اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

معافیت مالیاتی به هدف نرسید باید اصلاح شود

رئیس مرکز آموزش و پژوهش سازمان امور مالیاتی می‌گوید دولت‌ها باید برای معافیت‌ها یک مدت زمانی را تعیین کنند که اگر افراد به اهداف تعیین شده نرسیدند معافیت از روی آن‌ها برداشته شود.

به گزارش سایت طلا،چتر معافیت های مالیاتی در ایران منجر شده که به میزانی که درآمد مالیاتی از مودیان اخذ شده، به همان میزان به سایر مودیان مالیاتی معافیت قانونی داده شود.

اقای ایمان فدایی، کارشناس اقتصادی در این باره می گوید: زمانی که قانون مالیات‌های مستقیم با ابزاری به نام مالیات بر مجموع درآمد، اقدام به اخذ مالیات بر اساس از عموم کند دیگر شاهد اخذ مالیات به صورت بخشی و گروهی نخواهیم بود.

او با انتقاد به اینکه مالیات‌های بخشی و منبع محور منجر به ایجاد نارضایتی عموم جامعه می‌شود، گفت: زمانی که مجموع درآمد اشخاص جمع شده و مخارج و معافیت‌ها از آن کسر شود، مالیات بر اساس پلکان تعیین شده از درآمد هرفردی اخذ می‌شود.

آقای فدایی تاکید کرد: معافیت‌های مالیاتی باید به حداقل ممکن برسد. یعنی شما وقتی به یک شغل در یک منطقه خاص داده می‌شود مانند کشاورزی، توصیه این است که در نظام مالیات بر مجموع درآمد این معافیت‌های موضوعی به حداقل برسد و ما به توزیع عادلانه درآمد در کشور برسیم.

به گفته این کارشناس اقتصادی، باید در معافیت‌های مالیاتی بازنگری جدی صورت بگیرد. اجرای قانون مالیات بر مجموع درآمد یکی از اهدافش تعیین معافیت هدفمند است. طی سال‌های گذشته به دلایل مختلفی از جمله حمایت از بازار‌ها و تولید، طیف وسیعی از معافیت‌ها را اعطا کردیم. کشور ما یک منظومه جامعی از تمام معافیت‌های مالیاتی در دنیا را دارد که بعضا برخی از این معافیت‌ها در کشور‌های دیگر منسوخ شده است.

آقای برزگری، رئیس مرکز آموزش و پژوهش هم به تعدد معافیت های مالیاتی و تفسیر از قوانین به نحوه های مختلف اشاره کرده و می گوید: باید برویم به سمت ثبت اطلاعات و معافیت های مالیاتی بر اساس درآمد اشخاص در غیر این صورت، بی عدالتی مالیاتی همچنان ادامه خواهد داشت. دولت باید این ابزار را داشته باشد که بعد از اعطای معافیت اگر معاف شوندگان، به اهداف نرسیدند معافیت آن ها برداشته شود.

اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم با اشاره به هدفمندسازی معافیت‌های مالیاتی قرار است، نحوه اعطای معافیت به افراد را بر اساس مشاغل و منطقه تعیین نکند بلکه بر اساس درآمد و امتیازاتی نظیر تعداد اعضای خانواده مشخص کند تا اقتصاد ایران از معافیت ۵۰ درصدی از مالیات نجات پیدا کند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد