اونس طلا2394.45
مظنه16,006,000
18 گرم3,694,900
ارزش سکه36,061,518
قدیم (بهار)40,000,000
جدید (امامی)43,100,000
نیم25,500,000
ربع15,500,000

سخنگوی وزارت خارجه: اظهارات ترامپ و پامپئو درباره تحولات عراق بسیار مشکوک است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد که اظهارات مقامات آمریکایی درباره تحولات عراق و حمله به مراکز دیپلماتیک بسیار مشکوک و شیطنت آمیز است.

به گزارش سایت طلا، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به صورت مجازی برگزار شد، فرا رسیدن ایام فاطمیه را تسلیت گفت و با تبریک سال نو میلادی و میلاد حضرت مسیح (ع) اظهار داشت: امیدوارم با کنترل کرونا، هفته آینده نشست خبری با صورت محدود به شکل حضوری برگزار شود.

وی با اشاره به تحولات سیاست خارجی طی هفته گذشته اظهار داشت: دیروز چهارمین برگزاری چهارمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران با سخنرانی ظریف افتتاح شد که تمرکز آن روابط ایران با کشورهای آسیایی بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به دیدار روز سه شنبه گذشته ظریف با حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان گفت: در این دیدار درخصوص موضوعات مختلف رایزنی شد. وزیر امور خارجه بار دیگر تاکید کرد راه‌حل قطعی حل و فصل اختلافات در افغانستان گفت‌وگوهای سیاسی فراگیر با حضور تمامی گروه‌ها است و بر این مسئله پافشاری می‌کند و با توجه به حضور بی‌ثبات بخش آمریکا در این کشور، همه گروه‌ها را به گفت‌وگوهای بین‌الافغانی دعوت می‌کنیم.

خطیب‌زاده با بیان اینکه هفته گذشته نشست وزرای امور خارجه عضو برجام برگزار شد، خاطرنشان کرد: در این نشست ایران بر لزوم اجرای تعهدات طرف‌های مقابل تاکید کرد و آخرین وضعیت در این نشست غیررسمی و برخط تبادل نظر شد.

مشاور نخست‌وزیر به تهران آمده است

وی درباره خبر رسانه‌های عراقی درخصوص سفر یک هیات عراقی به ایران ابراز داشت: این سفر انجام شده است. مشاور نخست‌وزیر به تهران آمده است. مراودات نزدیک درخصوص مسائل مختلف با طرف عراقی داریم.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی، ایشان به دعوت ایران به تهران آمده و درخصوص آخرین تحولات رایزنی شده است. این رایزنی‌ها میان دو طرف مرسوم است.

اظهارات ترامپ و پامپئو درباره تحولات عراق بسیار مشکوک است

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص اظهارات اخیر مقتدی صدر مبنی بر اینکه ایران عراق را زمین درگیری با آمریکا نکند، ابراز داشت: از نظر ایران، حمله به اماکن دیپلماتیک و مسکونی مردود است. در گذشته، اماکن دیپلماتیک ایران در عراق مورد حمله قرار گرفته بود. آنچه ترامپ و پامپئو گفتند، هم محکوم است و هم رد می‌شود.

خطیب‌زاده با بیان اینکه زمان و محتوای آن بیانیه‌ها و توییت‌ها مشکوک و شطینت‌آمیز است، ادامه داد: ضمن اینکه دنبال تنش نیستیم از منافع ملی ایران با تمام قوا دفاع می‌کنیم این پیام داده شده است که مسئول هر اقدامی برعهده آمریکا است.

کشورهای همسایه در برابر سرکشی‌های کاخ سفید وظایف خود را انجام دهند

وی با تاکید بر اینکه سیاست ایران حسن همجواری است، بیان کرد: ایران در هیچ مقطعی اختلافات خود را در منطقه دیگری حل نکرده است. برعکس آن، صادق نیست. آمریکا کشورهای مجاور را پایگاه‌های ناامنی علیه ایران کرده است. بارها به کشورهای همسایه و دوست گفته‌ایم در برابر سرکشی‌های رژیم حاکم بر کاخ سفید وظایف خود را انجام دهند هرچند براساس منشور ملل متحد در دفاع مشروع از خود تردیدی نداریم.

گزارش سقوط هواپیما در اختیار طرف اوکراینی قرار گرفت

این دیپلمات ارشد درباره ادعای اوکراین درخصوص عدم دریافت گزارش سقوط هواپیمای اوکراینی یادآور شد: ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار و هم‌دردی با آنها، این درد و اندوه با ماست. همانطور که هفته قبل هم گفتم، سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نهاد مسئول در حوزه فنی، به مسئولیت خود عمل کرده و گزارش به صورت ویدئو آنلاین در اختیار طرف اوکراینی و طرف‌های دیگر قرار گرفت.

خطیب‌زاده با بیان اینکه امروز یا فردا گزارش به صورت رسمی به شکل ترجمه ارائه می‌شود، عنوان کرد: برخلاف طرف‌هایی که مشغول تجارت از غم و اندوه خانواده‌ها هستند، بهترین راه، پیگیری حقوقی و عمل بر اساس کنوانسیون‌ها و معاهدات است. امیدواریم در مسیر درست اندکی از اندوه خانواده‌ها کم بکنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما به مسئولیت خود به عنوان دولت مسئول آگاه هستیم و امیدوار هستیم ابعاد این ماجرا روشن شود.

اروپا در نقض برجام شریک آمریکا است

وی درباره نشست اخیر وزرای امور خارجه عضو برجام گفت: نشست غیررسمی وزرای خارجه عضو برجام بعد از نشست کارشناسی برگزار شد. این نشست‌ مدت‌ها برگزار نشده بود. در این نشست تحولات رخ داده چه در واشنگتن و چه مرتبط با حوزه برجام بررسی و برخی نقطه نظرات توسط طرفین مطرح شد. ظریف به شکل دقیق و روشن مسائل مورد نظر خود را گفته و توییت کردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در آن جلسه روشن کردیم تعهدات طرف مقابل چه بوده و چه کرده و چه‌ها نکرده است، اظهار داشت: ظریف تاکید کردند اروپا در نقض برجام شریک آمریکا است. حجم تجارت ایران و اروپا قبل از برجام، در طول اجرای برجام و بعد از آنکه اروپا نتوانست به تعهداتش عمل کند، نشان‌دهنده مسئولیت‌های طر ف اروپایی است. گفته شد این آخرین شانس اروپا برای حفظ برجام است.

خطیب‌زاده افزود: این هم گفته شد که هرگاه به شکل موثر طرف‌های دیگر به تعهداتشان عمل کند، ایران همه پنج گام را به عقب برمیگرداند. درباره مصوبه مجلس هم گفته شد طنز تلخی است که نمایندگان دموکراسی در غرب از ما بخواهند مصوبه مجلس را اجرا نکنیم. مکلف به اجرای قوانین مجلس برجام هستیم.

وی با اشاره به دیگر مباحث مطرح شده تصریح کرد: درخصوص مسائل دیگر مانند منطقه حرف زیاد است. به صورت روشن گفته شد مسئولیت بسیاری از اتفاقات در منطقه ریشه در سلاح و صادرات آن و همچنین حضور نظامی دول غربی در منطقه است.

سردار سلیمانی از ارکان توازن منطقه‌ای و صلح سازترین ژنرال منطقه بود

این دیپلمات درخصوص اظهارات اخیر عادل عبدالمهدی درباره آخرین سفر سردار سلیمانی به عراق و ترور ایشان خاطرنشان کرد: در حال نزدیک شدن به سالگرد شهادت سردار سلیمانی هستیم. ایشان صلح‌سازترین ژنرال منطقه بوده که میراث ایشان شکست تروریسم و چهره‌های خشونت‌بار وهابیسم در منطقه بوده است. افراطی‌گری شکست نمی‌خورد و نخواهد خورد جز با خون‌های پاکی که ریخته شده است.

خطیب‌زاده با بیان اینکه به قول سردار سلیمانی ما ملت شهادتیم، ابراز داشت: آنچه از قول عادل عبدالمهدی گفته شده است، نکته درستی است. دولت عراق میزبان سردار سلیمانی بوده‌اند. البته پیامی از سوی عربستان دریافت شده بود که خیلی دیپلماتیک نبود. واجد نکاتی بود که از طریق شورای همکاری خلیج فارس پاسخ داده شد. سردار پیام ما را می‌بردند که آن شنیده نشد ولی مکتوب آن بعدا گفته شد.

وی با اشاره به اقدامات وزارت خارجه برای پیگیری شهادت سردار سلیمانی بیان کرد: وزارت خارجه بعد از این مسئله به صورت تمام قد وارد ماجرا شد. جلسه‌ای در صبحگاه شهادت برگزار شد. اصلی ترین هدف ما روشن شدن ماهیت این اقدام بود که با ابزارهای دیپلماتیک این هدف را دنبال کردیم. بیش از پنج نامه و یادداشت رسمی در شورای امنیت سازمان ملل متحد داده شد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه اضافه کرد: سردار سلیمانی فقط فرمانده سپاه قدس نیست بلکه یکی از ارکان توازن منطقه‌ای و یکی از صلح‌سازترین شخصیت‌های منطقه بودند. ایشان با رهبران کشورهای منطقه روابط نزدیکی داشتند. آمریکا خطای راهبردی بزرگی انجام داد. بیش از 800 مقاله در رسانه‌های مکتوب درباره ایشان منتشر و 180 مصاحبه تلویزیونی انجام شده است.

آمرین ترور سردار سلیمانی را به پای میز عدالت می‌کشیم

خطیب‌زاده با بیان اینکه تلاش کردیم با بی‌کیفر ماندن اقدام آمریکا مقابله کنیم، یادآور شد: آمرین این مسئله در دولت آمریکا تا زمانی که در محضر عدالت نیاوریم، متوقف نخواهیم شد. این مسئله بعد از 20 ژانویه نیز پیگیری خواهد شد. بخش مهمی از دیدارهای وزیر خارجه در این باره بوده است. تقریبا هیچ دیدار و تماسی نبوده است که وزیر خارجه در این رایزنی نکند.

وی با بیان اینکه اگر گزارشگر سازمان ملل این اقدام را تروریستی نامید به خاطر گزارش وزارت خارجه بود، عنوان کرد: بیش از چند صد دیدارهای دیپلماتیک با مقامات لشکری و کشوری انجام شده است. نمی‌گذاریم آمرین و عاملین این اقدام در امان باقی بمانند. این موضوعی نیست که دولت و حاکمیت از این مسئله بگذارد. دولت آمریکا تا روز آخر باید پاسخگوی این مسئله باشد.

به گفته این دیپلمات، این بخشی از اقدامات ماست. بخشی از آنها محرمانه بوده و قابل گفتن نیست. بخشی از اقدامات هم برعهده قوه قضاییه است.

برای متنوع سازی روابط اقتصادی خود از کسی سوال نمی‌کنیم

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره عدم صدور گاز ایران به اروپا و نقش روسیه در این باره گفت: این سوال مبتنی بر مفروضات رسانه‌ای است. ایران برای متنوع‌سازی روابط اقتصادی و خارجی خود از کسی سوال نمی‌کند ولی اولویت‌های خود را دارد. درباره خط لوله صلح بیش از یک دهه است که این قرارداد امضا شده است. بیش از 80 درصد آن آماده و ساخته شده است ولی طرف پاکستانی کار عمده‌ای نکرده است. این قرارداد مجددا 5 سال تمدید شده است و امیدواریم این خط لوله به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: همکاری‌های انرژی ایران براساس بیشترین منافع است همکاری انرژی ایران با اروپا مختصات خود را دارد و ما بر اساس منافع خود عمل می‌کنیم. پاسخ اینکه با چه بازار همکاری کرده و وارد چه بازاری شویم، با وزارت نفت است ولی این مسائل با وسواس و دقت انجام می‌شود.

همه می‌دانند عبور از خط قرمزهای ایران چه ریسکی دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه هم درباره خبر منتشر شده مبنی بر حرکت زیردریایی اتمی اسرائیل به سوی ایران اظهار داشت: این خبر هم براساس مفروضات رسانه‌ای است. همه می‌دانند خلیج فارس برای ایران چه معنایی دارد و ایران چه سیاستی را درخصوص منافع و امنیت ملی خود دارد. آنها می‌دانند عبور از خط قرمزهای ایران، چه ریسک‌هایی وجود دارد.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که چرا وزیر امور خارجه با رسانه‌های منتقد مصاحبه نمی‌کند، تصریح کرد: هر وقت درخواستی ارائه شود، برای رسانه های منتقد هم وقت داده می‌شود. درخواست‌های مصاحبه‌های زیادی با ظریف می‌شود. البته ایشان گفت‌وگوهایی که به همدلی کمک نمی‌کند را انجام نمی‌دهد.

وی درباره آخرین وضعیت امضای توافق همکاری‌های جامع راهبردی میان ایران و افغانستان با توجه به سفر حمدالله محب به تهران هم گفت: سند همکاری‌های راهبردی ایران و افغانستان، در سفر عراقچی به کابل و حتی پیش‌ از آن، سفر وزیر خارجه افغانستان به ایران نهایی شده و فقط مسائل جزئی و عمدتا ویرایشی باقی مانده است.امیدواریم این توافق هرچه زودتر نهایی و به عنوان سند تنظیم روابط امضا شود تا روابط دو کشور در چارچوب مشخصی قرار گیرد.

سند راهبردی ایران و چین چندین نوبت میان طرفین مبادله شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر درباره آخرین وضعیت سند همکاری‌های راهبردی بلند مدت میان ایران و چین ابراز داشت: در سفر آخر ظریف به چین این موضوع در ابعاد مختلف بحث شد. متون در چندین نوبت میان طرفین مبادله شده است. این سند یک نقشه راه میان دو کشور است و به جهت آنکه این سند به مباحث روز نمی‌پردازد، به دنبال تعریف یک سند راهبردی بلندمدت میان ایران و چین هستیم.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد