اونس طلا2213.99
مظنه14,196,000
18 گرم3,277,100
ارزش سکه31,983,588
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

رشیدپور: آقای دایی، بیا آشتی‌ات بدهم!

رضا رشیدپور در مصاحبه با خبرورزشی گفت: داوری که تا پای جانش می‌ایستد و به اشتباهی به این بزرگی اعتراف می‌کند در واقع فرهنگ‌سازی کرده است.

رضا کرمانشاهی، محمدرضا اکبریان و اشکان خورشیدی، سه داور لیگ برتری هفدهم اردیبهشت مهمان برنامه «اتفاق» با مجری‎گری رضا رشیدپور بودند. برنامه‌ای مخصوص شب‌های ماه مبارک رمضان که همچون دیگر برنامه‌های پیشین رشیدپور با اجرای همیشگی‌اش، توانسته مخاطبش را جذب کند. «اتفاق» مانند دیگر برنامه‌های رشیدپور، بی‌پرده و مستقیم به قلب مسائل و دغدغه‌های مختلف اجتماع ورود می‌کند و سعی دارد در ماه پاکی و مهمانی خدا سفره‌ای متفاوت را پیش روی مخاطبان تلویزیون باز کند. سفره‌ای که گرچه نمی‌تواند از کیلومتر‌ها دورتر نوشیدنی یا خوراکی را به کام مخاطبش برساند ولی در عوض غذای روحش را در حد امکان به آن‌هایی می‌بخشد که تشنه شفافیت، روشنگری و دانستن واقعیت‌های دنیای حقیقی هستند. مردمی که از اولین دقایق بیداری صبح تا واپسین ثانیه‌های پیش از خوابیدن غرق در فضای مجازی، دور از واقعیت‌ها، مشغول تعابیر متفاوت از مسائل روزمره‌شان هستند با دیدن اعتراف‌های بی‌پروای مهمانان این برنامه پی به حقایقی پندآموز می‌برند. رشیدپور در یکی از همین شب‌ها با حضور سه تن از داوران فوتبال، پرده از دو موضوع مهم درباره استقلال و پرسپولیس برداشت. رضا کرمانشاهی در آن برنامه گفت: «در قضاوت بازی فولاد و پرسپولیس در صحنه‌ای که به نفع فولاد اعلام پنالتی کردم، دچار اشتباه شدم. بعداً که فیلم را دیدم با خودم گفتم، می‌توانستم پنالتی نگیرم.» محمدرضا اکبریان هم گفت: «در قضاوت بازی صنعت نفت آبادان و استقلال به دلیل اشتباهی که در مردود اعلام کردن گل استقلال داشتم شانس قهرمانی را از این تیم گرفتم»

این دو اعتراف موج بزرگی از خشم طرفداران پرسپولیس و استقلال را به همراه داشت. پرسپولیسی‌ها معتقد بودند کرمانشاهی با آن پنالتی رکورد تیم‌شان را از بین برده و طرفداران استقلال به ویژه فرهاد مجیدی که عصبانی‌تر به نظر می‌رسیدند به این داور و کمیته داوران حمله کردند که بخت قهرمانی‌شان را از بین برده‌اند.

به همین بهانه سراغ «رضا رشیدپور» مجری این برنامه رفتیم تا درباره اتفاقات قبل و بعد از آن شب بپرسیم. او حدود ساعت ۲۳ یک‌شنبه شب (بیست‌ویکم اردیبهشت) پس از ضبط بخشی دیگر از این برنامه اتفاق، مهمان گپ شبانه با روزنامه خبرورزشی شد.

آقای رشیدپور! درباره دلیل انتخاب داوران فوتبالی برای برنامه تان توضیح می‌دهید؟ این توصیه از سوی شخص خاصی بود؟ آیا می‌دانستید قرار است چه اعترافاتی از زبان‌شان بشنوید یا مهمانان برنامه آن شب جنجالی با ترفند‌های خاص شما در کار اجرا تن به این اعترافات مهم دادند؟
خیر اتفاقی نبود! ما در برنامه اتفاق، دنبال افرادی هستیم که در شرایط کرونایی مملکت یا مدتی از شغل و حرفه‌شان دور افتاده بودند یا هنوز هم دور هستند. به این بهانه که در شب‌های ماه رمضان به معضلاتی که از این شرایط دچارشان شدند، بپردازند و البته اگر دوست داشتند به یکی از اشتباهات بزرگی که در کسب و کارشان داشتند هم اعتراف کنند.

این شامل همه حرفه‌هاست؟
بله! ما سراغ مشاغل مختلف می‌رویم. از خلبانان گرفته تا قنادها، پلیس‎ها، مهندسان، پزشکان و فوتبالیست‌ها که البته این بار داوران هم که به نوعی با فوتبال در ارتباط هستند مهمان برنامه شدند.

آیا مطمئن بودید این سه داور مواردی برای اعتراف کردن دارند یا یک مرتبه به این موضوع پی بردید؟
اولاً خودم اعتراف می‌کنم و هیچ ابایی ندارم که بگویم در فوتبال اطلاعات زیادی ندارم. البته آقایان کرمانشاهی، اکبریان و یا خورشیدی که آن شب مهمان برنامه‌ام بودند را می‌شناختم، ولی هر سه نفر از سوی تیم تحریریه برنامه انتخاب شدند و نویسندگان برنامه پیشنهاد کردند تا با این سه داور عزیز بی‌پرده صحبت کنیم.

... و شما آن‌ها را در موقعیت اعتراف قرار دادید؟
اتفاقاً اصلاً عادت ندارم مهمان برنامه را در معذورات اخلاقی قرار بدهم. برای همین هم پیش از شروع برنامه با مهمانان برنامه کمی حرف می‌زنم و به آن‌ها پیشنهاد می‌دهم که کمی فکر کنند و در برنامه به یک اشتباه بزرگ زندگی‌شان اعتراف کنند تا شاید بتوانیم به کمک هم، واکنش خوب مردم را در این برنامه داشته باشیم. از این رو آن شب هم قبل از برنامه این مسائل را مطرح کردیم و خود دوستان ابراز تمایل کردند حرف‌هایشان را بزنند.

قطعاً توقع چنین بازخوردی را در سطح اجتماع داشتید. چون مخاطب برنامه تان فوتبالی‌ها بودند که قشر بزرگی از جامعه را تشکیل می‌دهند.
به اعتقاد من بازخورد برنامه را باید از دو زاویه رسانه‌ای دید. یکی از نظر کمیتی و دیگری از نظر کیفیتی. به لحاظ کمّی باید گفت، فوق العاده زیاد بود. چون ویدئوی آن برنامه میلیون‌ها بار در فضای مجازی دیده شد و جزو کلیپ‌هایی بود که واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت.

از بازخورد کیفی‎اش چطور! راضی بودید؟
ببینید ما وقتی از سیاستمداران‌مان توقع داریم بیایند و به اشتباهات‌شان اعتراف کنند یا دوست داریم بازیگران و سلبریتی‌های سرشناس بیایند، جرأت کنند و اشتباهات‌شان را بگویند، طبیعتاً باید فضایی را هم ایجاد کنیم که یک داور بتواند به اشتباهات تأثیرگذارش در فوتبال اقرار کند.

اما واکنش مخاطبان دوآتشه یا تیفوسی‌های فوتبالی چیزی غیر از این بود.
این نمی‌تواند برخورد مناسبی باشد. اتفاقاً فکر می‌کنم این سه داور در این زمینه پیش‌رو بودند و یک کار خیلی خیلی مهم را انجام دادند. داوری که تا پای جانش می‌ایستد و به اشتباهی به این بزرگی اعتراف می‌کند در واقع فرهنگ‌سازی کرده است. ما به جای پرخاش به چنین داورانی باید ببینیم چطور می‌توانیم فضایی ایجاد کنیم که دیگر داوران فوتبال هم جرأت بیان درددل‌هایشان را پیدا کنند. اینکه ما با واکنش‌های خشم‌آلود به این افراد حمله‌ور شویم فضا را برای دیگران کوچک و کوچکتر می‌کنیم. من از این طریق از هواداران و طرفداران هر دو تیم استقلال و پرسپولیس می‌خواهم به جای تنگ کردن این عرصه، به داوران میدان بدهند تا شاید راه حلی برای کم کردن ضریب بروز این اشتباهات پیدا شود.

اما کمیته داوران بلافاصه با این سه داور برخورد کرد و گفت حق مصاحبه با تلویزیون و دیگر رسانه‌ها را ندارند.
کمیته داوران فدراسیون حتماً صلاح دانسته است. صلاح مملکت خویش خسروان دانند. گرچه این نوع رفتار قهری برای ممنوعیت حرف زدن داوران با تلویزیون به نوعی فرار از شفافیت است. اتفاقاً کمیته داوران باید هوای داورانش را داشته باشد و با این روش صورت مسئله را پاک نکند. کمیته داوران اتفاقاً باید پشت داورانش بایستد و ضمن حمایت آنها، تشویق‌شان کند به سوی شفافیت حرکت کنند. حتی شاید این، حساس‌ترین برهه برای کمک به داوران باشد.

در این حدفاصل پس از پخش برنامه برخورد طرفداران استقلال و پرسپولیس با شما چطور بود؟ مردم در کوچه و خیابان با شما برخورد غضب‌آلود می‌کردند یا بابت روشنگری خوشحال بودند؟
برخورد‌های بسیار عالی از مردم دیدم. پرسپولیسی‌ها بابت ماجرای پنالتی که آقای کرمانشاهی برای‌شان نگرفته بود و استقلالی‌ها بابت بازی با نفت آبادان. هر دو طرف واکنش‌های خوبی داشتند و واکنش‌های خشن را فقط در فضای مجازی بین خودشان دیدم. حتی یکی از همین شب‌ها وقتی پشت چراغ قرمز اتوبان نیایش به ولیعصر (در نزدیکی سازمان صدا و سیما) ایستاده بودم از ماشین‌های کناری فردی خواست پنجره را باز کنم و بعد با همان ادبیات مخصوص فضای کری‌خوانی فوتبالی بابت برنامه آن شب ابراز محبت و لطف می‌کردند.

دعوت رشیدپور از مجیدی و دایی، شاید برای اعتراف
علی! بیا و با تلویزیون آشتی کن

برنامه اتفاق این شب‌ها در شبکه سوم سیما روی آنتن می‌رود تا مهمانانش ضمن توضیح درباره دستاورد‌های خاص شغلی که دارند، با اعتراف به اشتباهاتی که در حرفه و زندگی‌شان داشته‌اند به نوعی دیگران را از ارتکاب به آن‌ها منع کنند. رضا رشیدپور در پایان صحبتی که با خبرورزشی داشت درخواست جالبش را هم با ما مطرح کرد تا از این طریق مهمانان جدید و سرشناسی را به برنامه اش دعوت کند و شاید از آن‌ها هم اعترافاتی مانند داوران فوتبالی بگیرد! رشیدپور ابتدا درباره مهمانان بعدی فوتبالی اش گفت: «به وقتش اسامی‌شان اعلام می‌شود. ولی می‌خواستم از طریق روزنامه خبرورزشی که شخصاً به اثرگذاری اش در فضای ورزش به ویژه فوتبال معتقدم، از دو عزیز دعوت کنم تا مهمان برنامه اتفاق باشند. یکی فرهاد مجیدی و دیگری علی دایی. البته شب عید با علی دایی حرف زدم و متوجه شدم که از تلویزیون دلخوری‌هایی دارد و دوست نداشت که به تلویزیون بیاید». رشیدپور تاحدودی در جریان اتفاقاتی که در شمال کشور رخ داد و باعث دلخوری علی دایی از بروبچه‌های یکی از برنامه‌های تلویزیون شد، بود و خودش هم گفت: «تاحدودی در جریان هستم. علی دایی ۱۵ سال پیش در برنامه «شب شیشه ای» مهمان برنامه من بود و ۹۰ دقیقه از هر دری با هم حرف زدیم و حالا هم از طریق روزنامه خبرورزشی از او و فرهاد مجیدی دعوت می‌کنم که مهمان برنامه اتفاق باشند. درباره آن برنامه‌ای که علی دایی بابت موضوعی از آن دلخور شده معتقدم نباید برنامه‌های مختلف سازمان را به هم تعمیم داد. ما در سازمان ۵۰ و خرده‌ای شبکه تلویزیونی و ۸۰ شبکه رادیویی داریم که به جرأت می‌گویم همه پرسنل آن علی دایی را دوست دارند به ویژه اعضای تیم برنامه اتفاق. از این رو امیدوارم دعوتم را بپذیرد و دوباره با تلویزیون آشتی کند و مانند ۱۵ سال پیش بار دیگر به برنامه من بیاید تا درباره مسائل روز ورزش حرف بزنیم».

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد