اونس طلا2394.45
مظنه15,917,000
18 گرم3,674,400
ارزش سکه35,861,001
قدیم (بهار)40,000,000
جدید (امامی)43,050,000
نیم25,500,000
ربع15,500,000

رییسی: مدیرانی که روحیه تحولی ندارند را کنار بگذارید

رییس جمهور با تاکید بر حرکت اقتصادی کشور در مسیر استفاده از دانش، به متولیان امور توصیه کرد به کارشناسان یا مدیرانی که روحیه تحولی ندارند، اجازه کار ندهند و گفت: آنان را از این حوزه کنار بگذارید تا راه برای رونق تولید باز شود، زیرا پیچیدگی‌های نظام اداری، سرمایه‌گذار و کارآفرین را دلسرد می‌کند.

به گزارش سایت طلا، آیت الله سیدابراهیم رییسی، پنجشنبه شب در جمع فعالان اقتصادی استان یزد با عنوان "طلایه‌داران پیشرفت ایران" با قدردانی از زحمات همه نیروهایی که برای پیشرفت اقتصادی کشور گام برمی‌دارند، اظهار داشت: اقتصاد دانش بنیان و فناور، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور را ضمیمه‌ی دانایی می‌کند تا در همه حوزه‌ها ارزش افزوده بیشتری ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در حوزه های اقتصادی نیازمند یک تحول بزرگ هستیم ادامه داد: آنچه امروز در مورد اقتصاد مقاومتی ضرورت دارد این است که از تجربیات و توانایی های بومی شده در کشور با اندیشه و دانش برآمده از دانشگاه و فضای کار برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر استفاده شود.

رییسی گفت: افراد بسیاری در کشور ما هستند که در زمینه علمی در درجات عالی نیستند، اما تلاشگران بی نظیری هستند و تجربیات ارزشمند دارند که قرار گرفتن این ظرفیت در کنار دانش می تواند روند توسعه را شتاب بیشتری ببخشد.

رییس جمهور اظهار داشت: برای اینکه چرخ های تولید در کشور با شتاب بیشتری حرکت کند و امید در دل مردم افزایش یابد، دولت با تمام ظرفیت پای کار است و حمایت از فعالیت های دانش بنیان از اولویت های مهمی است که دولت سیزدهم نگاه ویژه ای به آن دارد.

رییسی گفت: همه بخش ها در دولت باید هم و غم خود را بر رونق اقتصاد و تولید قرار دهند و در این مسیر تسهیلگری کنند، گشایش در عمل و نه در سخن؛ راه باید برای تولید کننده باز شود تا با سهولت مجوز بگیرد و کار را آماده کند و وقفه ای در کارهای آنان ایجاد نشود و برای این قشر تولید انگیزه شود.

کشور با رونق تولید از مشکلات اقتصادی رها می‌شود

رییس جمهور در ادامه اظهار داشت: همه بخش ها باید توجه داشته باشد که امروز راه برون رفت از مشکلات اقتصادی، رونق تولید است، زیرا موجب استقلال و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و رفع دغدغه های آسیب های اجتماعی می شود.

رئیسی تصریح کرد: از استاندار یزد می خواهم که با وزرا نشست ها را داشته باشید و شرایط گفت و گوی آنها با فعالان بخش خصوصی، فعالان اقتصادی و غیره را فراهم کند تا مطالبات فعالان اقتصادی در بالاترین سطح پیگیری شود و این نشست ها حتماً با حضور رئیس بانک مرکزی، وزیر صمت، وزیر اقتصاد و دیگر وزراء برگزار شود.

رییس جمهور گفت: در نشست های بعدی که با فعالان اقتصادی برگزار می شود، دوباره نباید شاهد تکرار مسائلی باشیم که قبلا بیان شده بلکه باید در مسیر برداشتن گامی به سمت جلو باشیم.

رئیسی تصریح کرد: یزدی ها در این میدان مرد اقدام و عمل هستند و دلیل بر این ادعا ، صنایع پیشرفته استان و نقاط مختلف کشور است که به همت یزدی ها ایجاد شده است، در نقاط دیگر کشور نیز فعالان اقتصادی وقتی وارد میدان شده اند با خلاقیت و نوآوری حرف نو و کارها نو ارائه کردند و کار بزرگی به یادگار گذاشتند.

امید آفرینی با سخن گفتن ایجاد نمی شود

وی گفت: تلاش شما فعالان اقتصادی امیدآفرین است و کشور بیش از هر چیز به امید نیاز دارد، امیدآفرینی با فقط سخن گفتن حاصل نمی شود ، آنچه که به مردم اطمینان می دهد، اقدام و عمل است و فعالان اقتصادی و مدیران باید با شجاعت و جدیت در این عرصه پیدا کنند و خود را مصمم بدانند که موانع را باید از مقابل بردارند که در این زمینه استاندار یزد و مدیران این استان انگیزه زیادی دارند و پای کار هستند.

رئیسی تصریح کرد: ما به همه احترام می گذاریم، اما احترام نظام از همه بالاتر است و آن هم در گرو نشاط مردم و امید و انگیزه داشتن آنهاست، کشور ما مملو از ظرفیت است و باید از این ظرفیت ها در راستای حل مشکلات مردم استفاده کنیم.

رئیس جمهور در خصوص سفر خود به کشور تاجیکستان نیز گفت: از آن زمان تا امروز صادرات ایران به این کشور ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده و جای جای این دنیا مشتری کالاهای ایرانی هستند، در عراق هم هر کالایی می دیدم، متوجه شدم که بهترین آن را ایران و استان‌هایی نظیر یزد تولید کرده اند و تولیدات ما در منطقه نام آور است که نمونه آن کاشی و سرامیک یزد است.

هنر مدیران، حل کردن مسائل است

رئیس جمهور در واکنش به سخنان فعالان اقتصادی استان یزد عنوان کرد: مسئولان و فعالان اقتصادی یزد نباید منتظر بنشیند تا در مرکز برای این استان نسخه بپیچند، بلکه باید در استان بیشتر مسائل پیگیری شود.

رئیسی گفت: از کنار مسئله به راحتی گذشتن دردی را دوا نمی کند، هنر مدیران در حل مسائل است و به گفته رهبر معظم انقلاب تمام مسائل کشور در داخل کشور راه حل دارد و نگاه ما این است که هم مسئله را بشناسیم و هم به پیگیری برای حل مشکلات بپردازیم.

رییس جمهور با اشاره به انتقاد یکی از فعالان اقتصادی یزد مبنی بر اینکه برخی تعطیلی ها مانند تعطیلی بنادر به تولیدکنندگان خسارت می زند، گفت: این حرف درستی است و اگر لازم باشد بنادر باید بصورت شبانه روزی فعال باشند.

رئیسی در مورد حضور اتباع خارجی در استان یزد نیز گفت: طرح ساماندهی اتباع بیگانه توسط وزارت کشور دنبال شده و در استان یزد نیز این موضوع باید با جدیت دنبال شود و کار، تحصیل، اشتغال، ازدواج و احوال شخصیه آنها باید ساماندهی شود، همه این موارد باید با نظارت کامل دولت انجام شود و البته وزارت کشور بخشی از آن را دنبال کرده است.

جذب نیروهای بومی اولویت هر استان

رئیسی در خصوص جذب نیروهای بومی در فعالیت های اقتصادی استان یزد گفت: جذب نیروهای بومی در هر استانی اولویت دارد و در شرایط مساوی، نیروی بومی حتماً در همه مشاغل اعم از کارخانجات و ادارات در هر استانی و اقلیمی ضرورت دارد، زیرا نمی شود که دانش آموخته دانشگاهی یک استان بیکار بماند و از یک شهر دیگر نیروی انسانی جذب شود.

مسئله گردشگردی گرفتار پیچیدگی های اداری نشود

وی تدوین سند گردشگری را بسیار مهم دانست و با بیان اینکه اقتصاد گردشگری بسیار اهمیت دارد، افزود: یزد سابقه تاریخی، فرهنگی و تمدنی ارزشمندی دارد و از تجربیات خوبی نیز در زمینه گردشگری برخوردار است، لذا این صنعت باید در استان توسعه یابد و یزد می تواند در این زمینه نیز در کشور الگو باشد .

رییس جمهور با بیان اینکه مسئله گردشگری نباید در پیچیدگی های اداری گرفتار شود، گفت: سیاست و باور دولت بر این که صنعت گردشگری رونق یابد، زیرا اقتصاد گردشگری می تواند ایجاد اشتغال کند، هم اکنون یزد می تواند کانون و قطب گردشگری سلامت باشد و متولیان این حوزه باید تلاش کنند تا این هدف با جدیت پیگیری شود.

رییسی ادامه داد: زمان به نفع ما نیست و باید مدیریت زمان را بیش از پیش مد نظر داشته باشیم؛ ما ناخواسته گرفتار کرونا شدیم که به اقتصاد گردشگری ضربه بزرگی زد و این بخش باید رونق بگیرد، تا فعالان این حوزه بیشتر از این آسیب نبینند .

وی در خصوص فعالیت های دانش بنیان یادآور شد: نگه داشتن نیروهای حوزه دانش بنیان و جوانانی که سرمایه ما هستند ، باید به صورت ویژه مد نظر باشد و فضای کسب و کار دانش بنیان تسهیل شود.

رییس جمهور تصریح کرد: در بازدید از چند واحد راه اندازی شده پس از سال ها رکود، سهم واحدهای نساجی قابل توجه بود و نکته این است که چرا در حالی که نیاز به تامین لباس مردم خودمان به شدت وجود دارد، نتوانسته ایم در داخل آن را تولید کنیم وگاهی حتی لباس های تولیدی داخل را با آرم کشور دیگری می فروشند و این از آن مواردی است که می شود از این طریق و با هزینه کم بیکاران را مشغول کار کرد.

رییسی ادامه داد: امسال پنج درصد در حوزه ماشین آلات صنایع رشد داشتیم که جای خوشحالی است و ۶.۶ درصد تولید افزایش داشته است و این آمارها امیدوار کننده است، کالاهایی که امکان تولید داخل داریم نباید از خارج وارد شود و اگر شد باید در این زمینه بررسی و برخورد شود، ضمن آنکه ما برای آنکه به اهداف اقتصادی و رشد برسیم به افزایش بهره وری نیازمندیم.

افزایش بهره وری لازمه رشد اقتصادی است

رییس جمهور گفت: ۲ پایه رشد اقتصادی کشور سرمایه گذاری و افزایش بهره وری است و اگر پول خرج کنیم اما افزایش بهره وری به دنبال نداشته باشد، به رشد اقتصادی دست نمی یابیم و این نیازمند یک مراقبت جدی، حساب کشی و نظارت است.

وی ادامه داد: دولت برای این که کار اقتصادی خوب در حوزه های دولتی، بخش خصوصی و تعاونی‌ها انجام شود، برنامه دارد و آنجه در سیاست دولت سیزدهم دنبال می شود، واگذاری هرچه بیشتر اقتصاد به بخش خصوصی است، نه مانند واگذاری های که قبلا انجام شده است بلکه واگذاری با رویکرد توانمندسازی بخش خصوصی در این دولت دنبال می شود.

دولت رقیب بخش خصوصی نیست

وی اظهار کرد: خصوصی سازی خودش به تنهایی موضوعیت ندارد، آنچه موضوعیت دارد تولید، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال است برخی می‌گویند، نفس واگذاری به هر قیمتی در عرصه اقتصاد باید مورد توجه باشد در حالی که اصلا اینطور نیست و لازم است خصوصی سازی به گونه ای باشد که اشتغال و تولید شود و بخش خصوصی نیز مورد حمایت قرار گیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت به هیچ وجه رقیب بخش خصوصی نیست، گفت: دولت در تمام حوزه ها هدایت، حمایت و نظارت را باید انجام دهد و اعتقاد داریم که بخش خصوصی باید در تمام عرصه‌ها حضور فعال و توانمند داشته باشد و دولت هم حمایت و نظارت لازم در این حوزه را انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه دولت خود را موظف می‌داند که در کنار مردم و فعالان بخش خصوصی باشد، گفت: بر خودمان فرض می‌دانیم که تا زمان رفع مشکل پیگیر موضوعات باشیم و هرچند بار که نیاز باشد، سفرهای استانی انجام می‌دهیم تا مسائل برطرف شود.

رئیسی گفت: امروز دشمن رسما به وسیله عددسازی درحال تلاش است که ملت ایران و فعالان اقتصادی را ناامید کند، اما دشمن همیشه شکست خورده است و اهداف پلید خود نمی رسد.

در این نشست برخی فعالان اقتصادی استان یزد دغدغه های خود در زمینه مشکلات دریافت مجوزهای فعالیت، دریافت تسهیلات بانکی، صادارات و واردات، مالیات و بیمه را عنوان کردند و از رییس جمهور درخواست کردند در این زمینه ها فعالان این حوزه را یاری کند.

رئیس جمهور به همراه شماری از اعضای هیات دولت در دور دوم سفرهای استانی، صبح پنجشنبه وارد فرودگاه شهید صدوقی یزد شد و مورد استقبال نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استانی قرار گرفت.

دیدار عمومی با مردم، افتتاح خط انتقال آب شرب استان یزد از منابع صنعت در مواقع اضطراری، آغاز عملیات اجرایی انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد و فلات مرکزی و آغاز ساخت ۲۳ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی ویلایی از مهمترین برنامه های سفر رییس جمهور به استان است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد