اونس طلا2232.37
مظنه14,417,000
18 گرم3,328,100
ارزش سکه32,481,501
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000
گزارش آگهی

ارتباط پولکادات با وب 3 چیست؟

نسل جدید وب یا همان وب 3 برخلاف نسل‌های قبل‌تر خود، بر روی بهبود قابلیت تمرکززدایی توجه دارد. نسل وب 3 برای کلیهٔ کاربران این امکان را فراهم کرده‌است تا به‌صورت مستقیم ازطریق مشارکت و فعالیت خود در پروتکل‌ها و نرم‌افزارهای مختلف توکن و ارز دیجیتال دریافت کنند.

نسل جدید وب یا همان وب 3 برخلاف نسل‌های قبل‌تر خود، بر روی بهبود قابلیت تمرکززدایی توجه دارد. نسل وب 3 برای کلیهٔ کاربران این امکان را فراهم کرده‌است تا به‌صورت مستقیم ازطریق مشارکت و فعالیت خود در پروتکل‌ها و نرم‌افزارهای مختلف توکن و ارز دیجیتال دریافت کنند. از طرفی ارز پولکادات یکی از جدیدترین پروژه‌های ارز دیجیتال در این راستا قابلیت‌هایی را در شبکه خود ارائه کرده‌است. به عبارتی ارائه این رمز ارز به بازار بیشتر از هر عامل دیگری منجر به رشد و توسعه وب 3 شده‌است. این توکن به تنهایی توانسته است مشکل بزرگ مقیاس‌پذیری را برطرف کرده و درنهایت باعث بهبود عملکرد وب 3 شده‌است.

معرفی پروژهٔ پولکادات (Polkadot)

پروژهٔ بزرگ و عظیم polkadot با هدف ساخت برنامه‌های کامپیوتری از نوع غیرمتمرکز (Defi) و تراکنش‌هایی با سرعت انجام بسیار بالا راه‌اندازی شده‌است. البته ویژگی‌های ساختاری این پروژه تنها به موارد فوق ختم نمی‌شود. این رمز ارز با هزاران بلاک‌چین حالا یک رقیب اصلی برای اتریوم است.

شبکهٔ ارز دیجیتال DOT یک مولتی‌چین (فراتر از بلاک‌چین) بوده و هدف اصلی آن متصل شدن به یک شبکهٔ واحد است. تمامی بلاک‌چین‌های متصل‌شده به شبکهٔ این ارز، به‌صورت موازی عمل می‌کنند. این توکن در سال 2016 توسط فردی به نام gavin Wood از بنیانگذاران اتریوم با همکاری افرادی چون peter czaban و Robert habermeier راه‌اندازی شد.

آشنایی با اینترنت نسل 3 یا همان وب 3

نسخه‌های قبلی وب 3 یعنی وب 2 و 1 عمدتاً با هدف ارائه خدمات کامل به مصرف‌کنندگان محتوا فعالیت داشتند، اما در نسخهٔ سوم وب از رویکردها و قابلیت‌های جدیدتر و کاربردی‌تری رونمایی شده‌است. هدف اصلی وب 3 تمرکززدایی است. در نسل‌های اول و دوم وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی روی یک سرور ذخیره می‌شدند، در حالی که در نسخهٔ سوم وب، کلیهٔ داده‌ها و برنامه‌ها روی زنجیره‌های متعددی از بلاک‌چین به‌صورت P2P ذخیره می‌شود.

پولکادات و ارتباط آن با وب 3

ایدهٔ اینترنت با قابلیت تمرکززدایی یا همان غیرمتمرکز برای نخستین بار به ذهن گوین جیمز وود خطور کرد. درواقع بدون حضور او در دنیای اینترنت و بازار ارزهای دیجیتال، مشکلات بسیاری در بلاک‌چین به‌وجود می‌آمد. در حقیقت شبکهٔ polkadot شاه‌کلید بلاک‌چین بوده و امکان آپدیت خودکار بدون نیاز به انتشار فورک را دارد که دنهایت باعث ایجاد ثبات در شبکه می‌شود.

توسعه‌دهندگان اینترنت نسل سه با مشکلاتی بسیاری در راه‌اندازی سیستم‌های غیرمتمرکز مواجه می‌‌شدند. علت این امر پیچیدگی بیش از حد بلاک‌چین بود و باعث می‌شد تا توسعه‌دهندگان این سیستم‌ها را از پایه طراحی و تأسیس کنند.

اما با ظهور این ارز و شبکهٔ آن، تمامی این مشکلات برطرف شده و در حال حاضر توسعه‌دهندگان وب 3 می‌توانن با صرف انرژی و همچینن زمان بسیار کمی، به‌راحتی کلیهٔ مدل‌ها را روی بلاک‌چین‌ها پیاده کنند. این پروتکل بزرگ توانسته است امکان ارسال هر نوع دیتایی را در میان انواع بلاک‌چین فراهم کند، البته امید است در آینده‌ای نه‌چندان دور، از بلاک‌چین در دنیای واقعی استفاده‌های بیشتری شود.

برطرف کردن مشکل اساسی حاکمیت در اینترنت نسل سه

قبل از استفاده از شبکهٔ پولکادات در نسل سوم وب مشکلاتی از قبیل حاکمیت در آن وجود داشت، به‌گونه‌ای که کاربران نمی‌‌توانستند پروپوزال موردنظر خود را بری رشد و توسعه طرح ارائه کنند. اما بعد از همگام‌سازی پروژه ارز polkadot و وب 3 این مشکل به کل برطرف شده و با راه‌اندازی سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز کاربران می‌توانند راه و نظرات خود را نسبت‌به طرح‌های تحت وب 3 ارائه کنند. درواقع هر شخصی با داشتن دات می‌تواند یک حق نظر و رای چه در روی خود این ارز و چه در پروژه‌های مربوط به نسل 3 داشته باشد.

براساس گزارشات منابع معتبر، پروتکل ارز پولکادات با هدف تسهیل ارائه خدمات غیرمتمرکز در بستر وب 3 راه‌اندازی شده‌است. البته کاربران می‌توانند از مدل امنیت اشتراکی این شبکه بهره‌مند شده و روی این شبکه یک بلاک‌چین مجزا ایجاد کنند.

مشکل مقیاس‌پذیری و برطرف‌شدن آن

مقیاس‌پذیری (Scalablity) یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مربوط به بلاک‌چین‌هاست. علت اصلی افزایش نجومی میزان تراکنش‌ها در تراکنش‌هایی با حجم بسیار بالا، در اصل وجود برخی محدودیت‌ها در سیستم غیرمتمرکز بلاک‌چین‌هاست.

شبکهٔ ارز DOT از فرایندی به نام شاردینگ ناهمگون استفاده می‌کند تا چندین بلاک‌چین به‌صورت مجزا از طریق یک شبکهٔ واحد به هم متصل شوند تا درنهایت تراکنش‌ها به‌صورت موازی پرداخت شوند (این نوع بلاک‌چین‌ها پاراچین نام دارند). هر پاراچین موجود در شبکه هدف خاصی داشته و به همین دلیل کار خاصی را داخل شبکه انجام می‌دهد.

البته علاوه‌بر انجام تراکنش‌ها به‌صورت موازی در این پروتکل و وب نسل سه هدف انجام تراکنش‌ها با بیشترین ضریب ایمنی است.

افزایش سرعت ثبت تراکنش‌ها

با توجه به اطلاعات جمع‌آوری‌شده، فرایند ثبت تراکنش در شبکهٔ polkadot بدون استفاده از پاراچین‌ها به تعداد هزار تراکنش در هر یک ثانیه می‌رسد. البته در صورت استفاده از فرایند شاردینگ ناهمگون، تعداد ثبت تراکنش‌ها در هر ثانیه به بیش از یک میلیون می‌رسد. تمامی این اطلاعات نشان‌دهندهٔ بهبود و توسعهٔ اینترنت نسل سوم از نظر سرعت انجام تراکنش‌ها با کمک پروتکل Polkadot است.

جمع‌بندی؛ مزیت سرمایه‌گذار روی ارز پولکادات

همان‌گونه که در مطالب بالا گفته شد، بلاک‌چین‌های نسل 1 و 2 در عین داشتن تغییرات زیاد، باز هم نقاط ضعف بسیاری داشتند. برای نمونه افزایش بیش از حد و غیرمعقول میزان کارمزد انتقالات و تراکنش‌ها و در عین پایین بودن سرعت تراکنش‌ها، از رایج‌ترین مشکلات این دو نسل از اینترنت بود. در حالی که در وب نسل سه به‌واسطهٔ بهره‌برداری از پروتکل این ارز دیجیتال، این مشکلات حل شده‌است. همچنین استفاده از این پروتکل در وب 3 مزیت‌هایی چون مدیریت شفاف و غیرمتمرکز و همچنین تعامل‌پذیری و ارتباط بین‌زنجیره‌ای را به دنبال دارد.

منبع :

https://wallex.ir/blog/what-is-polkadot/

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد