولت جدید و اواسط ماه آگوست برای دور هفتم مذاکرات به وین بازنمی‌گردد.

پیش از این سناتور «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا مدعی شد حصول توافق برای بازگشت به برجام در آینده نزدیک محتمل نیست.

دور ششم مذاکرات وین به منظور احیای برجام روز شنبه ۲۲ خرداد ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین آغاز شد و همان روز عباس عراقچی در اظهاراتی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران بدون رسیدن به خواسته‌های کلیدی خودش قطعاً توافق نخواهد کرد. با این حال، تاریخ شروع دور هفتم این مذاکرات هنوز مشخص نشده است.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به تعهدات کامل ذیل برجام بازگردند، حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا به دست‌کم سه تا شش ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد