اونس طلا2374.89
مظنه16,266,000
18 گرم3,755,000
ارزش سکه36,647,298
قدیم (بهار)41,600,000
جدید (امامی)44,900,000
نیم26,300,000
ربع16,300,000

سفته بازی و دلالی علت اصلی نوسانات قیمت طلا است

تعداد زیادی از سرمایه گذاران با هدف سفته بازی و دلالی به بازار طلا پیوسته اند.

به گزارش کیتکو نیوز، موسسه سرمایه گذاری ABN AMRO بر این باور است که بسیاری از سرمایه گذاران طلا را به عنوان یک دارایی مالی انتخاب می کنند و با هدف سفته بازی و دلالی وارد بازار طلا شده اند که این مساله موجب نوسانات بیشتر قیمت این فلز گرانبها شده است.

بر اساس این گزارش، سرمایه گذاران زیادی در بازار طلا حضور دارند که برخی ترجیح می دهند طلا را به صورت فیزیکی خریداری کنند و برخی دوست دارند در صندوق های سرمایه گذاری با پشتوانه طلا سرمایه گذاری نمایند.

Georgette Boele تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه گذاری ABN AMRO در این باره گفت: تقاضا برای طلا به عنوان مکان امن سرمایه گذاری در شرایطی با کاهش روبرو شده است که تقاضا برای طلا به عنوان یک سرمایه گذاری ریسکی افزایش داشته است.

وی در ادامه افزود: اگر طلا چیزی غیر از یک مکان امن برای سرمایه گذاری نبود، رفتار آن بسیار متفاوت از آن چیزی بود که طی سال های اخیر نشان داده است. برخی سرمایه گذاران طلا را به عنوان مکان نهایی امن سرمایه گذاری می خرند. آنها طلای فیزیکی می خرند و آن را در مکان امنی نگهداری می کنند. سرمایه گذاران دیگری هستند که از نوسانات قیمت طلا سود می برند.

این بانک هلندی افزود: افزایش تمایل سرمایه گذاران برای خرید طلا برای سفته بازی و دلالی، عامل اصلی نوسانات شدید قیمت این فلز گرانبها طی سال های اخیر است. به عبارت دیگر، تقاضای سفته بازی و دلالی موجب نوسان بیشتر قیمت طلا شده است. طی سال های اخیر طلا کمتر رفتاری به عنوان مکان امن سرمایه گذاری نشان داده است. زمانی که هیچ گونه اعتمادی به سیستم مالی وجود نداشته باشد طلا تنها گزینه امن برای سرمایه گذاران خواهد بود.

به اعتقاد این تحلیلگر ارشد اقتصادی، در بازارهای بین المللی دو قیمت طلا وجود دارد، یکی قیمت طلای فیزیکی که مانند یک مکان امن سرمایه گذاری رفتار می کند و دیگری قیمتی که مانند یک دارایی مالی رفتار می کند و می تواند به عنوان یک سرمایه گذاری ضد دلاری باشد. سفته بازان کسانی هستند که عامل اصلی نوسانات روزانه قیمت جهانی طلا هستند.

وی تاکید کرد: سرمایه گذارانی که طلا را به عنوان مکان امن سرمایه گذاری می خرند، سرمایه گذاران صبور خواهند بود. ولی بسیاری از سرمایه گذاران هستند که خواستار پول درآوردن در کوتاه مدت و نوسان گرفتن از قیمت طلا هستند.

در واقع سرمایه گذارانی که طلای فیزیکی خریداری می کنند، تمایلی برای فروش در کوتاه مدت ندارند.

هفته گذشته این بانک هلندی چشم انداز امیدوارکننده ای درباره قیمت جهانی طلا منتشر و پیش بینی کرد قیمت طلا تا پایان سال 2020 به بیش از 1600 دلار خواهد رسید.

سیاست پولی و پایین بودن نرخ بهره دو عامل اصلی برای افزایش قیمت طلا در شش ماه دوم 2020 خواهد بود. بانکهای مرکزی جهان برای دستیابی به اهداف تورمی خود سیاست های پولی انبساطی را دنبال خواهند کرد.

انتهای پیام /

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد