اونس طلا2328.47
مظنه14,336,000
18 گرم3,309,400
ارزش سکه32,299,008
قدیم (بهار)37,000,000
جدید (امامی)39,900,000
نیم23,500,000
ربع14,300,000
گزارش آگهی

طلا دست دوم، سکه یا طلای آب شده؟ کدام را بخریم؟

وضعیت اقتصادی کشور به سمتی پیش می‌رود که بیشتر افراد به دنبال راهی مطمئن و سودده برای سرمایه‌گذاری هستند تا هم ارزش پول و سرمایه خود را حفظ کنند و هم اینکه از سرمایه خود محافظت کنند. یکی از بازارهای داغ برای سرمایه‌گذاری، بازار طلا و سکه است.

وضعیت اقتصادی کشور به سمتی پیش می‌رود که بیشتر افراد به دنبال راهی مطمئن و سودده برای سرمایه‌گذاری هستند تا هم ارزش پول و سرمایه خود را حفظ کنند و هم اینکه از سرمایه خود محافظت کنند. یکی از بازارهای داغ برای سرمایه‌گذاری، بازار طلا و سکه است.

سرمایه‌گذاری روی طلا یکی از روش‌های مطمئن و امن به‌شمار می‌آید. البته این بازار نیز مانند دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری، نیاز به تحقیق و بررسی دارد و به‌هیچ عنوان نباید بی‌گدار به آب زد. معمولا، افراد و اقشار مختلف جامعه می‌توانند در بازار طلا و سکه سرمایه‌گذاری و برای شروع کار نیاز به سرمایه زیاد ندارند. این افراد با سرمایه اندک خود می‌توانند سود ببرند. اما یکی از مشکلات این افراد در زمان خرید طلا، روبه‌رو شدن با انواع طلا است که کار را برای آنها در انتخاب سخت می‌کند. به همین خاطر، در انتخاب میان طلای نو، طلای دست دوم، طلای آب شده و سکه می‌مانند و نمی‌دانند که کدام‌یک می‌تواند برای آنها سود بیشتری داشته باشد.

با توجه به اینکه خرید طلای نو برای سرمایه‌گذاری گزینه‌ی مناسبی به‌شمار نمی‌آید، چرا که قیمت آن نسبت به دیگر مدل‌های طلا بیشتر است و خریدار باید هزینه اجرت و مالیات را بپردازد و در زمان فروش نیز این هزینه‌ها کم می‌شوند و عملا ضرر کرده است، بنابراین در این مقاله سراغ گزینه‌های مختلف مانند سکه، طلای دست دوم و طلای آب شده می‌رویم تا درباره هر کدام توضیحی بدهیم و در نهایت بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری را نام ببریم.

طلا بدون اجرت

طلا و جواهر، همیشه به‌عنوان یکی از ارزشمندترین دارایی‌های افراد شناخته می‌شوند و می‌توان آنها را هم به عنوان کالایی زینتی و هم به‌عنوان کالایی ارزشمند برای سرمایه‌گذاری خریداری کرد. اما یکی از مشکلاتی که بسیاری از خریداران در زمان خرید طلا با آن مواجه می‌شوند، هزینه‌های مازاد مانند اجرت ساخت، سود فروشنده و مالیات است که می‌توانند روی قیمت نهایی طلا تاثیر بگذارند. علاوه بر این، تمام این موارد در زمان فروش طلا کسر می‌شوند و عملا دچار ضرری شده‌اید که شما را از سرمایه‌گذاری روی طلا منصرف می‌کند.

در طلافروشی‌ها، طلایی با نام طلای دست دوم یا بدون اجرت وجود دارد که این مشکل را حل کرده است. طلای دست دوم همان طلاهایی هستند که صاحبان این کالای باارزش، آنها را به فروش می‌رسانند و در واقع شما نفر دوم یا چندمی هستید که از آن طلا استفاده می‌کنید.

لابد از خودتان می‌پرسید که خرید طلای دست دوم غیر از سود مالی در زمان خرید چه سودی دارد؟ برخی از دلایلی که می‌توانند شما را برای سرمایه‌گذاری در طلای دست دوم ترغیب کنند، عبارت‌اند از:

قیمت پایین نسبت به طلای نو
گستردگی انتخاب در زمان خرید
قابلیت نقد شوندگی بالا
عدم محدودیت در خرید طلای دست دوم
نوسان کمتر قیمت طلای دست دوم نسبت به سکه
کاربرد زینتی طلای دست دوم
کاهش اثرات زیست محیطی
خرید طلاهای قدیمی و نوستالژیک

با توجه به اینکه خرید هر کالایی ممکن است دارای معایبی دارد،بنابراین خرید طلای دست دوم نیز دارای معایبی است که این معایب عبارت‌اند از:

شرایط نگهداری سخت
امکان تقلب در بازار طلای دست دو
تاثیرپذیری طلا از شوک‌های اقتصادی

طلای آب شده

در برخی موارد، بسیاری از سازندگان طلا و طلافروشان به دنبال طلاهای دست دومی هستند که بتواند آنها را دوباره آب کنند و قطعات جدید بسازند. طلای آب شده همان طلای دست دومی است که آب می‌شود. طلای دست دو و آن طلاهایی که دارای ایرادات ظاهری بسیاری هستند، معمولا در کوره‌های مخصوص ذوب و به شکل مفتول در می‌آیند. بنابراین، درست مانند طلای دست دوم، طلای آب شده نیز قیمت پایین‌تری نسبت به طلای نو دارد و قیمت آن مشمول مواردی همچون اجرت ساخت نخواهد شد.

با توجه به شکل ظاهری طلای آب شده، معمولا نگهداری از آن نسبت به طلای دست دو راحت‌تر است و خیلی راحت‌تر می‌توان آن را به‌فروش رساند. اما این تنها مزیت طلای آب شده نیست و دیگر مزایای آن عبارت‌اند از:

عدم پرداخت هزینه‌هایی مانند اجرت ساخت، مالیات بر ارزش افزوده و همچنین سود فروشنده در خرید طلای آب شده
ساخت طلای منحصربه‌فرد با استفاده از طلای آب شده
سوددهی بالای طلای آب شده

طلای آب شده نیز دارای معایبی است که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

امکان تقلب و کلاهبرداری در طلای آب شده و ترکیب کردن طلا با آلیاژهای دیگر که عیار آن را بسیار پایین می‌آورد
شرایط نگهداری سخت

فرق طلای آب شده با طلای بدون اجرت

با توجه به اینکه برای خرید انواع مختلف طلا باید هزینه‌ای بسیار زیاد پرداخت کنید، کاملا طبیعی است که بخواهید از تفاوت‌های میان خرید انواع طلا باخبر شوید. طلای دست دوم و طلای آب شده از مدل‌های پرطرفدار برای سرمایه‌گذاری هستند که تفاوت‌هایی با هم دارند. این تفاوت‌ها عبارت‌اند از:

طلای دست دوم، معمولا ظاهر کهنه و خراشیده‌ای دارد و ممکن است استفاده از آن برای بسیاری از افراد سخت باشد. علاوه بر این، برخی آلودگی‌ها در طلای دست دوم باقی می‌مانند و با استفاده از این قطعات، دچار ناراحتی‌های پوستی خواهید شد که شاید تا مدت‌ها شما را درگیر کند.
امکان تقلب و کلاهبرداری در هر دو مورد وجود دارد، اما این امکان در طلای آب شده بیشتر است و بسیاری از فروشندگان، این مدل طلا را با آلیاژهایی مانند مس و نقره ترکیب می‌کنند که باعث پایین آمدن عیار و ارزش آن خواهد شد.
بسیاری از افراد که طلای دست دوم می‌خرند، می‌توانند این طلا را آب کنند و آن را به‌عنوان طلای آب شده داشته باشند.
برخی فروشندگان در زمان فروش طلای دست دوم، مبلغی را به‌عنوان سود دریافت می‌کنند که این در مورد خرید طلای آب شده وجود ندارد.
عیار طلای دست دوم و طلای آب شده در طول زمان حفظ می‌شود و کاهش عیار تنها در زمان فروش طلای نو اتفاق می‌افتد.
معمولا خریداران طلا به دنبال طلای آب شده هستند تا بتوانند از این مدل طلا برای ساخت طرح‌های جدید استفاده کنند و می‌توان گفت که فروش آن راحت‌تر از طلای دست دو است. اما طلای دست دو هم همیشه خریدار خود را دارد و می‌توانید هر زمان آن را به پول نقد تبدیل کنید.

سکه

سال‌ها است که بسیاری از افراد به خرید سکه روشی سودده برای سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند. اما طی چند سال اخیر برخی نوسانات در بازارهای مختلف مانند ارز و طلا، باعث شده که تعداد افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در سکه بسیار کمتر شود.

در حالت کلی، می‌توان گفت که خرید سکه یک روش سرمایه‌گذاری سودده است، اما ریسک خرید سکه برای سرمایه‌گذاری بیشتر از ریسک خرید طلای دست دوم و طلای آب شده است. علاوه بر این، خرید سکه نسبت به خرید طلای دست دو و طلای آب شده سخت‌تر است و نمی‌توان هر زمان اراده کرد، مقدار زیادی سکه برای سرمایه‌گذاری خرید. اما نمی‌توان از برخی مزایای خرید سکه چشم‌پوشی کرد. این مزایا عبارت‌اند از:

قابلیت نقد شوندگی بالا
اطمینان از کیفیت
میزانِ تقلب کمتر در خرید سکه‌های وکیوم شده
بازدهی بالا در سود

معایب خرید سکه نیز عبارت‌اند از:

نگهداری سخت
نوسان بالا
محدودیت در خرید

کدام را بخریم؟ (جمع بندی)

تا به اینجا درباره مزایا و معایب خرید طلای دست دوم، طلای آب شده و سکه گفتیم. تنها راه انتخاب از میان طلای دست دو سکه این است که به هدف خود از خرید نگاه کنید. بر اساس مقاله منتشر شده در بلاگ شیپور با عنوان طلا بخریم یا سکه، اگر به دنبال سرمایه‌گذاری با ریسک کمتری هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم سراغ خرید طلای دست دوم بروید. این روش سرمایه‌گذاری، روشی مطمئن‌تر نسبت به خرید سکه است، چرا که در خرید سکه شما با چالشی به نام حباب مواجه خواهید که ریسک بیشتری برای سرمایه‌گذاری دارد. علاوه بر این، خوب است بدانید که سود خرید طلای دست دوم نسبت به سکه بیشتر است، چرا که قیمت سکه حبابی است و در برخی مواقع مجبور شوید پول بیشتری برای خرید سکه پرداخت کنید. یکی دیگر از دلایل گران بودن سکه نسبت به طلای دست دو، کاهش عرضه از سمت بانک مرکزی است. اما اگر به دنبال بازدهی بیشتری هستید، می‌توانید ریسک خرید سکه طلا را به جان بخرید و سراغ این روش سرمایه‌گذاری بروید.

اما بین طلای آب شده و طلای دست دوم نیز، باید به این توجه کنید که سود سرمایه‌گذاری طلای آب شده بیشتر است و خیلی راحت‌تر از طلای دست دوم می‌توانید آن را بفروشید. تنها نکته منفی در مورد طلای آب شده، کلاهبرداری‌هایی است که در فروش این نوع طلا رخ می‌دهد و با خرید آن، ممکن است سرمایه خود را از دست بدهید.

این در حالی است که، با خرید طلای دست دوم می‌توانید از آن به‌عنوان کالایی زینتی استفاده کنید و با مراجعه به فروشندگان معتبر، از اصالت آن مطمئن باشید. در نهایت می‌توان گفت که انتخاب از میان تمام این موارد به خواست، نیاز و بودجه شما بستگی دارد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد