اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک
این خبر به روز می‌شود؛

زلزله ۷.۸ ریشتری ترکیه بیش از ۱۰۰ کشته برجای گذاشت + ویدیو و تصاویر

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ ریشتر بامداد امروز (دوشنبه) بخش‌هایی از ترکیه و سوریه را لرزاند و کشته و مصدومان بسیاری برجای گذاشته است.

به گزارش سایت طلا،این زمین‌لرزه در ساعت ۴ و ۱۷ دقیقه بامداد در مرز ترکیه و سوریه رخ داده و کانون آن استان "قهرمان‌ماراش" در ترکیه بوده است. مرکز این زمین لرزه در شهر "پازارجیک" در استان قهرمان‌ماراش و در عمق ۲۴.۱ زمین بوده و پس لرزه‌های این زلزله شدید نیز همچنان در جریان است.

تکان‌های شدید زمین، ساختمان‌های بسیاری را نیز ویران کرده و کشته و زخمی بسیاری در هر دو کشور برجای گذاشته است. جستجو برای یافتن بازماندگان این حادثه و نجات آنها از زیر آوار ساختمان‌ها همچنان ادامه دارد.

در سوریه نیز خبرها حاکی از آن است که جمعیت بسیاری در این مناطق زخمی شده‌اند و بیمارستان‌های منطقه با وجود کمبود امکانات بهداشتی و درمانی، مملو از زخمی‌ها است.

براساس گفته مقامات دو کشور مجموع آمار قربانیان زلزله هر دو کشور تا ساعت ۱۵ امروز از ۱۴۰۰ نفر گذشته است و پیش بینی می‌شود با توجه به شدت بالای پس‌لرزه‌ها و حجم تخریب و ویرانی‌ها این آمارها افزایش یابد.

براساس گزارس اسپوتیک، مقامات ترکیه در ساعت ۱۶ با اعلام آمار جدید جانباختگان زمین لرزه در این کشور اظهار کردند که ۲۸۲۴ ساختمان نیز فروریخته است و شمار قربانیان زلزله در ترکیه به ۱۰۱۴ نفر رسیده است. در سوریه نیز براساس اعلام رسانه های سوریه در ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه، شمار قربانیان زلزله به ۷۸۳ نفر رسیده است.

مرگ خواهر نخست وزیر سوریه به همراه فرزندانش در زلزله

منابع رسانه‌ای از مرگ خواهر نخست‌وزیر سوریه به همراه ۱۱ تن از فرزندان و نوادگانش در پی زلزله در شهر «حماة» سوریه خبر دادند. سایت شبکه روسیا الیوم اعلام کرد که «نسوم عرنوس»، خواهر حسین عرنوس، نخست‌وزیر سوریه در پی ریزش خانه‌اش در شهر حماه به دلیل زلزله بامداد امروز جانش را از دست داده است.

طبق این گزارش، ۱۱ تن از فرزندان و نوادگانش نیز در این حادثه دلخراش جانشان را از دست داده‌اند. این خبر تا بدین لحظه توسط رسانه‌های رسمی سوریه تایید نشده است.

مرکز لرزه نگاری مدیترانه ای اروپا اعلام کرد که زمین لرزه ای به بزرگی ۷.۷ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر)‌ مرکز ترکیه را لرزاند.

این زمین لرزه در مرز ترکیه و سوریه و در ۲۶ کیلومتری شمال شرق غازی انتپ ترکیه رخ داده است.

تا این لحظه، گزارش‌هایی از احساس این زمین‌لرزه در کشورهای ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، اردن، مصر، عربستان و بخش‌های از اوکراین و اروپا از جمله یونان، بلغارستان و... ثبت شده است.

مردم، شبانه در بسیاری از شهرهای ترکیه، سوریه و لبنان، از ترس ریزش ساختمان‌ها و پس‌لرزه‌ها، در سرمای زمستان به خیابان‌ها آمده‌اند.

گزارش‌های اولیه، از کشته‌شدن صدها و مجروحیت هزاران نفر در شهرهای مختلف ترکیه و سوریه در پی زمین‌لرزه حکایت دارد. همچنین برخی از شبکه‌های تلویزیونی ترکیه و سوریه، در حال پخش زنده تصاویر دلخراشی از بیرون‌کشیدن اجساد از زیر آوار ساختمان‌ها هستند.

سفارت عربستان در آنکارا از کشته‌شدن دست‌کم ۶ شهروند این کشور در این زمین‌لرزه خبر داده است. ترکیه از کشورهای مختلف جهان و نهادهای بین‌المللی درخواست کمک کرده است.

سازمان زمین‌شناسی آمریکا اعلام کرد: دو زلزله یکی به بزرگی ۷.۸ و دیگری به بزرگی ۶.۷ ریشتر با اختلاف زمانی حدود ده دقیقه از هم جنوب و مرکز ترکیه را لرزانده است. زمین‌لرزه اول به بزرگی ۷.۸ ریشتر در عمق ۱۸ کیلومتری زمین و زمین لرزه دوم با بزرگی ۶.۷ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده است.

عملیات آوار برداری و نجات جان افرادی که زیر آوار گرفتار شده اند به ویژه کودکان همچنان ادامه دارد و به گفته وزیر کشور ترکیه ساختمان ها و جاده های دست کم ۱۰ شهر از جمله عثمانیه، آدانا و دیاربکر در این زلزله آسیب دیده اند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد