اونس طلا2155.5
مظنه14,126,000
18 گرم3,261,000
ارزش سکه31,825,878
قدیم (بهار)36,000,000
جدید (امامی)38,750,000
نیم23,150,000
ربع14,400,000

پول ترسو وارد بازار سرمایه شد/ حدود ۲۰ شرکت در مرحله عرضه اولیه هستند

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این که حدود ۲۰ شرکت در مرحله ورود به بازار سرمایه هستند گفت: رفتار معاملاتی در چند روزی که این بازار منفی شد نشان می‌دهد که پول های ورودی به بازار سرمایه هوشمند نیست بلکه ترسو است.

به گزارش سایت طلا ،محسن خدابخش با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار و فرابورس ایران متولی ایجاد زمینه‌های ورود شرکت‌ها برای تأمین مالی به بازار سرمایه هستند، افزود: الزاماتی برای ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه قرار داده شده است از جمله اینکه شرکت‌ها برای ورود به این بازار باید خودشان اعلام آمادگی کنند که می‌خواهند از طریق بازار سرمایه برای تأمین مالی خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ممکن است شفاف شدن فعالیت‌های مالی شرکت‌ها برای آن‌ها هزینه‌هایی از جمله مالیات داشته باشد بنابراین برخی از شرکت‌ها تمایلی برای ورود به بازار سرمایه ندارند.

خدابخش گفت: از زمانی که همه اطلاعات یک شرکت، شفاف به سازمان بورس ارائه شد حداکثر تا یک ماه می‌تواند کار‌های اداری را انجام دهد و وارد بورس شود و این زمان صرف بررسی مدارک می‌شود.

وی، نقدینگی بالا، رکود در دیگر بازار‌ها و نبود سهولت نقد شوندگی آن بازارها، افزایش نرخ ارز و نرخ‌های بازار پول را از عوامل رشد بازار سرمایه برشمرد و ادامه داد: افراد برای حفظ ارزش پول خود وارد بازار سرمایه شدند.
خدابخش افزود: سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در بورس باید به سودآوری شرکت ها، ارزش دارایی و آینده آن شرکت توجه کند.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کرد: سرمایه گذاران با علم، به بازار سرمایه ورود کنند و ارزش ذاتی شرکت‌ها را همواره مدنظر قرار دهند.

خدابخش گفت: باید کارگزاری‌ها را تشویق کنیم که شعبات و آی. تی خود را توسعه دهند.

وی افزود: شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و شرکت سپرده گذاری مرکزی و اوراق بهادار در حال عملیات آماده سازی هسته معاملات هستند و تلاش می‌کنند در معاملات، مشکل ایجاد نشود.

خدابخش با اشاره به اینکه روز چهارشنبه 18 تیر، عرضه اولیه خواهیم داشت، اضافه کرد: 4 میلیون و 500 هزار نفر در آخرین عرضه اولیه بازار سرمایه، شرکت کردند.

محمدرضا صادقی مقدم عضو هیأت علمی دانشگاه تهران نیز با حضور در این برنامه گفت: فرآیند پذیرش شرکت‌ها در بورس و ترکیب هیأت پذیرش از جمله مشکلات است.

وی با بیان اینکه در همه جای جهان، پذیرش بر عهده شرکت‌های بورس است، ادامه داد: از حدود یک ماه گذشته، سازمان بورس اوراق بهادار رویه قبلی و ترکیب هیأت پذیرش را تغییر داد و دستورالعمل جدیدی را صادر کرد و هیأت پذیرش بر عهده شرکت‌های بورس و فرابورس گذاشته شد و از این به بعد، سازمان بورس اوراق بهادار درگیر پذیرش شرکت‌ها نیست.

صادقی ادامه داد: امیدوارم با این رویه جدید که از هفته پیش آغاز شده است رویه بهتر شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه گفت: همه فعالان و دست اندرکاران بازار سرمایه در پی رشد پایدار بازار سرمایه هستند نه رشد موقتی و ناگهانی.

وی ادامه داد: روندصعودی، مناسب بازار سرمایه است که مستمر و طولانی مدت و سبب ماندگاری پول‌های وارد شده به بازار سرمایه باشد نه اینکه موجب فرار پول‌ها از بازار سرمایه شود.

صادقی با اشاره به اینکه پول‌هایی که وارد بازار سرمایه شدند ترسو است گفت: رفتار معاملاتی در چند روزی که این بازار منفی شد نشان می‌دهد که این پول ها، هوشمند نیست بلکه ترسو است.

وی افزود: همچنین تغییر رفتار و نوسان برخی از سهام‌های بنیادی از مثبت 5 به منفی 5 در عرض چند ثانیه، گویای این بود که در این سرمایه گذاران، ترس وجود دارد.

صادقی ادامه داد: بنابراین همه تلاش متولیان بازار سرمایه بر رشد مستمر بازار است نه موقت.

این عضو هیات علمی دانشگاه برای راه حل مشکل کندی معاملات برخط در بورس گفت: با توجه به تحریم‌ها امکان تهیه و یا به روزرسانی هسته معاملات از خارج از کشور وجود ندارد بنابراین در برنامه میان مدت باید با کمک دانشگاه‌های تراز اول کشور به سمت توسعه سامانه معاملات بومی برویم و در راه حل بلند مدت باید تا جایی که امکان دارد در پی سولوشن‌های بیزینسی بود.

صادقی با اشاره به اینکه وجود 108 کارگزار بورس و ندادن مجوز جدید، انحصار است گفت:، اما راه حل آن اعطای مجوز به کارگزاری‌های جدید نیست بلکه راهکار آن این است که شرکت‌های کارگزاری در قالب سهامی عام قرار گیرند و بزرگ شوند.

حسین زمانی کارشناس بازار سرمایه نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: شاخص کل در سه ماه نخست امسال، حدود 148 درصد رشد داشت و متوسط حجم معاملات روزانه بین 20 تا 25 هزار میلیارد تومان است.
وی افزود: حجم نقدینگی جدید در سه ماه نخست امسال حدود 50 هزار میلیارد تومان بود که با حجم نقدینگی جدید کل پارسال، برابری می‌کند.

زمانی اضافه کرد: با ورود حجم نقدینگی و همچنین سرمایه گذاران تازه نفس، روند بازار رو به بالاست.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور، مجلس و قوه قضاییه بر حمایت از بازار سرمایه و جذب نقدینگی و تأمین مالی از بازار سرمایه تأکید دارند، گفت: پیش بینی می‌کنیم روند صعودی بازار سرمایه ادامه دار باشد البته شاهد اصلاحات موقت در بازار سرمایه هم خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه درباره مشکل هسته معاملات گفت: این مشکل جزو اساسی‌ترین مشکل بازار سرمایه شده است و همه ارکان بازار سرمایه هر روز با این مشکل، درگیر هستند.

زمانی افزود: برخی کارگزاری‌ها که دچار مشکل شدند، حق مشتریان خود را ضایع کرده اند و باید پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: وظیفه کارگزاری‌ها بحث خدمات محوری است، اما متأسفانه برخی از کارگزاری‌ها با توجه به حجم نقدینگی وارد شده به بازار سرمایه، به دنبال معاملات هستند و از وظیفه ذاتی خود مبنی بر خدمت رسانی به مشتریان، غافل شدند.

زمانی افزود: حدود 108 کارگزاری داریم که برخی از آن‌ها معاملات خود را آفلاین و سنتی انجام می‌دهند و به سمت توسعه، گام برنداشته اند.

وی اضافه کرد: کارگزاری‌هایی که به این روش کار می‌کنند هیچ مسئولیتی را از بازار سرمایه بر دوش خود نگرفته اند و باید مجوزشان لغو و به افراد صاحب صلاحیت داده شود.

زمانی افزود: محدودیت در واگذاری مجوز به متقاضیان کارگزاری بورس، انحصار است و باید مجوز جدید صادر شود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد