اونس طلا2302.52
مظنه14,791,000
18 گرم3,414,500
ارزش سکه33,324,123
قدیم (بهار)37,900,000
جدید (امامی)41,400,000
نیم24,000,000
ربع15,200,000

چگونه سمنوی عید را خودمان درست کنیم؟

سمنو یک دسر بسیار لذیذ محسوب می‌شود که دسرهای مشابه آن پودینگ نام دارند.

به گزارش سایت طلا،سمنو از جوانه گندم و آرد گندم تهیه می‌شود که بسیار مقوی است و هر ساله ایرانیان ازآن بر روی سفره هفت سین عید، به عنوان یکی از «س»ها استفاده می‌کنند. روش طبخ سمنو بسیار خاص و تقریبا زمانبر است. این دسر سرشار از سلنیوم، فسفر، ویتامین A، E، K، و ویتامین‌های گروه B است که از نظر طب سنتی نیز طبع گرم و معتدلی دارد.

بنابراین سمنو علاوه بر اینکه برای سفره هفت سین عید کاربرد دارد، می‌توان از آن به عنوان یک دسر مقوی و خوشمزه نیز استفاده کرد. با توجه به فرا رسیدن عید نوروز ما در این مطلب قصد داریم طرز تهیه سمنوی را برای شما عزیزان شرح دهیم.

طرز تهیه سمنوی عید

در اولین مرحله باید بدانیم که در سمنو از هیچ نوع شکر یا شیرین کننده مصنوعی استفاده نمی‌شود و طعم شیرین آن تنها به دلیل شیرینی جوانه‌های گندم است. تهیه سمنو در خانه کمی سخت است اما اگر بتوانید خودتان آن را بپزید، از کیفیت آن مطمئن خواهید بود و همچنین در حین خوردن از دستپخت خود لذت می‌برید. از سمنو می‌توان به عنوان یک میان وعده دلپذیر و حتی صبحانه، در کنار خانواده خود استفاده کنید و از طعم لذیذ آن لذت ببرید. از این رو توصیه می‌کنیم طرز تهیه آن را در خانه یاد بگیرید و از پختن یک سمنوی خانگی مفید و مقوی لذت ببرید. در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای پخت سمنو (یک کاسه چهار نفره):

گندم: 250 گرم
آرد گندم: 5/0 کیلوگرم
آب: 3 لیتر

دستور پخت:

مرحله اول: آماده کردن جوانه گندم

حتما برای پخت سمنو گندمی را انتخاب کنید که سبز شود. بنابراین همان گندمی را که برای کاشت سبزه عید استفاده می‌کنید می‌توانید به کار ببرید. ابتدا آن را تمیز کنید و قسمت‌های زائد را حذف کنید.
گندم‌ها را با آب سرد بشویید و دوباره در آب سرد قرار دهید. آب سرد موجود در ظرف باید 1 تا 2 بند انگشت از گندم‌ها بالاتر باشد.
یک تا دو روز و هر روز سه بار آب گندم را عوض کنید و زمانی که قسمت بالای آن سفید شد می‌توانید گندم‌ها را بشویید و از آب سرد خارج کنید.
گندم‌ها را پس از شستن آبکش کنید و آنها را بر روی یک پارچه تمیز پخش کنید.
یک پارچه تمیز را مرطوب کنید و روی گندم‌ها قرار دهید و اجازه دهید دو تا سه روز پهن بمانند. به یاد داشته باشید که باید پارچه را مرطوب نگه دارید. بعد از آن گندم را روی یک سینی پهن کنید و باز هم یک پارچه بر روی آن قرار دهید.
بعد از دو روز جوانه‌های گندم از سر آن خارج شده و بذرها به رنگ نقره‌ای در آمده‌اند. در این مرحله وقتی به کل گندم‌ها نگاه می‌کنید آنها را به رنگ سبز می‌بینید.
در هنگام مراقبت‌ از گندم‌ها باید دقت کنید که همیشه به آن سر بزنید تا گندم‌ها خراب نشوند و یا رنگ آنها تیره نشود.

سمنو

مرحله دوم: پخت اولیه سمنو

گندم‌ها را به همراه جوانه‌های سبز آنها در یک دستگاه غذاساز، مخلوط کن یا چرخ گوشت بریزید.
حال باید گندم‌های له شده را در یک کیسه پارچه‌ای بزرگ بریزید و آنقدر گندم‌ها را فشار دهید که از داخل پارچه عبور کنند. کیسه پارچه‌ای را باید به خوبی فشار دهید تا محتویات داخل پوسته جدا شده و بیرون بریزد. در مرحله بعد مقداری آب به گندم‌های فیلتر شده اضافه کنید و یک بار دیگر از کیسه پارچه‌ای عبور دهید.
در مرحله بعد شما عصاره گندم خالص دارید که باید آن را با آرد گندم مخلوط کنید. وقتی کاملا مخلوط شد، قابلمه‌ای را روی شعله قرار دهید و مخلوط حاصل را داخل آن بریزید.
باید مخلوط را به صورت دائم روی شعله هم بزنید. اگر می‌توانید از چند نفر برای هم زدن آن کمک بگیرید. آب گندم سریع خشک می‌شود و اگر به خوبی هم زده نشود می‌سوزد. باید سمنو را آنقدر هم بزنید که به نقطه جوش برسد. حدود 30 تا 40 دقیقه طول می‌کشد تا سمنو به نقطه جوش برسد و رنگ آن قهوه‌ای تیره شود.

مرحله سوم: پخت نهایی سمنو

وقتی سمنو جوشید و رنگ آن تیره شد، شعله زیر آن را کم کنید تا آب سمنو بخار شده و حجم آن کمتر شود. در این حین باید به هم زدن مخلوط ادامه دهید.
البته در این مرحله نیازی به هم زدن دائم سمنو نیست و شما باید هر چند دقیقه یک بار محتویات داخل قابلمه را هم بزنید.
بعد از دو ساعت که سمنو بر روی شعله متوسط قرار گرفت و به غلظت مناسب رسید، باید یک دم کنی بر روی آن قرار دهید تا کاملا بپزد.
بعد از1 تا 5/1 ساعت بعد رنگ سمنو کاملا تیره می‌شود. البته هنوز باید گاهی سمنو را هم بزنید تا اصطلاحا ته نگیرد.
بعد از اینکه سمنو به غلظت مناسب رسید پخت آن به پایان رسیده است و توصیه می‌کنیم مقداری بادام به آن اضافه کنید تا ماهیت ایرانی خود را بیشتر نشان دهد.
به یاد داشته باشید که اگر مشاهده کردید غلظت سمنو بیش از حد بوده یا اینکه خشک است، می‌توانید مقداری آب داغ به آن اضافه کنید.
در آخرین مرحله می‌توانید مقداری آن را با استفاده از مغز پسته و بادام یا گردو مزین کنید و علاوه بر مغز کمی زعفران هم به آن اضافه کنید.

سمنو

فواید سمنو

همانطور که گفتیم سمنو طبعی گرم و معتدل دارد که آن را برای زمستان و حتی بهار مناسب می‌سازد. هر صد گرم سمنو حاوی 300 کالری، 6 گرم پروتئین و 52 گرم کربوهیدرات است که موجب می‌شود آن را یک میان وعده پرانرژی و مقوی به حساب آورند. همچنین سمنو دارای ویتامین‌های مختلف و املاح معدنی مثل سلنیوم، مس،آهن و به خصوص فسفر است.

استفاده از سمنو باعث تقویت استخوان‌بندی بدن می‌شود و استحکام استخوان را تضمین می‌کند؛ چراکه هر واحد از آن شامل مقدار زیادی کلسیم و فسفر است که از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می‌کنند. افراد میانسال یا مسنی که در معرض پوکی استخوان قرار دارند می‌توانند با مصرف سمنو از بروز این بیماری جلوگیری کنند و ساختار استخوان‌های خود را محکم کنند.

همچنین از آنجایی که سمنو از جوانه گندم تهیه می‌شود و جوانه گندم حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است، مصرف آن می‌تواند به طور قابل توجهی از خطر ایجاد سرطان جلوگیری کند. مصرف سمنو برای خانم‌های باردار بسیار توصیه شده است و استفاده از به خصوص در ماه‌های اول بارداری باعث رشد بهتر سیستم عصبی جنین می‌شود. همچنین سمنو می‌تواند باعث تقویت‌بندی استخوان‌های جنین می‌شود و از مشکلات حاصل از عدم رشد جلوگیری می‌کند. سمنو سرشار از آهن است و از کمخونی بانوان باردار جلوگیری می‌کند. همچنین سمنو برای جلوگیری از یبوست بسیار مناسب است و می‌تواند موجب رفع ضعف بانوان شود.

سمنو ارزش غذایی بسیار زیادی دارد و برای کودکان و نوجوانان در حال رشد بسیار توصیه شده است. مواد مغذی سرشاری دارد و برای کسانی که احساس می‌کنند رشد کمی دارند مناسب است.

البته کسانی که نفخ شکم یا سوء هاضمه دارند مصرف سمنو توصیه نمی‌شود.

امیدواریم نوروز سرشار از شادی داشته باشید. بدرود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد