اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

سرقت از موزه در ۹ دقیقه؛ سارقان گنج دو هزار ساله را ذوب کردند+ تصویر

ارزش تخمینی سکه‌ها در صورت فروش تجاری تقریباً ۱.۸ میلیون دلار بود. ارزش صرف طلای ۳.۷ کیلویی سکه‌ها در زمان سرقت نیز حدود ۲۷۸۰۰۰ دلار بود. این دو رقم در قیاس با اهمیت باستان‌شناسی گنجینه بسیار کمرنگ است.

به گزارش سایت طلا، چهار مظنونِ دزدی تکان‌دهنده‌ی گنجینه‌ی سکه طلای سلتیک از موزه سلتیک-رومی در مانچینگ، باواریا، دستگیر شدند. اما خبر بد این است که معلوم شد آن‌ها بخشی از این گنجینۀ گرانبها را ذوب کرده‌اند.

بر بد این است که یکی از مظنونان در زمان دستگیری ۱۸ تکه طلا را در یک کیسه پلاستیکی حمل می‌کرد. تجزیه و تحلیل فلورسانس اشعه ایکس میکرو از ترکیب قطعات نشان داد که آن‌ها با سکه‌های سلتیک مطابقت دارند. هر تکه معادل چهار سکه است. بنابراین بله، این سارقان یک گنجینه‌ی گرانبها متشکل از ۴۸۳ سکه‌ی سلتیک را که مربوط به ۱۰۰ قبل از میلاد بودند به سرقت بردند و دست‌کم ۷۰ عدد از آن‌ها را ذوب کردند.

؛ فعلا هیچ خبر خوبی وجود ندارد، اما مقامات امیدوارند بیشتر سکه‌ها هنوز هم جایی توسط سارقان پنهان شده‌اند.

ارزش تخمینی سکه‌ها در صورت فروش تجاری تقریباً ۱.۸ میلیون دلار بود. ارزش صرف طلای ۳.۷ کیلویی سکه‌ها در زمان سرقت نیز حدود ۲۷۸۰۰۰ دلار بود. این دو رقم در قیاس با اهمیت باستان‌شناسی گنجینه بسیار کمرنگ است.

این گنجینه که سال ۱۹۹۹ در محل یک سکونتگاه سلتی در منطقه مانچینگ فعلی کشف شد، داخل یک کیسه در زیر پی یک ساختمان باستانی دفن شده بود. این گنجینه بزرگ‌ترین کشف طلای سلتیک در قرن بیستم بود. سال ۲۰۰۶ این گنجینه در موزه به نمایش گذاشته شد و یکی از جاذبه‌های اصلی آن بود.

سرقت سکه‌ها با دقت برنامه‌ریزی شده بود و تنها ظرف ۹ دقیقه از ورود به موزه تا فرار انجام شد. ساعت ۱:۱۷ بامداد ۲۲ نوامبر ۲۰۲۲، خطوط فیبر نوری در نزدیکترین مرکز مخابراتی به موزه قطع شدند و خدمات اینترنت و تلفن موزه (و ۱۳۰۰۰ مشتری دیگر) قطع شد. با از کار افتادن سیستم امنیتی موزه، سارقان ساعت ۱:۲۶ بامداد از طریق خروجی اضطراری وارد شدند، شیشه ایمنی ضد گلوله محتوی گنجینه را شکستند و ساعت ۱:۳۳ بامداد با گنجینه‌ی غارت‌شده از در خارج شدند.

بازرسان اداره پلیس جنایی ایالت باواریا (BLKA) منطقه اطراف موزه را به طور کامل جستجو کردند و دو دیلم، یک جفت قیچی هرس، یک سیم برش و یک آنتن رادیویی پیدا کردند. ردپای DNA روی ابزار بجامانده، سرقت را به هشت مورد مشابه در آلمان و اتریش مرتبط کرد.

ماه‌ها تعقیب و گریز منجر به ردیابی مظنونان در شمال آلمان شد و دادستانی عمومی اینگولشتات حکم بازداشت آن‌ها را صادر کرد. جستجوی ۲۸ آپارتمان، کسب و کار، جالیز، قایق‌خانه و وسایل نقلیه سرانجام منتهی به کشف انبوهی از تجهیزات سرقت شد.

یکی از اعضای باند یک مهندس مخابرات است. سه نفر دیگر یکی حسابدار، یکی مدیر مغازه و یکی کارمند شرکت تخریب هستند. شواهد، این چهار مظنون را به ۱۱ سرقت دیگر که سوپرمارکت‌ها، کازینو، پمپ بنزین‌ها و دستگاه خودپرداز را هدف قرار داده بودند، مرتبط می‌کند، اما این نخستین مورد سرقت آن‌ها بود که میراث فرهنگی را هدف قرار می‌دادند. اینطور به نظر می‌رسد که این سرقت آخر به مذاق آن‌ها خوش آمده است، چون بازرسان دریافتند وسایل نقلیه اجاره شده توسط مظنونان در سال جاری در نزدیکی موزه‌های فرانکفورت، ایدار-اوبرشتاین، تریر و پفورزهایم متوقف شده بودند.

مظنونان از زمان دستگیری‌شان، هیچ اطلاعاتی بروز نداده‌اند. مقامات در جستجوی سکه‌های باقی‌مانده در مکلنبورگ-پومرانی غربی هستند، جایی که سه نفر از چهار نفر دستگیر شدند. جست‌وجو در سایر مناطق مشکوک نیز انجام خواهد شد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد