اونس طلا2232.37
مظنه14,417,000
18 گرم3,328,100
ارزش سکه32,481,501
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

گزارش بهادری از اقدامات دولت در سال ۱۴۰۱

سخنگوی دولت در آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران گزارشی از اقدامات اجراشده دولت در سال ۱۴۰۱ ارائه داد.

به گزارش سایت طلا،علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت در آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران در سال 1401 طی سخنانی ضمن گرامیداشت روز شهید، با اشاره به برخی اقدامات دولت در این سال اظهار داشت: در حوزه اقتصادی مطابق آخرین آمار بانک مرکزی رشد اقتصادی 5.3درصدی در پاییز بعد از یک دهه رشد اقتصادی نزدیک به صفر رقم خورد، هم‌چنین صدور مجوزهای کسب‌وکار تسهیل شد و در طول کمتر از یک‌سال حدود 300 هزار مجوز صادر شده است.

وی افزود: یارانه‌های واریزی برای مردم بعد از 12 سال به مبالغ 300 و 400 هزار تومان افزایش یافت. طرح دولت الکترونیک در سال جاری اجرا شد و حدود 95 درصد دستگاه‌ها به این طرح متصل شدند و حدود 11 میلیون کاربر از شهریور ماه از خدمات آن استفاده کردند، همچنین بیش از 2000 کارخانه مانند نساجی مازندران، هپکو و فولاد بافق در سال جاری فعال شدند.

امسال قطعی‌های مکرر برق نداشتیم

سخنگوی دولت بیان کرد: طرح رتبه‌بندی معلمان بعد از 11 سال اجرا شد و سود سهام عدالت به دو برابر رسید، ضمناً خرید تضمینی گندم بیش از 60 درصد افزایشی شد. در حوزه آب، برق و زیرساختی اقدامات متعددی انجام شد و تنش‌های آبی در خوزستان و همدان و دیگر مناطق تا حدودی برطرف شدند و البته تنش‌های آبی موجود نیازمندی همراهی مردم و کار بیشتر مسئولان است، هم‌چنین امسال قطعی‌های مکرر برق را نداشتیم و آب‌شیرین‌کن‌های بوشهر، آغاز انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی، انتقال آب به دریاچه ارومیه و فاضلاب خوزستان از جمله اقدامات دولت است.

بهادری‌جهرمی تصریح کرد: امسال بیش از 10 هزار تخت بیمارستانی در سال جاری افزوده شد و درمان بیماری مربوط به کاشت حلزون رایگان شد و اجرای طرح دارویار دستاورد امسال است که 98 درصد نسخه‌های درمانی الکترونیکی شده است. سه دهک پایین‌تر جامعه که بیمه نداشتند تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفتند که حدود 6 میلیون نفر هستند. خاطر‌نشان می‌شود قانون تعرفه‌گذاری پرستاری که 14 سال معطل مانده بود اجرا شد و برای اولین بار داروی بیماران اس‌ام‌ای وارد و توزیع شد.

در تولید خودرو به مرز 1.2 میلیون خواهیم رسید

وی با اشاره به اقدامات دولت در موضوع حمل‌ونقل و خودرو، ادامه داد: بزرگ‌ترین پروژه کشور یعنی راه‌آهن زاهدان به خاش افتتاح شد و در حوزه تولید خودرو به آمارهای قبل از سال 1397 برگشتیم و به مرز تولید 1.2 میلیون خودرو می‌رسیم و واردات خودرو هم آزاد شد.

سخنگوی دولت بیان کرد: امسال افتتاح فاز 14 پارس جنوبی را داشتیم و برای اولین‌بار پالایشگاه فراسرزمینی در ونزوئلا راه‌اندازی کردیم.

بهادری‌جهرمی خاطرنشان کرد: روابط تجاری با همه همسایگان افزایشی شد و ایران به پیمان شانگهای پیوست و روابط سیاسی بعد از 7 سال با عربستان برقرار شد.

وی گفت: در حوزه محیط زیست شاهد آغاز پویش کاشت 1 میلیارد درخت بودیم و عملیات احیای دریاچه ارومیه با انتقال آب به این دریاچه را شاهد بودیم. در حوزه مبارزه با مفاسد نیز برای اولین‌بار شاهد انتشار اسامی بدهکاران کلان بانکی بودیم و امضاهای طلایی برداشته شد و مؤدیان مالیاتی 50 درصد رشد داشت و فرارهای مالیاتی شناسایی شدند.

حل مسائل منطقه‌ای و جهانی صرفاً از مسیر غرب نمی‌گذرد

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره احیای روابط با عربستان متذکر شد: احیای روابط با عربستان نشان داد حل مسائل منطقه‌ای و جهانی صرفاً از مسیر غرب نمی‌گذرد و یک خطای راهبردی در گذشته در حوزه سیاست خارجی در این زمینه وجود داشته است. سیاست خارجی دولت سیزدهم اولویت‌بخشی به همسایگان و توازن در روابط دیپلماتیک بوده است و کشورهای منطقه از احیای روابط استقبال کردند.

مدعیان حقوق زنان، علیه بانوان بیانیه دادند

بهادری‌جهرمی درباره بدحالی اخیر برخی دانش‌آموزان عنوان کرد: شاهد بودیم کسانی که شعار زندگی و آزادی و زن می‌دادند عملاً با تنش‌آفرینی در مدارس خصوصاً مدارس دخترانه علیه بانوان اقدام کردند و الآن شاهد آرامش نسبی در این حوزه هستیم. وزارت کشور و اطلاعات نیز دراین‌باره بیانیه‌های لازم را داده‌اند و می‌خواهیم که همگان بیانیه‌های کمیته مربوطه را دنبال کنند. این اقدامات ماهیت برخی را که ادعای حمایت از حقوق زنان را دارند مشخص کرد و کسانی که مدعی رشد زنان هستند، برای تعطیلی آموزش زنان بیانیه دادند ولی جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش در این مسیر شرایط را برای رشد بانوان فراهم خواهد کرد.

نظر دولت برای افزایش حقوق‌ها، شیوه پلکانی بود

وی در ادامه درباره افزایش حقوق‌ها در بودجه 1402 بیان کرد: دولت درباره افزایش حقوق‌ها درخواست افزایش پلکانی را داشت ولی در مجلس به آن عمل نشد و هم‌اکنون که هنوز بودجه توسط شورای نگهبان نهایی نشده است، امیدواریم که این نوع افزایش که عادلانه‌تر خواهد بود، مورد توجه قرار بگیرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره اینکه "بعضاً گفته می‌شود با توجه به حضور شمخانی در مذاکرات احیای روابط با عربستان در چین، ممکن است وی برای پرونده توافق 25ساله ایران و چین هم انتخاب شود؟" گفت: موضوع توافق 25ساله ایران و چین با موضوع احیای روابط با عربستان متفاوت است؛ این احیای روابط محصول پنج دور مذاکره است و در اواخر مذاکرات به‌علت برخی موارد امنیتی، آقای شمخانی انتخاب شدند و از سایر دستگاه‌ها هم در مذاکرات حضور داشته‌اند. متولی حوزه ایران و چین هم روشن است.

بهادری‌جهرمی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اقدام اروپایی‌ها در تعطیلی اینستکس بیان کرد: اینستکس یک شرکت کاغذی و دورهمی و سرگرمی اروپایی بود تا از شرمندگی خروج آمریکا از برجام رها شوند؛ آن‌ها اتفاقاً امروز باید پاسخگوی عملکرد این مجموعه‌ای باشند که طراح و مجری آن بودند. روش اجرای آن به دوره‌ای باز می‌گشت که هنوز پول اختراع نشده بود و مبادله کالا به کالا صورت می‌گرفت. باید عملکرد اینستکس را طراحان آن بیان کنند؛ از تجارب این اقدامات نه‌تنها مردم ایران بلکه جهانیان باید استفاده کنند که نتیجه برخی پیشنهادها و عمل کردن به وعده‌ها چگونه بوده است.

دوستان ملت ایران از احیای روابط با عربستان استقبال کردند

وی هم‌چنین در پاسخ به سوال دیگری درباره آثار اقتصادی روابط ایران و عربستان عنوان کرد: با توجه به توافق عمومی ایران و عربستان، جلسه وزرای خارجه دو کشور در آینده برگزار خواهد شد و آثار مختلف آن از جمله آثار اقتصادی نیز نمایان می‌شود. البته آثار این اقدام با مواضع کشورهای جهان مشخص شد و دوستان و دشمنان ملت ایران در این‌باره موضع گرفتند. دوستان ملت ایران از احیای روابط این دو کشور استقبال کردند و این نشان می‌دهد کشورهای منطقه می‌توانند منطقه را مدیریت کرده و امنیت آن را تامین کنند.

بهادری‌جهرمی در پاسخ به سوالی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین در سال آینده گفت: به شایعات توجه نکنید.

کالابرگ اختیاری است

سخنگوی دولت درخصوص میزان یارانه‌ها و کالابرگ الکترونیکی نیز اظهار داشت: وزارت کار برای دریافت اعتراض‌ها به عدم دریافت یارانه سامانه دارد و فعال است و به‌صورت مستمر این مسئله را پیگیری می‌کند. کالا‌برگ الکترونیکی به کسانی که یارانه را دریافت می‌کنند تعلق می‌گیرد و به‌صورت اختیاری است؛ یعنی فرد می‌تواند از کالابرگ استفاده و خرید کند و یا اینکه بیستمِ هرماه، مبلغ آن را دریافت کند. درباره چگونگی یارانه‌ها در سال آینده باید منتظر ماند تا بودجه در مجلس به چه سرانجامی خواهد رسید.

وی در پاسخ به سوالی درباره تذکر مقام معظم رهبری درباره وضعیت خودرو و اقدامات دولت در این‌باره، تصریح کرد: تولید خودرو در طول چند سال گذشته روند کاهشی داشت و به نصف ظرفیت کاهش یافته بود؛ هم‌چنین شاهد پارک شدن تعداد زیادی خودرو در پارکینگ‌ها بودیم که علت آن نیز تولید ناقض مطرح می‌شد. در حوزه عرضه افزایش قابل توجهی در سال سال جاری داشتیم و هم‌زمان واردات خودرو بعد از 4 سال مجوز گرفت.

بهادری‌جهرمی افزود: واردات خودرو کمک می‌کند تا جبران سال‌های گذشته انجام بگیرد. هم‌زمان با کاهش تولید و عرضه، خودرو به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شد و در آن حوزه پیشنهاد دولت برای جلوگیری از دلالی، مالیات است که در مجلس معطل مانده و می‌خواهیم در حوزه خودرو و مسکن کمک کنند تا از اقدامات سوداگری جلوگیری کنیم.

دولت تورم 60 درصدی را به 40 رساند

وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره عملکرد دولت در مهار تورم عنوان کرد: عملکرد دولت روشن است؛ دولت تورمی 60 درصدی را تحویل گرفت و آن عدد امسال به 40 درصد رسیده و حدود یک سوم کاهش پیدا کرده است. دولت برای کنترل تورم در سال آینده برنامه دارد و در بودجه‌ای که تقدیم مجلس کرده، سعی شده منابع واقعی دیده شود. اگر مجلس همراهی بیشتری داشته باشد و از افزایش هزینه‌های غیرضروری جلوگیری کرده و آن را غیرتورمی ببیند، حتما شاهد کاهش تورم خواهیم بود. البته باید دید بودجه در مجلس به چه سرانجامی می‌رسد. ضمنا دولت به‌صورت رسمی تغییراتی که در بودجه انجام گرفته و آثار تورمی و نامناسب آن را تقدیم شورای نگهبان کرده است.

سخنگوی دولت هم‌چنین درباره برنامه هفتم اظهار داشت: درباره برنامه هفتم، دو پژوهشگاه موجود در سازمان برنامه و بودجه نظرات غالب نخبگان و کارشناسان را أخذ کردند و وزارت علوم نیز نظرات جامعه دانشگاهی را دریافت و تقدیم سازمان برنامه و بودجه کرده بود. علاوه بر این نیز برخی جلسات به‌صورت تخصصی مدیران و مدیران دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و سایر دانشگاه‌ها به‌صورت نخبگانی تشکیل شد.

انتهای پیام/

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد