اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

برزیل تحت فشار آمریکا مانع از ورود ناو‌های جنگی ایران به ریودوژانیرو شد

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه از فشار‌های آمریکا به برزیل برای عدم همکاری دریایی با ایران خبر داد.

به گزارش سایت طلا ، ورود دو ناو جنگی ایرانی به اقیانوس اطلس و نیمکره غربی جهان، خشم مقامات آمریکایی را به دنبال داشته است به طوری که واشنگتن تلاش کرد مانع از عبور این دو کشتی جنگی از کانال پاناما شود. با این حال، دولت پاناما به دلیل آنچه قوانین بین المللی خواند تسلیم فشار‌های واشنگتن نشد. با این وجود، منابع خبری غربی از تشدید فشار‌های آمریکا بر کشور‌های آمریکای لاتین برای عدم همکاری با ایران در حوزه دریایی خبر دادند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود اعلام کرد برزیل در نهایت تسلیم فشار‌های آمریکا شده و با درخواست دو ناو جنگی ایرانی برای ورود به بندر ریودوژانیرو مخالفت کرده است.

این منابع می‌گویند: لولا داسیلوا، رئیس جمهور چپ گرای جدید برزیل که قرار است به زودی برای دیدار با جو بایدن، همتای آمریکایی خود به واشنگتن سفر کند درخواست برای استقرار ناو‌های جنگی ایران در بندر ریودوژانیرو را نپذیرفت.

رویترز در ادامه می‌نویسد: داسیلوا در دوره قبلی ریاست جمهوری خود در برزیل با تحریم‌های آمریکا علیه ایران مخالف بود و اعتقاد داشت برزیلیا باید در سیاست خارجی مستقل از واشنگتن عمل کند.

مخالفت برزیل با درخواست ایران درحالی مطرح می‌شود که این کشور ۱۳ ژانویه به دو کشتی جنگی ایرانی برای لنگر انداختن در سواحل ریودوژانیرو در طول ۲۳ تا ۳۰ ژانویه مجوز داده بود. با این حال، در آن تاریخ این دو کشتی وارد آب‌های برزیل نشدند. وزارت خارجه برزیل می‌گوید طرف ایرانی بار دیگر درخواست کرد دو کشتی جنگی این کشور در تاریخ ۲۶ فوریه تا ۳ مارس وارد ریودوژانیرو شوند.

یک مقام آگاه آمریکایی در این باره می‌گوید: حضور ناو‌های جنگی ایرانی در آب‌های برزیل در زمانی که رئیس جمهور این کشور به واشنگتن سفر خواهد کرد، اتفاق ناخوشایندی است که ما خواهان اجتناب از آن هستیم. گفتگو‌های پشت پرده بسیاری در سطوح مختلف درباره این موضوع انجام شده است.

چندی پیش امیر دریادار ”شهرام ایرانی“ درحاشیه برگزاری نخستین همایش ملی تمدن دریایی مسیر پیشرفت اعلام کرد ایران تا امروز در تمامی تنگه‌های راهبردی دنیا حضور داشته است و تنها در دو تنگه حضور نداشته که در یکی از آن‌ها امسال حضور پیدا می‌کند و در حال برنامه‌ریزی برای حضور در تنگه پاناما نیز هست. نیروی دریایی ایران اکنون جزو معدود کشور‌هایی است که توانایی حضور در تمامی اقیانوس‌ها و غرب و شرق جهان را داراست.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد