اونس طلا2197.93
مظنه14,181,000
18 گرم3,273,600
ارزش سکه31,949,793
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

جامعه بین المللی برای رفع تحریم های غیرقانونی علیه کشورهای در حال توسعه فورا اقدام کند

معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل خواستار اقدام فوری و موثر جامعه بین المللی برای رفع تحریم های غیرقانونی و نامشروع علیه کشورهای درحال توسعه شد.

«زهرا ارشادی» سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل در نیویورک طی سخنانی در ششمین اجلاس سالیانه مجمع علم، فناوری و نوآوری شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (اکوسوک) با تاکید بر اهمیت نقش علم و فناوری در مقابله با بحران جهانی همه گیری کرونا، آن را در زمره ابزارهای مهم در اختیار کشورها برای نیل به توسعه و پیشرفت و از متغیرهای راهبردی در برنامه ریزی های ملی در حوزه توسعه خواند.

وی با تاکید بر اهمیت ظرفیت سازی برای کشورهای درحال توسعه و ارتقای همکاری های منطقه ای و بین المللی در حوزه علم و فناوری، خاطرنشان کرد: انتقال فناوری و دانش، فارغ از هرگونه تبعیض و ملاحظات سیاسی می بایستی به یک اولویت تبدیل شود. این امر به ویژه در حوزه فناوری های نوین از اهمیت بسزایی برخوردار است، چرا که بدون دسترسی به چنین فناوری هایی، هرگونه تلاش برای مقابله با همه گیری کرونا، حرکت به سمت توسعه و پر کردن شکاف های موجود تکنولوژیک و دیجیتال، با موانع و مشکلات بزرگی روبرو خواهد بود.

معاون نمایندگی ایران در نیویورک در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اهمیت حمایت از سیاست ها و فعالیت های کشورهای در حال توسعه در زمینه علم، فناوری و نوآوری از طریق ارتقای همکاری های جنوب – جنوب، شمال – جنوب و سه جانبه در حوزه های حمایت مالی و فناوری، ظرفیت سازی و انتقال فناوری، بر اختصاص عادلانه و غیرسیاسی مساعدت های رسمی توسعه ای موسوم به ODA با هدف ارتقای ظرفیت ها و توانایی های کشورهای در حال توسعه در حوزه علم و فناوری تاکید و آن را خواسته ای موجه و برحق خواند و جایگاه سازمان ملل متحد و کمیسیون علم و فناوری برای توسعه را در این خصوص مهم عنوان کرد.

معاون نمایندگی کشورمان در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: حق توسعه از جمله حق دسترسی به فناوری های نوین برای کشورهای در حال توسعه در بستری که چندجانبه گرایی با فشارهای شدید و روزافزون روبروست قابل تحقق نخواهد بود. لذا جامعه بین المللی باید اقدامات فوری و موثری را برای محو هرگونه اقدامات یکجانبه قهرآمیز ازجمله تحریم های غیرقانونی و نامشروع علیه کشورهای درحال توسعه اتخاذ کند چرا که اینگونه اقدامات توجیه ناپذیر و غیرقانونی علاوه بر مغایرت با منشور ملل متحد و اصول بنیادین حقوق بین الملل، از تحقق توسعه اقتصادی و اجتماعی در کشورها جلوگیری کرده و نیز در شرایط بحرانی فعلی، تلاش کشورها برای مقابله با همه گیری کرونا را به ویژه با هدف قرار دادن مردم معمولی و حق حیات و سلامت آنها با مانعی جدی روبرو می کند.

گفتنی است ششمین اجلاس مجمع علم، فناوری و نوآوری شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (اکوسوک) از تاریخ ۱۴ لغایت ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد. این اجلاس همه ساله توسط رئیس شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد به منظور بحث و تبادل نظر درخصوص همکاری های کشورها در حوزه ی علم و فناوری برگزار می شود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد