اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

کرونا کمر اقتصاد جهان را می‌شکند؟

شیوع ویروس جدید کرونا احتمالاً اقتصاد شکننده جهانی را آسیب پذیر تر می کند. اگر دولت چین نتواند به سرعت جلوی انتشار این ویروس را بگیرد، کمر اقتصاد جهان شکسته خواهد شد.

به گزارش سایت طلا به نقل از سی سی ان، وقتی چین عطسه می کند دنیا سرما میخورد. اگر این ویروس کشنده کرونا بیش از این گسترش یابد، این سرماخوردگی بسیار شدید تر خواهد بود. این ویروس تا حالا جان 100 نفر را گرفته و طبق گفته یکی از بهترین ویروس شناسان چین، فرصت برای جلوگیری از انتشار این ویروس از دست رفته است.

یک رکورد جهانی در راه است. تحلیلگران و اقتصاد دان ها بیشتر سال 2019 را در حال پیش بینی یک رکود برای 2020 بودند. ولی حالا با اضافه شدن خطر فراگیر شدن جهانی این ویروس، همه چیز سریع تر اتفاق می افتد. شیوع بیماری سارس در 2002 و 2003 باعث بدترین بحران اقتصادی در جنوب شرق آسیا پس از بحران مالی 1997 شد. اگر دولت چین نتواند به سرعت جلوی انتشار این ویروس را بگیرد، کمر اقتصاد جهان شکسته خواهد شد.

این بدان معنا نیست که اقتصاد جهان قبل از انتشار ویروس کرونا عملکردی عالی داشت. یک نظرسنجی از اقتصاددان ها توسط مجمع ملی اقتصاد تجاری در ماه اوت نشان داد 72% تحلیلگران انتظار دارند اقتصاد آمریکا تا پایان 2021 وارد رکود شود. 38درصد از این اقتصاددان ها عقیده دارند این رکود تا پایان سال جاری اتفاق می‌افتد و 34 درصد دیگر می گویند در سال آینده میلادی خواهد آمد.

گزارش سازمان ملل که در ماه سپتامبر مشابه شد نسبت به یک رکورد جهانی در سال جاری میلادی هشدار می داد. نویسندگان این گزارش عوامل این رکود را جنگ های تجاری، نوسانات ارزی، دستکاری طولانی‌مدت نرخ بهره و همچنین احتمال برگزیت بدون توافق می دانستند.

گزارش های دیگر به جنگ تجاری چین و آمریکا به عنوان عامل اصلی رکود جهانی اشاره می‌کردند. برخی هم عقیده داشتند اگر دولت چین سرمایه گذاری داخلی را افزایش ندهد رشد اقتصادی این کشور متوقف می شود.

دولت چین در واقع نتوانسته سرمایه گذاری را در سال جاری میلادی افزایش دهد و حالا درگیر ویروسی شده که 56 میلیون نفر را قرنطینه کرده است.

بین نوامبر 2002 ژوئن 2003، بیماری سارس حدود 8400 نفر را مبتلا کرد و 800 نفر جان خود را از دست دادند.

به نظر می‌رسد تأثیر ویروس جدید بر اقتصاد حداقل به اندازه ویروس سارس باشد ولی با توجه به اعلام گسترش سریع این ویروس، تاثیر آن بسیار بیشتر خواهد بود.

بنابراین چین باید بترسد. این ویروس همین حالا هم بر بازارهای چین تاثیر گذاشته است. آمار رسمی نشان می‌دهد سفرهای هوایی 41.6 درصد، سفرهای ریلی 45.5 درصد و سفر با خودرو 25 درصد کاهش یافته است.

بازارهای غیر چینی هم باید هوشیار باشند. برخی تحلیلگران اقتصادی تمام این عوامل را نشانه‌ای از نزدیک شدن رکود اقتصادی می دانند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد