اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

ماجرای نایاب شدن شیر خشک در بازار

سرپرست اداره کل امور فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: کمبود جدی در زمینه شیر خشک وجود ندارد و همواره اطلاعات لازم را از معاونت‌های غذا و داروی استان‌ها دریافت می کنیم تا کمبود ایجاد نشود.

به گزارش سایت طلا،چند روزی است که خبر کمبود شیر خشک در کشور، برای بسیاری از مصرف‌کنندگان سوال ایجاد کرده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد این کمبود به مشکل به توزیع بازمی‌گردد. از همین رو موضوع را از فرید باقری سرپرست اداره کل امور فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو پیگیری کردیم.

باقری با بیان اینکه شیرخشک‌های رژیمی به دو دسته وارداتی و تولید داخل دسته بندی می‌شوند توضیح داد: خوشبختانه در زمینه شیرخشک رژیمی کمبودی وجود ندارد. ممکن است به صورت مقطعی در برخی داروخانه‌ها به دلیل توزیع دیرهنگام کمبود ایجاد شود اما اینگونه نیست که برای مدت طولانی با کمبود شیرخشک مواجه باشیم.

وی گفت: همواره اطلاعات لازم را از معاونتهای غذا و دارو دریافت می کنیم و همواره تلاش شده است تا کمبود ایجاد نشود. در خصوص شیرخشک‌های رگولار نیز ممکن است در برخی مواقع برخی از برندها دچار کمبود شوند اما سایر برندها در بازار موجو هستند.

وی تصریح کرد: شیرخشک رژیمی نیز برای بیماران خاص مصرف می شود که در این زمینه نیز کمبود وجود ندارد. تعداد تولیدکنندگان شیرخشک رژیمی در دنیا محدود هستند و در کشورمان نیز برخی از شرکتها اقدام به تولید این محصولات کرده اند.

سرپرست اداره کل امور فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل ادامه داد: برخی از انواع شیرخشک مانند شیرخشکهای متابولیک نیز به صورت محدود تولید می شوند. سال گذشته به دلیل از بین رفتن یکی از کارخانه های بزرگ تولید کننده بسیاری از کشورها با مشکل تامین شیرخشک مواجه شدند اما خوشبختانه ما توانستیم سهیمه کشور را دریافت کنیم.

باقری گفت: کارخانه ها محصولات خود را سهمیه بندی می کنند و ما نمیتوانیم همه شیرخشک مورد نیاز را از یک کارخانه تامین کنیم بلکه تلاش می کنیم برندهای مختلف را راهی بازار کنیم تا خانواده ها نگرانی از این بابت نداشته باشند.

موجودی شیر خشک کشور کافی است

روز گذشته نیز هانی تحویل‌زاده رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد درباره وضعیت تولید شیر خشک رگولار و رژیمی در کشور، به رسانه‌ها گفته بود: در سال گذشته ۶۰ میلیون عدد شیر خشک رگولار یا عادی تولید کردیم که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۲۰ درصد افزایش تولید داشتیم.

وی با بیان اینکه به طور مناسبی هم برای شیر خشک ارز دریافت کردیم، گفت: در حال حاضر هم موجودی شیر خشک در کشور کافی است و در عین حال ظرفیت تولیدمان مازاد بوده و کارخانه‌ها به صورت سه شیفت کار می‌کنند. بنابراین بابت تأمین شیر خشک هیچ مشکلی وجود ندارد.

تحویل‌زاده درباره چرایی کمبود شیر خشک در برخی شهرها، به ویژه شهرهای مرزی، اظهار کرد: در حال حاضر گزارش‌هایی مبنی بر کمبود شیر خشک در برخی داروخانه‌ها وجود دارد؛ علت کمبود این است که از آنجایی که قیمت شیر خشک دستوری است‌، قیمت از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کننده و سازمان غذا و دارو تعیین می‌شود و بر این اساس قیمت شیر خشک پایین است و از طرفی هم مصرف غیرمنطقی شیرخشک در سبد خانوار وجود دارد. پیش از این خانواده‌ها تلاش می‌کردند که بعد از شش ماهگی به تدریج نوزاد را با غذای سفره آشنا کنند، اما اکنون خانواده‌ها تا دو سالگی هم برای نوزاد شیر خشک استفاده می‌کنند و از آنجایی که قیمت شیر خشک ارزان است، خرید بیش از حد انجام می‌دهند و مصرف بالایی برای شیر خشک وجود دارد.

وی ادامه داد: در عین حال قیمت پایین شیر خشک جذابیت را برای نشت آن به بازار و کشورهای همسایه بالا می‌رود. از آنجایی که شیر خشک ایران، ارزان‌ترین شیرخشک دنیا است، امکان نشت آن هم وجود دارد. به سازمان غذا و دارو درخواست اصلاح قیمت را داده‌ایم که هنوز رسیدگی نشده است.

تحویل‌زاده با بیان اینکه برای رفع این مشکل هر خانواده متناسب با نیازش شیر خشک تهیه کند، گفت: در حال حاضر محدودیتی برای خرید شیر خشک وجود ندارد. در عین حال سازمان غذا و دارو رویه‌ای برای کنترل چرخه تولید، توزیع و مصرف شیر خشک آغاز کرده است.

۲۰۰ میلیون دلار ارز برای تولید شیر خشک اختصاص می‌یابد

وی تاکید کرد: مردم نگران نباشند. ما به اندازه کافی تولید شیر خشک داریم، ماده اولیه تولید آن را به اندازه کافی در اختیار داشته و تامین ارز هم شده است و شرایطمان در حوزه تامین شیر خشک خوب است. فقط باید قیمت اصلاح شود که مصرف غیرمنطقی و احتمال نشت کاهش یابد.

وی درباره تولید ماهانه شیر خشک در کشور، گفت: ماهانه حدود ۵ میلیون شیرخشک رگولار و ۱.۵ میلیون شیر خشک رژیمی در کشور تولید می‌کنیم که مصرف واقعی کمتر از این است. مصرف شیر خشک رگولار در سال حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون عدد است، اما اکنون به دلیل مصرف غیرمنطقی آن به ۶۰ تا ۷۰ میلیون عدد هم می‌رسد.

تحویل‌زاده با بیان اینکه حدود ۲۰۰ میلیون دلار ارز برای تولید شیر خشک اختصاص می‌یابد و کمبودی از نظر تخصیص ارز نداریم، گفت: باید بر تولید، توزیع و عرضه شیر خشک نظارت شود. اکنون شیر خشک‌ها کد تی‌تک دارد و قابل رهگیری است.

وی تاکید کرد: هیچ محدودیتی در فروش شیر خشک نداریم. کمبودهایی هم که در برخی شهرها وجود دارد، مصرف بی‌رویه و نشت به بازار و به کشورهای همسایه به دلیل پایین بودن قیمت است. بر این اساس درخواست‌مان اصلاح قیمت شیر خشک است.

پایان پیام/

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد