اونس طلا2302.52
مظنه14,646,000
18 گرم3,381,000
ارزش سکه32,997,438
قدیم (بهار)38,200,000
جدید (امامی)41,800,000
نیم24,300,000
ربع15,500,000

علامت آذربایجان به دلار تهران / کاهش قیمت در بازار ادامه‌دار است؟

کاهش تنش‌ها و اظهار نظر مثبت وزیر خارجه جمهوری آذربایجان امید را برای بهبود روابط و افزایش تجارت ایران باز می‌کند که با اثر مثبت بر رشد اقتصادی و درآمد خارجی می‌تواند تکانه‌های افزایشی دلار در بازار ارز را تعدیل کند.

به گزارش سایت طلا،جیحون بایراموف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرده است که «ایران برای رفع تنش‌ها و اختلافات گام برمی‌دارد و ما هم پاسخ می‌دهیم.»

جمهوری آذربایجان همسایه شمال غربی ایران است که پس از جنگ روسیه و اوکراین بخشی از برنامه تجاری روسیه و ایران شد. جنگ اوکراین و انزوای روسیه در کنار تحریم‌های فزاینده باعث شد تا روسیه و ایران نزدیک‌تر شوند و با کمک ایران به دنبال ایمن کردن خود از تحریم‌ها شود. روسیه بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی در ایران است و تصمیم دارد از طریق خط ریلی از داخل ایران صادرات خود به هند را پوشش دهد. کارشناسان روسی پیش‌بینی می‌کنند حجم تجارت ایران و روسیه می‌تواند به بیش از ۳۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند. یکی از بخش‌های سرمایه‌گذاری روسیه در ایران کمک به ساخت خطوط ریلی است که جمهوری آذربایجان را جنوب ایران وصل می‌کند تا صادرات به هند تسهیل شود. در چنین شرایطی افزایش اختلافات میان ایران و آذربایجان هم می توانست به عنوان مانعی برای برنامه تجاری ایران و روسیه برای تجارت با هند شود‌. کاهش تنش‌ها و اظهار نظر مثبت وزیر خارجه جمهوری آذربایجان امید را برای بهبود روابط و افزایش تجارت ایران باز می‌کند که با اثر مثبت بر رشد اقتصادی و درآمد خارجی می‌تواند تکانه‌های افزایشی دلار در بازار ارز را تعدیل کند.

علاوه‌بر این آذربایجان یکی از کشورهای همسایه ایران است که روابط نزدیک تری با اسرائیل دارد، اسراییل به دنبال عادی سازی روابط با کشورهای منطقه است و برای آنکه بتواند به ایران حمله کند باید اجازه پرواز بر فراز کشورهای منطقه را داشته باشد و قادر به سوخت گیری در مسیر باشد، بهبود روابط ایران با جمهوری آذربایجان، اسرائیل را از هدف های خود در منطقه دور می کند و با کاهش قدرت اسراییل در تنش زایی علیه ایران، فشار بر بازار ارز را تعدیل می کند.

‌احتیاط بازار ارز در برابر خبرهای کاهشی

قیمت دلار بازار آزاد در روز قبل کاهشی شد، پس از آنکه جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره تمدید تحریم های موشکی ایران، کم حاشیه تر ازانتظار بازار شد، قیمت دلار روند کاهشی به خود گرفت، بازار ارز هنوز نسبت به خبرهای کاهشی محتاط است و اعتماد خود را به اخباری که کاهش تنش ها را گوشزد می کند از دست نداده است.

قیمت دلار و درهم در روز قبل کاهشی شد و حمایت خود را از دست داد. حال اگر اخبار منتشر شده در روزهای آینده باعث تثبیت دلار در پایین مقاومت شود، راه برای کاهشی های بازار باز می شود حمایت های ۴۹ هزار و ۸۰۰ و همچنین ۴۹ هزار و ۶۰۰ موانع پیش روی دلار هستند که شکست آن ها روند اصلاحی دلار را ادامه دار می کند ولی در صورتی که دلار در بالای محدوده ۵۰ هزار و ۱۵۰ تومان تثبیت شود امید تکنیکالی در میان معامله گران افزایشی زنده می شود.

تردید معامله‌گران برای ورود به بازار سکه

حجم معاملات سکه رفاه پایین است اگرچه روز قبل سکه رفاه به حمایت مهم ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید و این حمایت به داد سکه رسید ولی حجم معاملات سکه پایین است که نشان دهنده تردید معامله گران برای ورود به بازار در این حمایت است.

در صورتی که سکه امامی بخواهد به روند نزولی خود ادامه دهد. حمایت سطح ۶۱ درصدی فیبوناچی در محدوده ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان مهم ترین حمایت پیش روی سکه است که شکست آن می تواند سکه را به سمت حمایت محدوده ۲۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی که سکه در ۲۲ خرداد ماه از آن محدوده برگشت هدایت کند. اما در صورتی که سکه از حمایت ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی برگردد مقاومت ۲۹ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان حایز اهمیت است

واگرایی دربازار سرمایه

روز قبل اکثریت بازار سهام سرخپوش شد و قیمت ها روند اصلاحی به خود گرفتند ولی ارزش معاملات خرد روند صعودی داشت و در خلاف جهت بازار حرکت کرد. در صورتی که واگرایی میان ارزش معاملات خرد و روند بازار ادامه پیدا کند، امیدها به بازگشت بازار سرمایه تقویت می شود.

سهام پتروشیمی پس از اعلام نرخ خوراک هفت هزار تومانی اقبال خریداران را از دست دادند. سهام فارس به عنوان یک سهام شاخص ساز که در منفی های بازار اغلب با استقبال مواجه می‌شد و از سقوط شاخص جلوگیری می کرد روز قبل بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشت، روز قبل از حدود ۷۹ میلیون برگ سهمی که در این نماد معامله شد تنها سه میلیون و ۶۰۰ هزار برگ سهم خریداران حقیقی بوده و مابقی سهم خریدار حقوقی برای حمایت از سهم بوده است.

سهام فارس روز قبل در حمایت ۱۳۳۰ تومان نفوذ کرد ولی در ادامه در همین محدوده ماندگار شد در صورت ادامه روند نزولی برای این نماد حمایت های ۱۳۱۰ و ۱۲۷۰ تومان پیش روی سهم قرار دارند که شکست آن ها می تواند زمینه را برای کاهش تا حمایت ۲۳ درصدی فیبوناچی در محدوده ۱۲۴۰ تومان فراهم کند. در صورت برگشت این سهم هم مقاومت ۱۳۶۵ تومان پیش روی نماد قرار گرفته است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد