اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

تتر (Tether) چیست و چرا مهم است؟

موضوع رمز ارزها یا همان کریپتوکارنسی‌ها در سال‌های اخیر در دنیا و ایران داغ شده است. اما در شرایطی که بیشتر مردم نام بیت کوین را شنیده‌اند، خیلی‌ها هنوز نمی‌دانند تتر چیست و چه نقش مهمی در خرید و فروش رمز ارزها بازی می‌کند. در ادامه این مقاله در مورد این که تتر چیست و چرا مهم است توضیح می‌دهیم.

موضوع رمز ارزها یا همان کریپتوکارنسی‌ها در سال‌های اخیر در دنیا و ایران داغ شده است. اما در شرایطی که بیشتر مردم نام بیت کوین را شنیده‌اند، خیلی‌ها هنوز نمی‌دانند تتر چیست و چه نقش مهمی در خرید و فروش رمز ارزها بازی می‌کند. در ادامه این مقاله در مورد این که تتر چیست و چرا مهم است توضیح می‌دهیم.

تتر (Tether) چیست؟

تتر (Tether) با نماد USDT، یک رمز از پایدار یا Stable Coin است که بر خلاف بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال، ارزشی نسبتاً همیشه ثابت دارد. ارزش هر تتر، تقریباً همیشه برابر با حدود 1 دلار آمریکا است چرا که بنیانگذاران و گردانندگان شبکه تتر مدعی هستند که همیشه به ازای هر تتر، یک دلار کنار می‌گذارند. به این ترتیب تتر علاوه بر به کارگیری فناوری بلاک چین و دارا بودن ویژگی‌های مثبت ارزهای دیجیتال، نوسان قیمت بسیار کمی دارد و بر خلاف سایر رمز ارزها، قیمت آن تقریباً ثابت است.

رمز ارز پایدار یا Stable Coin، به ارزی گفته می‌شود که دارای پشتوانه کالا یا دارایی‌هایی مثل طلا می‌باشد. قیمت یک استیبل کوین به پشتوانه آن وابسته‌ است و بسته به قیمت آن کالا یا دارایی، کاهش یا افزایش می‌یابد. پشتوانه تتر، دلار آمریکاست و به خاطر ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد مشهورترین و پر کاربرد‌ترین رمز راز پایدار یا استیبل کوین محسوب می‌شود.

به طور ساده می‌توانیم بگوییم که هر یک USDT، عملاً در صرافی های دیجیتال به عنوان جایگزینی برای دلار آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در سال 2014، ابتدا تتر با نام ریل کوین (Realcoin) راه‌اندازی شد. در ماه نوامبر همان سال، شرکت شرکت iFinex، مالک شبکه Tether و صاحب صرافی ارز دیجیتال بیت فینکس (Bitfinex) دوباره آن را نام‌گذاری کرد.

تتر دارای توکن‌های متعددی است که محبوب‌ترین آن‌ها USDT با پشتوانه دلار آمریکا است که بیش‌ترین استفاده هم از آن صورت می‌گیرد؛ به خاطر همین است که در اکثر موارد، وقتی از تتر صحبت می‌کنیم منظور همان توکن USDT می‌باشد. اما شرکت iFinex، توکن دیگری نیز بر پایه یورو دارد که با نماد EURT شناخته می‌شود و ارزش آن معادل 1 یورو است. لازم به ذکر است که رمز ارز Tether Gold با نماد XAUT نیز با پشتوانه طلا توسط این شرکت ارائه شده است.

همانطور که قبلاً اشاره شد، گردانندگان تشکیلات تتر مدعی هستند که به ازای هر یک توکن در گردش تتر در بلاک چین، مقدار معادلی به ارزهای فیات (مانند دلار، یورو و ین) در حساب بانکی مشخصی نگهداری می‌کنند تا آن را پشتیبانی نماید.

USDT Tether چگونه کار می‌کند؟

در ابتدا تتر با استفاده از پلتفرم Omni Layer بر روی بلاک چین بیت کوین منتشر شد؛ اما بعد از مدتی جهت افزایش سرعت خدمات و کم‌تر شدن کارمزد انتقال ارز، بر روی بلاک چین اتریوم (Ethereum)، ترون (Tron)، ایاس (EOS) و الگوراند (Algorand) نیز توسعه پیدا کرد.

شرکت iFinex توکن‌های تتر را تولید می‌کند و آن‌ها را وارد صرافی بیت فینکس می‌نماید و از آن‌جا توسط معامله‌گران به صرافی‌های دیگر می‌روند؛ در نتیجه با وجود این که تراکنش‌های Tether به صورت بلاک چین محور و غیر متمرکز است، توزیع توکن‌های آن عملاً به صورت متمرکز انجام می‌شود و به همین دلیل نمی‌توان تتر را مثل بیت کوین یا بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال، یک رمز ارز غیر متمرکز به حساب آورد.

تتر در گردش بر روی بلاک چین و وضعیت توکن‌های آن با استفاده از ابزارهای موجود از جمله وب‌سایت‌هایی مانند etherscan قابل بررسی و مشاهده است و حسابداری و تطبیق تراکنش‌های ثبت شده تتر، در بلاک چین به صورت شفاف انجام می‌شود.

آیا قیمت تتر همیشه ثابت است؟

به طور کلی بله اما نه دقیق و صددرصد. قیمت تتر تقریباً معادل 1 دلار آمریکا می‌باشد؛ اما این موضوع همیشه به طور دقیق صادق نیست و گاهی نوساناتی بسیار جزئی در قیمت این ارز دیجیتال رخ می‌دهد؛ مثلاً برخی اوقات قیمت تتر به 0.98 یا 1.02 دلار آمریکا کاهش یا افزایش می‌یابد.

دلیل این نوسانات محدود، بازار عرضه و تقاضای ارزهای USDT/USD است. یعنی اگر معامله‌گران به هر دلیلی مثل نیاز به تبدیل سریع، بخواهند موجودی USDT خود را با قیمتی پایین‌تر از نرخ 1 دلار آمریکا به فروش برسانند تا معادل دلاری آن را دریافت کنند، قیمت تتر کمی از قیمت دلار پایین‌تر می‌آید و برعکس.

مزایای USDT تتر چیست؟

با توجه به این که بسیاری از تریدرها و فعالین بازار ارزهای دیجیتال به دنبال کسب سود از نوسان‌های موجود در قیمت ارزهای دیجیتال هستند، پس کاربر یک ارمز ارز با قیمت ثابت چیست؟

در پاسخ باید به کاربردهای Tether توجه کنیم:

انتقال آسان، سریع و ارزان پول

تراکنش‌های تتر خیلی سریع انجام می‌شوند. بسیار سریع‌تر از تراکنش‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال بدون پشتوانه که تنها چند دقیقه طول می‌کشد. این مزیت برای تبدیل و انتقال فوری سرمایه بسیار مفید و حیاتی است. همچنین کارمزد تراکنش‌های USDT بسیار ناچیز و تقریباً رایگان است؛ در حالی که انتقال ارز از طریق شبکه سوئیف یا حتی بسیاری از رمزارزها، دارای هزینه قابل توجه یا حداقل به مراتب بیش‌تری است.

همچنین ویژگی ثابت بودن نسبی ارزش تتر، استفاده از USDT را به فراتر از بازار رمز ارزها گسترش داده است و در موارد زیادی می‌توان با تتر، مشابه با یک ارز فیات برخورد کرد. به عنوان نمونه، تتر در مواردی می‌تواند در مبادلات و خرید فروش کالا و خدمات، به راحتی جایگزین دلار آمریکا شود و به جای آن مورد استفاده قرار گیرد.

حفظ ارزش سرمایه در برابر نوسانات بازار ارزهای دیجیتال

فرض کنید که 1 بیت کوین به قیمت 11,000 دلار خریداری کرده‌اید و قصد دارید آن را در آینده به نرخی بالاتر به فروش برسانید. اما پس از خرید بیت کوین، قیمت آن به طور مقطعی اما به سرعت کاهش پیدا می‌کند؛ شما می توانید سریعاً موجودی بیت کوین خود را به تتر تبدیل کنید تا ارزش سرمایه خود را از خطر کاهش شدید قیمت بیت کوین محافظت کنید. اگر بیت کوین خود را سریعاً به تتر تبدیل کنید، ارزش موجودی USDT شما همچنان حدود 11,000 دلار باقی مانده است، در نتیجه با کاهش شدید قیمت بیت کوین ضرر قابل توجهی نمی‌کنید و در عین حال در هر زمانی می‌توانید با استفاده از موجودی تتر خود، در قیمت‌های پایین‌تر میزان بیت کوین بیش‌تری بخرید و منتظر شوید تا قیمت بیت کوین افزایش یابد.

همانطور که در مثال بالا توضیح داده شد، ویژگی‌ ثبات قیمت تتر به همراه سرعت بالای انجام تراکنش با آن و کارمزد ناچیزی که دارد، باعث شده است که تقریباً همه تریدرها از تتر برای خرید و فروش دیگر رمزارزها مثل اتریوم و بیت کوین استفاده کنند. همین ثبات قیمت است که USDT را گزینه مناسبی برای انجام پرداخت‌های بین‌المللی در هنگام خرید کالا و خدمات و حفظ ارزش سرمایه در هنگام سقوط مقطعی بازار رمز ارزها تبدیل می کند. البته در اینجا ذکر یک نکته مهم لازم به نظر می‌رسد و آن این که تتر با وجود این که از نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال در امان است، اما همچنان تحت تاثیر نوسانات قیمت دلار آمریکا در مقایسه با سایر ارزها (یورو، پوند و …) قرار دارد.

چه کیف پول‌هایی از USDT پشتیبانی می‌کنند؟

پس ازخرید و فروش تتر؛ تتر به راحتی در کیف پول‌های اینترنتی مخصوص موبایل/کامپیوتر و یا کیف پول‌های موجود در صرافی‌ها قابل نگهداری است. همینطور انتقال و دریافت آن نیز بسیار سریع و آسان است و این ویژگی یکی از بزرگ‌ترین مزایای این رمزارز محسوب می‌شود.

کیف پول‌های متنوعی برای نگهداری Tether وجود دارد می‌توان موارد زیر را به عنوان نمونه نام برد:

کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند کیف پول ترزور (TREZOR) و لجر نانو که USDT را پشتیبانی می‌کنند.
کیف پول‌های تحت وب مانند CoinPayment ،MyEtherWallet و OmniWallet
کیف پول‌هایی مانند Coinomi که مخصوص سیستم عامل‌های اندروید و iOS می‌باشد و Freewallet که مخصوص اندروید است.
کیف پول رسمی سایت تتر (Tether Wallet) که در سایت رسمی آن موجود است؛ که البته امکان ثبت نام در این سایت برای کاربران ایرانی وجود ندارد.

در ایران چطور می توانیم تتر بخریم؟

ساده‌ترین روش خرید تتر و نقد کردن USDT در ایران، استفاده از خدمات وب‌سایت‌های مانند تهران پرداخت است. شما می‌توانید از طریق وب‌سایت TehranPayment.com با پرداخت ریال، خیلی سریع تتر یا سایر رمز ارزها را خریداری کنید.

چگونه می توانیم در ایران تتر بفروشیم و ریال بگیریم؟

وب سایت‌هایی مثل تهران پرداخت خدمات مورد نیاز برای فروش تتر نیز ارائه می‌کنند و به این روش می‌توانید با استفاده از خدمات TehranPayment.com تتر خود را در هر زمانی به سرعت به ریال تبدیل نمایید.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد