اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

سفر مقامات ارشد آمریکایی به خاورمیانه برای گفت‌وگو درباره ایران

بلومبرگ به نقل از برخی منابع خبری گزارش داد که مقامات ارشد آمریکایی جهت گفت‌وگو درخصوص ایران به خاورمیانه سفر خواهند کرد.

دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا گروهی از مقام‌های ارشد دولتش را روانه غرب آسیا کند.

وبگاه شبکه خبری بلومبرگ نوشته بایدن این تصمیم را همزمان با تلاش برای کاستن از نگرانی‌های متحدان آمریکا در خصوص گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران و رفع مسائل مرتبط با امارات متحده عربی گرفته است.

تیمی از مقام‌ها از وزارت خارجه، شورای امنیت ملی و وزارت دفاع آمریکا به رهبری «برت مک‌گورک»، هماهنگ‌کننده سیاست‌های خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا و «درک چولت»، مشاور وزیر خارجه آمریکا عازم منطقه غرب آسیا خواهند شد.

وبگاه شبکه خبری بلومبرگ این خبر را به نقل از چند مقام مطلع منتشر کرده و نوشته مطابق با برنامه اولیه قرار است این مقام‌ها عازم عربستان سعودی، امارات، مصر و اردن شوند. این مقام‌های خواسته‌اند نامشان فاش نشود زیرا این سفر علنی نیست.

بلومبرگ نوشته این سفر در شرایطی انجام می‌شود که متحدان آمریکا در منطقه نگرانند «جو بایدن» همزمان با چرخش سیاست‌های آمریکا به سمت مقابله با چین مورد غفلت واقع شوند. متحدان آمریکا در منطقه علاوه بر این، از تلاش دولت بایدن برای بازگرداندن آمریکا به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» از آن خارج شد نیز نگران هستند.

یک مقام دولت بایدن که خواسته نامش فاش نشود گفت هیأت آمریکایی درباره مسائل مهم مرتبط با امنیت ملی آمریکا و تلاش‌ها جهت کاستن از تنش‌ها در خاورمیانه به رایزنی خواهند پرداخت.

دیگر اعضای هیأت آمریکایی را «جوئی هود»، دستیار موقت وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک و «دانا استرول»، معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه تشکیل می‌دهند.

این خبر در شرایطی اعلام شده که دور اول نشست کمیسیون مشترک برجام بعد از ظهر دیروز با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا در گرندهتل شهر وین برگزار شد.

در این جلسه حاضران تصمیم به تسریع روند گفت‌وگوها گرفته و توافق شد فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد.

همچنین تصمیم گرفته شد که گروه کارشناسی سوم با عنوان «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود.

دور قبلی نشست کمیسیون مشترک برجام بعدازظهر روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه به صورت حضوری در وین برگزار شد. در پایان آن جلسه مقرر شد گفت‌وگوها در هفته آینده ادامه یابد.

در جلسه ۳۱ فروردین روسای هیات‌های مذاکره کننده کشورهای طرف ‌برجام به بحث و بررسی در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوهای فنی و پیش‌نویس‌های اولیه متون و نحوه تداوم گفت‌وگوها پرداختند.

حاضران در آن دور از گفت‌و‌گوها توافق کردند علاوه بر دو گروه کارشناسی فعلی (در حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای) یک گروه کارشناسی سوم نیز برای گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام ایجاد شود.

دولت «جو بایدن» گفته قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از آن خارج شد بازگرداند.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود.

دولت بایدن از سوی دیگر شرط بازگشت به برجام را عقب‌نشینی ایران از اقدامات جبرانی‌ای عنوان کرده که تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن وعده‌های طرف‌های اروپایی در دستور کار قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد تأکید کرده واشنگتن با توجه به نقض یکجانبه برجام در جایگاهی نیست که برای اجرای این توافق شرط بگذارد.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تئوری ترامپ این بود که این سیاست‌ها می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را به مذاکره بر سر توافقی جدید به جای «برجام» وادار کند.

او روز ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی در حالی از قدرت کنار رفت که در تحقق این هدف شکست خورده بود. ترامپ به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش از سوی منتقدانش آماج انتقادات تند قرار گرفت.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد