اونس طلا2232.37
مظنه14,366,000
18 گرم3,316,400
ارزش سکه32,366,598
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000
گزارش آگهی

مزایا و معایب استیبل کوین‌ها چیست؟

رمزارزهای متعددی در بازار کریپتوکارنسی به‌وجود آمده‌است. که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. یکی از این رمزارزها با نام استیبل کوین یا ارز دیجیتال باثبات با هدف مقابله با نوسانات ذاتی موجود در قیمت رمزارزها به وجود آمده و توسعه یافته‌است.

رمزارزهای متعددی در بازار کریپتوکارنسی به‌وجود آمده‌است. که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. یکی از این رمزارزها با نام استیبل کوین یا ارز دیجیتال باثبات با هدف مقابله با نوسانات ذاتی موجود در قیمت رمزارزها به وجود آمده و توسعه یافته‌است. به‌عبارتی می‌توان گفت نوسانات قیمت بر روی این رمزارزها تأثیر چندانی ندارند. از همین لحاظ بهترین گزینه برای محافظت از دارایی دربرابر نوسانات قیمت به‌شمار می‌روند.

Stablecoinهای متعددی در بازار کریپتو توسعه یافته‌اند که معروف‌ترین آن‌ها تتر است. تتر و سایر ارزهای دیجیتال پایدار کاربردهای قابل توجهی دارند که مهم‌ترین آن خرید و فروش ارز دیجیتال به‌وسیلهٔ این نوع ارز رمزنگاری‌شده است. در این مطلب کوتاه قصد داریم شما را به‌طور کامل با ارزهای دیجیتال پایدار، کاربردها، مزایا و معایب آن‌ها آشنا کنیم. لطفاً تا پایان مطلب با ما همراه شوید.

استیبل کوین چیست؟ کاربردها، انواع، مزایا و معایب

استیبل کوین (Stablecoin) نوعی ارز دیجیتال نسبتاً جدید در بازار رمزارزهاست. قیمت این ارزها ثابت و در برابر نوسانات بازار پایدار می‌ماند. به‌عبارتی دیگر مکانسیم‌های حاکم بر بازار یعنی همان عرضه و تقاضا بر قیمت ارزهای باثبات تأثیر نمی‌گذارند. این ارزهای پایدار از یک پشتوانهٔ فیزیکی ارزشمند برخوردارند که قیمت آن‌ها را نیز تعیین می‌کند.

هدف از طراحی کوین‌های استیبل

قیمت ارزهای دیچیتال باثبات یا همان استیبل‌کوین‌ها در طول زمان تغییر نمی‌کند و به اصطلاح پایدار است. این ارزها با هدف مقابله با نوسانات ذاتی رمزارزها به‌وجود آمده‌اند. کاربران می‌توانند از ارزهای پایدار برای انتقال ارزان و سریع ارزش استفاده کنند.

کاربرد ارزهای پایدار یا همان کوین‌های استیبل

به‌وسیلهٔ یک ارز دیجیتال پایدار می‌توان خرید و فروش‌های روزمره را به آسانی انجام داد. اما در موارد بیشتری می‌توان این ارز رمزنگاری‌شده را به‌کار برد. برای نمونه ارزهای دیجیتال باثبات بهترین گزینه برای جایگزینی سیستم‌های گردش مالی کُند هستند، چراکه سرعت نقل و انتقال مالی با کمک استیبل‌کوین‌ها بسیار بالاست. به‌طورکلی چند مورد ذکرشده در پایین را می‌توان به‌عنوان کاربردهای ارز دیجیتال باثبات بیان کرد:

قابل استفاده برای خرید و فروش‌های معمولی روزمره؛

قابل استفاده برای قراردادهای هوشمند (قراردادهای هوشمند به قراردادهای خوداجرایی گفته می‌شود که در زمان مشخص، به‌صورت دوره‌ای و بدون مشارکت شخص ثالث اجرا می‌شوند)؛

کاربرد در سیستم پرداخت حقوق کارکنان (پرداخت خودکار به افراد زیادی در سراسر دنیا در کسری از ثانیه)؛

جایگزینی برای سیستم‌های گردش مالی کُند (از آنجاییکه سرعت نقل و انتقالات ارزش به‌وسیلهٔ استیبل‌کوین‌ها بسیار بالاست، جهت انجام یک نقل و انتقال سریع و آسان از این نوع رمز ارز استفاده می‌شود.)؛

محافظت از دارایی در برابر نوسانات شدید قیمت ارزهای ملی (این ویژگی به‌ویژه برای ما ایرانیان که دارایی‌هایمان همواره در معرض تهدیدهای ناشی از افزایش قیمت ارزهای خارجی است، ویژگی مهمی به‌شمار می‌رود.).

انواع StableCoinها

همان‌طوری که گفتیم استیبل‌کوین یا همان ارزهای دیجیتال باثبات از یک پشتوانهٔ فیزیکی برخوردار هستند. درواقع مهم‌ترین مشخصهٔ آن‌ها نیز همین برخورداری از پشتوانهٔ فیزیکی است. بر همین اساس می‌توان انواع استیبل‌ کوین را براساس نوع پشتوانه به چند نوع زیر تقسیم‌بندی کرد:

استیبل کوین با پشتوانه فیات

این نوع از رمزارزهای پایدار توسط یکی از ارزهای فیات همچون دلار، یورو و ... حمایت می‌شوند. به دلیل حمایت دولت از ارزهای فیزیکی، تمایل کاربران به خرید این نوع ارز بیشتر است. تتر محبوب‌ترین استیبل‌کوین موجود با پشتوانه دلار است. علاوه بر تتر می‌توان به ارزهای دیگری از قبیل JPY، USD، CHF، GBP و ... کوین‌هایی پایدار با پشتوانه دلار هستند.

استیبل کوین با پشتوانهٔ کالا

این ارزها توسط یک کالای باارزش از قبیل طلا، یاقوت، الماس و مواردی مشابه که قابلیت تبدیل شدن به پول را دارند، پشتیبانی می‌شود. هر واحد از کوین‌های با پشتوانه طلا با مقدار مشخصی از کالای پشتیبان خود برابری می‌کند. تتر گلد، پلکس گلد و دیجیکس گلد برخی از معروف‌ترین اسیبل‌کوین‌های با پشتوانه طلا هستند. بنابراین می‌توان گفت که هر یک واحد از این ارزها ارزشی برابر با یک گرم طلا دارد.

استیبل کوین با پشتوانهٔ رمز ارز

برخی از استیبل‌کوین‌ها توسط ارزهای دیجیتال دیگر پشتیبانی می‌شوند. البته هر نوع رمز ارزی قابلیت تبدیل شدن به پشتوانه ارزهای پایدار را ندارد. بلکه باید همانند بیت‌ کوین و اتریوم، سرمایه بازار مناسبی داشته باشد. ارزهای استیبل با پشتوانه رمز ارز توسط مجموعه‌ای از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌شود. همین امر از احتمال وقوع ضررهای هنگفت جلوگیری می‌کند یا دستِ‌کم آن را کاهش می‌دهد.

استیبل کوین بدون پشتوانه

stablecoinهای بدون پشتوانه شبیه به بانک مرکزی هستند و هیچ‌گونه پشتوانه‌ای ندارند. قیمت این کوین‌ها توسط الگوریتم‌های پیچیده و کدهای موجود در قراردادهای هوشمند ثابت باقی می‌ماند. این نوع ارزها به‌شدت غیرمتمرکز بوده و کاربران هیچ‌گونه تأثیری در قیمت آن‌ها ندارند.

مزایای استیبل کوین‌ها

اکنون که با استیبل کوین و انواع آن آشنا شده‌اید، بهتر است به موضوع اصلی این مقاله یعنی مزایا و معایب این ارزهای باثبات بپردازیم. چند مزیت مهم برای ارزهای پایدار مطرح است. ازجمله می‌توان به مواردی مثل هزینه پایین تراکنش‌ها، کمترین میزان نوسان قیمت و امکان معاملاتی سریع و امن اشاره کرد. به‌طورکلی این رمز ارزها دارای مزایای ذکرشده در لیست زیر هستند:

هزینهٔ پایین تراکنش‌ها؛

امنیت بالا؛

حفظ حریم خصوصی؛

مبتنی بر فناوری بلا‌چین؛

منعطف؛

سرعت در انتقال دارایی؛

نوسان پایین قیمت‌ها؛

محافظت از دارایی در برابر سقوط ارزش ارز ملی؛

انتقال دارایی به‌صورت دیجیتالی؛

سیستم آسان و قابل درک برای اکثر کاربران.

معایب استیبل‌کوین‌ها

استیبل کوین یا همان ارز دیجیتال باثبات در عین داشتن مزایای بسیار برخی محدودیت‌ها و معایب را نیز به همراه خود دارد. ازجمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ارزهای پایدار متمرکز هستند و این برخلاف هدف اصلی ارزهای دیجیتالی همچون بیت‌کوین است.

به شخص ثالث برای اعتمادسازی به یک نهاد نیاز دارد و این نهاد مالی می‌بایست از ارز کافی برای ارزش‌ گذاری این رمزارزها برخوردار باشد.

هرچند که ارزهای پایدار یا Stablecoin با مشخصه ثبات و پایداری شناخته می‌شوند، اما این ارزها نیز در معرض نوسان قیمت و افت شدید ارزش قرار دارد. به‌عبارتی نمی‌توان گفت که قیمت آن‌ها برای همیشه ثابت خواهد بود و ممکن است در گذر زمان با افت قیمت شدید مواجه شود.

جمع‌بندی

استیبل کوین نوعی ارز رمزنگاری‌شده است که ارزش آن در برابر نوسانات ذاتی بازار ثابت می‌ماند. این ارزهای پایدار در شمار پرمعامله‌ترین ارزهای بازار کریپتو قرار دارند و برای انجام خرید و فروش‌های روزمره، جایگزینی برای سیستم‌های مالی کُند و راهکاری برای محافظت از دارایی به‌کار برده می‌شوند. مهم‌ترین مزیت آن‌ها هزینهٔ پایین تراکنش‌ها، امنیت و نوسان قیمت پایین است. ارزهای پایدار متمرکز برخی محدودیت‌ها را به همراه دارند. آن‌ها به یک نهاد واسط مالی نیاز دارند و حتی این رمزارزها هم در طول زمان با افت شدید قیمت مواجه می‌شوند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد