اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

بازار سهام جهانی در دوره پساکرونا:‌ صعودی یا نزولی؟

اینکه وضعیت بازار سهام پس از حذف تهدید کووید ۱۹ چگونه خواهد بود، مساله مهمی است. اگر تاریخ تکرار شود این بازار صعودی می‌ماند.

اینکه وضعیت بازار سهام پس از حذف تهدید کووید ۱۹ چگونه خواهد بود، مساله مهمی است. اگر تاریخ تکرار شود این بازار صعودی می‌ماند.

به گزارش سایت طلا به نقل از مارکت واچ، شاخص صنعتی داوجونز روز جمعه و پس از ۴ هفته کاهش،‌ بازده کلی خود را به ۳۰درصد رساند و از بدترین عملکرد سه ماهه خود اندکی عقب نشینی کرد. در شرایطی که بدترین همه‌گیری قرن گریبان اقتصاد جهانی و سرمایه گذاران را گرفته و چشم اندازی نیز برای پایان آن وجود ندارد، قصد داریم در مطلب پیش‌رو وضعیت آینده را ارزیابی کرده و اوضاع خود را بر اساس آن بسنجیم.

شاید آنچه ۱۰۰ سال پیش در بازار سهام روی داده بتواند سرنخ هایی را در این زمینه در اختیار ما قرار دهد. گروه سرمایه گذاری Bespoke اخیراً نموداری از بورس سهام در دوران آنفولانزای اسپانیا طی سالهای ۱۹۱۸-۱۹۱۹ منتشر کرده که در آن دوره، حدود ۵۰ میلیون نفر جان خود را از دست دادند.

همانطور که می بینید، در اصل سه موج مختلف آنفولانزا در اسپانیا وجود داشته است. موج اول و سوم نسبتاً خفیف اما موج دوم آن در پاییز ۱۹۱۸ بسیار شدید بوده که میزان مرگ و میر آن ۲۴ نفر در هر هزار نفر بوده است. Bespoke در توضیح این نمودار می نویسد: طی این همه گیری که در دوره رکود مالی پس از جنگ جهانی اول رخ داد، هنگامی که موج شیوع به اوج خود رسید شاخص داوجونز سقوط کرده و طی سه ماه پس از آن نیز در وضعیت نزولی قرار داشت. علیرغم شدت آن همه‌گیری،این شاخص هرگز به کمتر از ۱۱ درصد سقوط نکرد.

این در حالی است که در جریان شیوع کووید ۱۹، شاخص500 S&P ، هنوز هم رتبه ای کمتر از ۱۵ درصد از اوج خود قرار دارد؛ حتی پس از آنکه طی چند هفته شاهد پیشتازی اعداد بود. همچنین، همانطور که در نمودارنیز مشخص است،‌ خوشبینی به بازار سهام پس از پایان موج دوم همه گیری آغاز شد؛ حتی در شرایطی که موج سوم در جریان بود. در شرایطی که جهان به سوی بهبود نسبی از این همه‌گیری پیش می رود،‌ شاخص داوجونز صعود سه ماهه خود را بیش از ۲۵ درصد ثبت کرده است.

در بخش دیگری از این توضیحات آمده: نکته حائز اهمیت این است که داوجونز حتی در همه‌گیری سال ۱۹۱۸، حتی به روند نزولی در بازار نیز نزدیک نشد. بااین حال، این وضعیت خوب دوام چندانی نداشت. کمتر از یک سال بعد از به صرف رسیدن نرخ مرگ و میر در اسپانیا،‌ رکود اقتصادی در آمریکا رخ داد، بیکاری بیش از ۱۰ درصدی شد و تورم نیز به ۱۸ درصد رسید.

Bespoke در انتها نوشت: «اکنون تصور کنید که از همه‌گیری (کرونا) خارج شده و چیزی بیشتر از یک اصلاح ۱۱ درصدی نداشته ایم. حالا طبق این وضعیت، اقدام کنید».

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد