اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

درگاه‌های صرافی آنلاین مسدود نشده‌اند

در اواسط اسفند سال گذشته بود که بانک مرکزی به صدور دستورالعملی خطاب به مدیران شرکت‌های پرداختی، از آنها درخواست کرده بود که ارائه خدمات پرداختی به صرافی‌های آنلاین که رمزارز می‌فروشند را متوقف کنند.

به گزارش سایت طلا در اواسط اسفند سال گذشته بود که بانک مرکزی به صدور دستورالعملی خطاب به مدیران شرکت‌های پرداختی، از آنها درخواست کرده بود که ارائه خدمات پرداختی به صرافی‌های آنلاین که رمزارز می‌فروشند را متوقف کنند. اما آیا واقعا شرکت‌های پرداخت یار به صرافی‌های آنلاین خدمات نمی‌دهند و این صرافی‌ها مسدوداند؟

شاپرک شرکت زیر مجموه بانک مرکزی و نهاد ناظر بر پرداخت‌یارهاست که در نامه خود از پرداخت‌یارها خواسته بود که ارائه خدمات به کسب و کارهای نامتعارف یا کسب و کارهایی که مغایر قوانین کشور هستند را متوقف کند. همچنین این شرکت ذکر کرده است که در غیر این صورت همکاری خود با پرداخت یارها را قطع می‌کند و خدمات خود را مسدود می‌کند. در این نامه کسب و کارهای مربوط به صرافی‌های آنلاین خرید و فروش ارز مجازی ذکر شده بود.

اما تمام فعالان حوزه رمز ارز می‌دانند که با گذشت حدود یک ماه از صدور این بخشنامه، هنوز ارائه خدمات به صرافی‌های آنلاین را قطع نکرده است و این درگاه‌ها مسدود نشده‌اند. هر چند به اعتقاد برخی تعریف یک مجوز و نظارت قانونی برای صرافی‌های خرید و فروش ارز مجازی ضروری است.

به گفته امیرحسین نام آور کارشناس بازارهای مالی هیچ مشکلی در فعالیت سایت‌های داخلی خرید و فروش رمز ارز ایجاد نشده و این بخشنامه عملی نیست. وی افزود رئیس بانک مرکزی اخیرا اعلام کرده است که آئین‌نامه‌ای برای ارائه مجوز کامل به صرافی‌های آنلاین در حال تدوین است که تقریبا تا اواخر فروردین آماده می‌شود. نام آور همچنین گفت نامه شاپرک در واقع یک حرکت هیجانی و برای رفع مسئولیت بوده است؛ چراکه هزاران نفر از مردم عادی در صرافی‌های آنلاین خارجی ارز ذخیره دارند و نمی‌توان راه ورود آنها را به کشور بست.

به گفته این کارشناس بازارهای مالی مردم به دنبال کسب سود هستند و دولت نمی‌تواند کسی را مجبور به سرمایه‌گذاری در بورس کند. بازار سرمایه باید از جذابیت خاصی برخوردار باشد، جذابیتی که با سازوکارهای سودده اقتصادی به دست می‌آید و نه با آئین‌نامه‌های دستوری.

نام آور افزود که در حالت دستوری با وجود اینکه قیمت‌های سهام بسیار مناسب است کسی مایل به خرید نیست و کاهش ضریب سوددهی باعث ترس مردم از سرمایه‌گذاری شده است. به گفته او بازار رمز ارزها اکنون بسیار جذاب است و در چنین شرایطی دولت باید با فرهنگ‌سازی جوانان را طوری ترغیب کند که موجب ورود دلار به کشور شود.

به گفته این کارشناس دولت باید به جای ایجاد محدودیت و ممنوعیت، از بازار رمزارزها برای دور زدن تحریم‌ها و آزاد کردن پول‌های بلوکه شده در کشورهای دیگر استفاده کند. ضمنا صرافی‌های آنلاین داخلی باید به حدی ارتقا پیدا کنند که جای صرافی‌های خارجی را بگیرند تا سود حاصل به داخل کشور برگردد. با اینکار هم دلار از کشور خارج نمی‌شود و هم صرافی‌های داخلی سود خوبی به دست می‌آورند.

همچنین سعید خوشبخت کارشناس رمزارزها گفته است که اکنون درگاه‌هایی که فعالیت داشتند مسدود نشدند و در مقابل پرداخت‌یارها به درگاه‌های جدید خدمات نمی‌دهند. او همچنین افزود ممکن است هر زمان بخشنامه شاپرک اجرایی شود و دلیل اینکه هنوز به اجرا در نیامده است ممکن است عدم کارایی آن باشد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد