اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

خریداران طلا بخوانند/ یک پیش بینی مهم برای قیمت طلا

صرف نظر از اینکه سال ۲۰۲۳ دوره رکود تورمی را آغاز می‌کند یا رکود را پیش‌بینی می‌کند، نمی‌توان انکار کرد که پس زمینه اقتصاد کلان فعلی در حال ایجاد یک تنظیم عالی برای قیمت طلاست تا در نهایت در اواخر امسال به بالاتر از سقف ۲۰۰۰ تا ۲۱۰۰ دلار برسد.

به گزارش سایت طلا،فلز زرد در انتهای هفته ای که گذشت از مرز ۱۸۵۰ دلار عبور کند و همین امر نیز مجددا خوشبینی ها نسبت به افزایش قیمت در هفته آینده را افزایش داده است.

طلا کار خود را در هفته ای که گذشت روی قیمت 1857 دلار به پایان برد تا پس از چهار هفته متوالی نزولی، هفته را با بازدهی مثبت ۲.۵ درصد به پایان برساند.

فدرال رزرو آمریکا نیز اعلام کرده که افزایش نرخ بهره به منظور کاهش تورم بالا ادامه خواهد داشت. اگرچه کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) افزایش نرخ بهره را در جلسات دسامبر و ژانویه به ترتیب به ۵۰ واحد و ۲۵ واحد پایه کاهش داد اما پیش‌بینی کرد که افزایش مداوم در محدوده هدف مناسب خواهد بود تا تورم را به دو درصد بازگرداند.

رئیس فدرال رزرو، جروم پاول روز سه‌شنبه در کمیته بانکی سنا و روز چهارشنبه در کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان سیاست‌های پولی ۶ ماهه بانک مرکزی را ارائه خواهد کرد.

البته از نظر تحلیل گران طلا باید مرزهای مهم و سخت قیمتی را رد کند با بتواند موج جدید صعودی را آغاز کنید و مجددا علاقه سرمایه گذاران را به خود جلب کند.

طلای جهانی در سال ۲۰۲۳ با قیمت ۱۸۲۵ دلار شروع شد، سپس در دوم فوریه پس از اولین نشست فدرال رزرو در سال، به بالاترین حد خود در سال و ۱۹۷۵ دلار رسید اما تداوم نشانه‌های تورم، دلار قوی و افزایش بازده اوراق قرضه به دلیل انتشار گزارش مشاغل ایالات‌متحده در ماه ژانویه، همگی به افزایش قیمت طلا به سمت حمایت کلیدی در ۱۸۰۰ دلار در پایان ماه بعد کمک کردند.

نوسانات در بازار طلا به پایان نرسیده است زیرا تنش‌های ژئوپلیتیکی فروکش نمی‌کند که به نفع طلا از نظر یافتن انتهایی در این روند نزولی عمل کند. آخرین داده‌های مربوط به تورم از ایالات‌متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا همگی شواهدی را نشان می‌دهند که مبارزه با افزایش قیمت‌ها هنوز به پایان نرسیده است و این نگرانی را ایجاد می‌کند که تورم بالا می‌تواند به طور سرسختانه در بسیاری از بخش‌های اقتصاد تثبیت شود و با وجود آخرین موج از داده‌های اقتصادی جهانی که نشان می‌دهد فشارهای قیمتی همچنان در جهت صعودی شگفت‌انگیز هستند، نگرانی سرمایه‌گذاران از این که بانک‌های مرکزی جهانی در نهایت با افزایش نرخ‌های بالاتر و طولانی‌تر باعث رکود اقتصادی شوند، از قیمت طلا حمایت می‌کند.

با این حال، حتی اگر فدرال رزرو برنامه‌ای برای بازگشت به هدف تورم دو درصدی دارد، احتمال دستیابی به این هدف در این وضعیت جهانی صفر است زیرا قیمت اکثر مواردی که شهروندان برای حمایت از خانواده خود نیاز دارند، برای مدت طولانی‌تری بالاتر از حد انتظار باقی می‌مانند. به دلیل تورم بالاتر از حد انتظار و ترس سرمایه‌گذاران از نرخ بهره بالاتر، بازارهای سهام نیز از اواخر ژانویه وضعیت چندان خوبی نداشته‌اند.

در حالی که فدرال‌رزرو مایل است روایت جنگ طلبانه خود را حفظ کند، واقعیت این است که آمریکایی‌ها اعتماد خود را به اقتصاد ایالات‌متحده از دست می‌دهند زیرا هزینه‌های زندگی همچنان در حال افزایش است. تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی و الگوهای آب‌وهوای غیرقابل پیش‌بینی، قیمت‌های کالاهای اساسی را در سطوح بالا قرار می‌دهد.

افزایش هزینه‌های استقراض، اقتصاد را به سمت رکود سوق می‌دهد. نرخ فعلی پرداخت‌های بهره احتمالاً تنها شتاب خواهد گرفت زیرا بدهی‌های جدید در سطوح بسیار بالاتر صادر می‌شود.

اوله هانسن، رئیس استراتژی کالا در بانک ساکسو، در این باره تصریح کرد: این هفته طلا نه تنها شاهد حرکت جدیدی است، بلکه با ادامه افزایش بازده اوراق قرضه آمریکا می‌تواند به روند صعودی خود ادامه دهد.

این هفته بازدهی اوراق بهادار 10 ساله آمریکا به بالای 4 درصد رسید و بالاترین سطح خود از نوامبر 2022 را تجربه کرد. در عین حال، بازدهی دو ساله آمریکا نزدیک به 5 درصد است. با این حال، هانسن خاطرنشان کرد که نرخ های سود نیز همچنان در حال افزایش هستند، که نشان می دهد نرخ تورم در آمریکا همچنان یک نگرانی قابل توجه است.

برخی از تحلیل گران مرز قیمتی طلا را ۱۸۸۵ دلاری و برخی نیز قیمت ۱۹۰۰ دلاری می دانند که پس از آن موج سرمایه به بازار روانه خواهد شد.

بر اساس گزارش کیتکو، صرف نظر از اینکه سال ۲۰۲۳ دوره رکود تورمی را آغاز می‌کند یا رکود را پیش‌بینی می‌کند، نمی‌توان انکار کرد که پس زمینه اقتصاد کلان فعلی در حال ایجاد یک تنظیم عالی برای قیمت طلاست تا در نهایت در اواخر امسال به بالاتر از سقف ۲۰۰۰ تا ۲۱۰۰ دلار برسد.

در نظرسنجی این هفته سایت کیتکو نیز ۱۹ تحلیل گر شرکت کردند که از میان آنها ۱۳ نفر یا ۶۳ درصد از آنها به ادامه صعود قیمت طلا باور دارند. در این میان فقط یک نفر بر این باور است که قیمت طلا نزولی خواهد شد و پنج نفر باقی مانده نیز بر این باورند که طلا در همین محدوده نوسان خواهد داشت.

همچنین از میان ۴۹۵ سرمایه گذار خرد در بازار نیز ۵۱ درصد بر این باورند که روند صعودی قیمت طلا تداوم خواهد داشت در حالی که ۲۹ درصد نیز نزولی بودند.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد