اونس طلا2337.71
مظنه15,161,000
18 گرم3,499,900
ارزش سکه34,157,733
قدیم (بهار)38,700,000
جدید (امامی)41,800,000
نیم24,600,000
ربع14,800,000

صدور پروانه کسب وکار| چه بود؛ چه شد؟

امکان درخواست الکترونیک و غیرحضوری مجوزها هم فراهم شد هر متقاضی واجد شرایط پروانه کسب، بدون حضور و بدون کاغذ میتواند پروانه درخواست دهد و در فاصله ۳ تا ۷ روز، آنرا دریافت کند.

به گزارش سایت طلا،قبل از ورود هیات مقررات زدایی و اجرای قانون تسهیل صدور مجوزها درباره پروانه کسب، فرایند درخواست و دریافت پروانه کسب وضعیت پیجیده ای داشت که در ادامه تفاوتهای شرایط قبل و حال حاضر بررسی خواهد شد.

1. متقاضی پروانه مجبور به ارائه تعداد نامعلومی فتوکپی یا عکس می‌شد.

2. متقاضی مجبور بود بابت استعلام‌ها، یا کاغذ بگیرد و به ادارات مراجعه کند و یا پولهای نسبتا زیاد و بدون حسابی به اتحادیه بدهد تا استعلامهایش را پاسخ (مثبت تضمینی با پرداخت بیشتر) بگیرند.

3. زمان صدور پروانه نامعلوم بود و بعضاً ماه‌ها طول می‌کشید. گاهی به بهانه استعلام بدهی مالیاتی یا استعلام بهداشت و احکام، صدور پروانه را عمدا یا سهوا برای مدت نامعلومی به تاخیر می انداختند.

4. یک شرط صدور یا تمدید پروانه در برخی اتحادیه ها، پرداخت همیاری بود.

5.در شهرهای مختلف برای صدور پروانه یک کاسبی، تعداد نامعلومی شرط ابعاد مغازه و عرض دهانه و... وجود داشت.

6. بانک‌ها اطلاعاتی پروانه کسب، شفاف و تمیز نبود و از صاحبان پروانه‌ها اطلاعات دقیقی وجود نداشت و مثلا تعداد نامعلومی پروانه کسب برای کدملی یا کد پستی 111111111 صادرشده بود.

7. به دلیل روشن نبودن شرایط صدور پروانه، گاهی به بهانه عرض و طول دهانه مغازه و محل کسب، به متقاضی پروانه نمی‌دادند.

8. اتحادیه ها اختیار رد درخواست متقاضی پروانه را داشتند و چون شرایط صدور پروانه، مبهم بود،می توانستند می‌توانستند با تفسیری دل‌بخواهی یا دلیل من درآوردی، درخواست پروانه را رد کنند.

9. ضوابط و زمان دریافت استعلامات بهداشتی روشن نبود و قابل تفسیر بود و ابهام داشت.

10. ضوابط زمان دریافت استعلامات فراجا روشن نبود و قابل تفسیر بود.

11.متقاضی پروانه مجبور بود حداقل 2 بار و گاهی چندین بار به همراه کاغذ و پوشه، به اتحادیه مراجعه کند. متقاضیانی داشتیم سالها به اتحادیه رفت و آمد میکردند، پول هم میدادند ولی نمیتوانستند پروانه کسب بگیرند.

12. پیش تر تعداد غیردقیقی نوع پروانه کسب وجود داشت. تخمین زده میشود 60 هزار نوع پروانه صادر میشد و مثلا شرایط صدور پروانه رستوران در تهران با ورامین و کرج و حتی شمیران، تفاوت داشت و روسالی هر اتحادیه میتوانستند با تصویب شرط جدید، جلوی صدور پروانه و ورود رقبای چدید به صنف خودشان را بگیرند.
بعد از اجرای قانون:از 15 بهمن 1401، شرایط دریافت پروانه کسب برای همه صنوف در سراسر کشور در درگاه ملی مجوزها شفاف و روشن اعلام شد.زمان برای صدور پروانه محدود شد. برای 80% پروانه ها 3 روزه و 20% بقیه 7 روز تعیین شد.

هزینه صدور پروانه، شفاف و دریافت آن غیرحضوری و سامانه ای شد بدون امکان چانه زدن و توصیه آوردن.

امکان درخواست الکترونیک و غیرحضوری مجوزها هم فراهم شد هر متقاضی واجد شرایط پروانه کسب، بدون حضور و بدون کاغذ میتواند پروانه درخواست دهد و در فاصله 3 تا 7 روز، آنرا دریافت کند.

از اول فروردین اولین پروانه کسب الکترونیک صادرشده است. اوایل سیستم باگهایی داشت که به تدریج با همت اتاق اصناف و صمت، سازمان فناوری اطلاعات و پیمانکاران فنی پروژه، مشکلات حل شدند.

انتهای پیام/

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد