اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

معایب و مزایای انواع ظروف یکبار مصرف

خرید ظروف یکبار مصرف متناسب با استفاده شما همیشه یکی از مسایل مهم برای همه مصارف است. در این مطلب تلاش می‌کنیم تا با آشنایی بیشتر شما در مورد معایب و مزایای انواع ظروف یکبار مصرف شما را در انتخاب بهتر کمک کنیم.

به گزارش سایت طلا،ظروف یکبار مصرف با توجه به مواد اولیه آنها، در چند تقسیم‌بندی قرار می‌گیرند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

ظروف یکبار مصرف پلاستیکی

یکی از ارزان‌ترین و متداول‌ترین مواد اولیه مصرفی در ظروف یکبار مصرف، پلاستیک به حساب می‌آید. استفاده از این ظروف در میان ایرانیان هم رایج است و به دلیل ارزان بودن آنها مصرف بسیاری دارد. این ظروف در طرح‌ها و رنگ‌های گوناگونی تولید می‌شوند و برای مهمانی‌ها و مجالس مناسب می‌باشند. ظروف یکبار مصرف پلاستیکی انواع گوناگونی دارند از جمله ظروف یکبار مصرف پلی پروپیلن، ظروف یکبار مصرف پلی استایرن، ظروف یکبار مصرف پت و …

کاربرد ظروف یکبار مصرف پلاستیکی: از این ظروف برای مصارف گوناگونی مانند بسته‌بندی، مهمانی‌ها و مجالس و … استفاده می‌شود به عنوان مثال ظروف یکبار مصرف پروتئینی، ظروف یکبار مصرف سالاد و سبزیجات، ظروف یکبار مصرف کریستالی و پیرکس، ظروف یکبار مصرف رستورانی، ظروف یکبار مصرف دسر و … از این بین ظروف یکبار مصرف کریستالی و پیرکس به علت زیبا بودن برای مجالس بسیار مناسب هستند. این ظروف یکبار مصرف به صورت درب‌دار هم تولید می‌شوند که برای بسته‌بندی خیلی مورد استفاده‌اند چون آلودگی محیط به درون آن وارد نخواهد شد. ولی در مصرف این طور ظروف یکبار مصرف پلاستیکی باید توجه کرد چون می‌تواند به محیط زیست و سلامت انسان‌ها آسیب بزند.

ظروف یکبار مصرف گیاهی

ظروف یکبار مصرف گیاهی از نوعی پلیمر به نام PLA ساخته می‌شود که از نشاسته ذرت یا نیشکر گرفته شده است. این ظروف بسیار انعطاف پذیرند و به علت تجزیه شدن در طبیعت، دوستدار محیط زیست به حساب می‌آیند. همین طور به سلامت انسان هم صدمه‌ای وارد نخواهند کرد. از نظر ظاهری شباهت بسیاری به ظروف یکبار مصرف پلاستیکی دارند.

ظروف یکبار مصرف آلومینیومی

یکی دیگر از ظروف یکبار استفاده کاربردی و پر مصرف، ظروف یکبار مصرف آلومینیومی است. این ظروف مقاومت بالایی در برابر حرارت و روغن غذا دارند در نتیجه برای پخت غذا هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ظروف می‌تواند دمای منفی ۲۰ تا ۳۸۰ درجه سانتی گراد را تحمل کند و صدمه‌ای به سلامت انسان و محیط زیست وارد نکند، چون قابل بازیافت بوده و می‌توان مجددا آن را به چرخه مصرف برگرداند. مزایای ظروف یکبار مصرف آلومینیومی سبب شده که طرفداران بسیاری داشته باشد.

ظروف یکبار مصرف کاغذی

ظروف یکبار مصرف کاغذی استحکام خوبی داشته و خطری برای محیط زیست به حساب نمی آید. همین طور از نظر اقتصادی کم هزینه می‌باشد. می‌توان آن را در مایکروویو قرار داد و غذای داخل آن را مجددا گرم کرد. در ضمن این ظروف جزء ظروف یکبار مصرف قابل بازیافت بوده و مجددا به چرخه مصرف برگردانده می‌شود.

این ظروف به صورت پوشش دار و بدون پوشش تولید می‌شوند. نوع پوشش دار آن برای نگهداری مایعات مناسب است و غذاهای چرب و دارای رطوبت را به خوبی در خود حفظ می‌کند. اغلب این ظروف از مقوا، نیشکر، مقوای فلوتی، سبوس گندم تولید می‌شوند.

مزایای ظروف یک‌بار مصرف

در مجالس و مهمانی‌های بزرگ اصولاً ظروف بسیاری کثیف می‌شود که هرچند ماشین ظرفشویی داشته باشید ولی باز کار دشواری می‌باشد، بودن ظروفی که احتیاج به شستن نداشته باشند مطمئنا کار میزبان را آسان می‌کند. بنابراین ظروف یک‌بار مصرف این‌کار را برای میزبان انجام می‌دهد، به‌ طوری که می‌توانید حتی در مهمانی‌هایی که دارای تم است از ظروف یک‌بار مصرف رنگی در طرح‌های متنوع استفاده کنید و لذت مهمانی را برای خود دو چندان نمایید.

همین طور همه این ظروف یک‌بار مصرف در قیمت‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شود و این مسئله سبب شده تا در انتخاب محدودیت نداشته باشید. ظروف یک‌بار مصرف در طرح‌های گوناگون مثل پلوخوری، خورش‌خوری، سالاد، لیوان، دسر، قاشق و چنگال تولید می‌شوند. همه آن‌ها از حجم کمی برخوردار هستند و می‌توانید به‌ آسانی به مکان مورد نظر خود منتقل می‌کنند.

معایب ظروف یک‌بار مصرف

به گزارش وب گاه بیتوته، استفاده بیش از حد این ظروف اصلا توصیه نمی‌شود، چون امکان داشت پس از مدتی بدن انسان دچار مشکل شود و همین طور چنانچه از ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی استفاده شود به محیط زیست آسیب جدی وارد می‌کند. این ظروف سال‌های زیادی در طبیعت باقی می‌مانند و تجزیه نمی‌شود و امکان دارد حیوانات از مواد غذایی‌های باقی مانده از آن‌ها را بخورند و دچار بیماری شوند، به‌همین علت لازم است استفاده خود را از این نوع ظروف کمتر کنید. حتی برخی از این ظروف در برابر سرما و گرما بیش‌ از حد از خودشان مواد سرطان زا تولید کرده‌اند و سلامت شخص را به‌خطر می‌اندازند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد