اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

هزینه انتقال سند خودرو چقدر است؟

انتقال سند خودرو در دفاتر رسمی ثبت اسناد آخرین مرحله خرید و فروش خودرو است که پس از دریافت برگ سبز در مراکز تعویض پلاک انجام می‌گیرد.

در سال‌های اخیر بحث بر سر رسمی یا رسمی نبودن برگ سبز یا همان سند سبز خودرو میان پلیس راهنمایی و رانندگی و کانون سردفتران و دفتریاران داغ بوده و علیرغم اینکه پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا و حتی دادستان کشور تأکید کرده‌اند برگ سبز خودرو سند مالکیت است اما معمولا برخی اظهارات از سوی کانون سردفتران و دفتریاران باعث به شک افتادن خریداران خودرو می‌شود و برخی از آنان را مجاب به دریافت سند رسمی می‌کند.

در شهریور ۱۴۰۰ دادستان کل کشور تاکید کرد که برگ سبز خودرو "سند مالکیت" است و مراجعه اشخاص به دفتر اسناد برای یک سند دیگر، الزامی نیست. حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری در نامه‌ای خطاب به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور نوشت: ضرورتی به مراجعه به دفتر اسناد نمی‌باشد، مگر اینکه متعاملین خواهان ثبت آن در دفاتر مذکور باشند.

مردادماه امسال نیز پلیس راهور در اطلاعیه‌ای نوشت: قانونگذار به انجام تمام مراحل نقل و انتقال مالکیت خودرو و موتور سیکلت توسط فرماندهی انتظامی و رسمی بودن سند مالکیت صادره از سوی پلیس راهور تاکید کرده است.

با این وجود کانون سردفتران و دفتریاران همچنان تأکید دارد که باید سند مالکیت وسایل نقلیه در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود و دلایلی از جمله اینکه «سند رسمی هیچ‌گاه مفقود نمی‌شود» یا «با سند رسمی به معاملات امنیت و تعهد بخشیده می‌شود» را به‌عنوان دلایل ثبت سند عنوان می‌کند و عموم خریداران نیز در این بحبوحه شک و تردید ترجیح می‌دهند خودرویی که برای آن میلیون‌ها تومان هزینه کرده‌اند را در دفاتر ثبت اسناد نیز به نام خود بزنند.

برای سند زدن خودرو چقدر باید هزینه کنیم؟

انتقال سند خودرو در دفاتر رسمی ثبت اسناد آخرین مرحله خرید و فروش خودرو است که پس از دریافت برگ سبز در مراکز تعویض پلاک انجام می‌گیرد. برای انجام این کار فرد خریدار باید با در دست داشتن برگ سبز جدید، بنچاق قبلی و یا برگ کمپانی، اصل مدارک شناسایی فروشنده و خریدار، بیمه‌نامه شخص ثالث، کارت سوخت و برگ مفاصاحساب پرداختی عوارض سالانه شهرداری به یکی از دفاتر رسمی ثبت اسناد مراجعه کند.

طبق قانون، هزینه‌های انتقال خودرو به عهده خریدار است. خریدار در مرکز تعویض پلاک هزینه‌های مربوط به تعویض پلاک را پرداخت می‌کند که هزینه چندان زیادی نیست و در دفتر ثبت اسناد نیز پرداخت هزینه‌ها به عهده اوست. البته برای انتقال خودرو ضروری است فروشنده تمامی هزینه‌های مربوط به خلافی، عوارض شهرداری و مالیات را تسویه کند.

یکی از دلایلی که پلیس راهور به کافی بودن برگ سبز به عنوان سند مالکیت تأکید دارد، کاهش هزینه‌های خریدار است زیرا خریدار برای ثبت سند رسمی در دفاتر ثبت اسناد باید متحمل هزینه نسبتا قابل توجهی شود. هزینه انتقال خودرو در تمامی دفاتر اسناد رسمی کشور یکسان است و براساس جداول مالیات نقل و انتقال تعیین می‌شود.

با این وجود، هزینه انتقال سند هر خودرو با خودرویی دیگر با توجه به نوع خودرو، قیمت روز و سال تولید آن متفاوت است و هزینه انتقال خودروی تولید داخل با خودروی وارداتی هم متفاوت است. در واقع سازمان امور مالیاتی کشور همه ساله بر اساس مشخصات هر خودرو که شامل نوع و سیستم و تیپ و مدل حتی معمولی (دنده‌ای) یا اتومات بودن یک خودرو است مبلغی را به عنوان مبلغ مورد معامله برای مأخذ و مبنا اخذ هزینه ثبت سند تعیین می‌کند که بسته به هر خودرو این هزینه متفاوت است.

هزینه‌های انتقال سند خودرو شامل حق الثبت، مالیات نقل و انتقال وسیله نقلیه، حق التحریر، افزایش نیم درصد متعلق به اداره ثبت اسناد و املاک کشور، حق التحریر اوراق اضافه و مالیات ارزش افزوده است.

در حال حاضر هزینه ثبت سند خودروی پراید مدل ۱۳۹۴ به قبل در دفاتر ثبت اسناد حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان است و هزینه انتقال خودرو پژو ۲۰۷ دنده‌ای مدل ۱۴۰۰ بیش از ۳ میلیون تومان است. این در حالی است که خریدار خودرو دنا پلاس توربو اتومات EF۷ باید برای ثبت خودروی خود در دفاتر ثبت اسناد بیش از ۷ میلیون تومان هزینه بپردازد. هزینه سند خودروی شاهین مدل ۱۴۰۰ نیز حدود ۵ و نیم میلیون تومان است.

لازم به ذکر است که این هزینه‌ها تقریبی است و هزینه دقیق انتقال سند خودرو با مراجعه به دفاتر رسمی ثبت اسناد مشخص می‌شود.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد