اونس طلا2193.41
مظنه14,181,000
18 گرم3,273,600
ارزش سکه31,949,793
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

هفته ای پر اتفاق برای طلا / پیش بینی مهم در سال 2023

سال ۲۰۲۲ برای بسیاری از سرمایه‌گذاران طلا، سال ناامیدکننده‌ای بوده است.

به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، قیمت طلا در روز جمعه علی‌رغم بالا رفتن ارزش دلار و سود اوراق بهادار خزانه‌داری آمریکا افزایش یافت. برخی سرمایه‌گذاران هنوز انتظار دارند بانک مرکزی آمریکا از اوایل سال آینده میلادی روند افزایش نرخ بهره را آرام‌تر کند.

بازارها این هفته به طور کلی در حالت انتظار قرار داشتند؛ انتظار برای هفته آینده و نشست فدرال رزرو برای آخرین بار در سال 2022 میلادی.

جلسه فدرال رزرو هفته آینده و در روزهای 13 و 14 دسامبر برگزار خواهد شد و در حال حاضر بیشتر بازارها انتظار دارند که سرعت رشد نرخ بهره کم شود و گام جدید نیم درصدی باشد.

همچنین روز سه شنبه هفته آینده نرخ تورم آمریکا نیز، برای ماه نوامبر اعلام خواهد شد. نرخی که تاثیری مهم بر ادامه سیاست های فدرال رزرو خواهد داشت. به طور کلی هفته آینده برای بازارهای جهانی هفته پراتفاقی خواهد بود.

قیمت هر اونس طلا امروز علیرغم صعود قیمت دلار با 7 دلار افزایش به 1797 دلار رسید.

با وجود اینکه طلا چهار روز اخیر را صعودی پشت سر گذاشته است، اما بازدهی هفتگی هنوز در محدوده منفی قرار دارد و عامل اصلی آن نیز افت بیش از 1.6 درصدی در روز دوشنبه این هفته بود. البته بازدهی منفی طلا در این هفته بسیار خفیف و در محدوده منفی 0.1 درصد است.

سال ۲۰۲۲ برای بسیاری از سرمایه‌گذاران طلا، سال ناامیدکننده‌ای بوده است. علیرغم افزایش فوق‌العاده تورم، طلا شاهد تقاضای سرمایه‌گذاری ضعیفی بوده است. سودمندی طلا به عنوان یک محافظ تورم نتوانست بر باد مخالف دلار قوی آمریکا غلبه کند زیرا فدرال رزرو مجبور شد نرخ بهره را با سریع‌ترین سرعت در بیش از ۴۰ سال گذشته افزایش دهد.

تاجران طلا امیدوارند آسان‌تر شدن سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا بتواند از قیمت طلا حمایت کند. انتظار می‌رود این بانک در آخرین اجلاس خود در سال جاری میلادی که در سیزدهم و چهاردهم دسامبر برگزار می‌شود، نرخ بهره را 50 واحد افزایش دهد.

فدرال رزرو در ماه سپتامبر، شاهد اوج نرخ بهره صندوق‌های فدرال رزرو در سال ۲۰۲۳ در ۴.۶ درصد بود. انتظار می‌رود که این پیش‌بینی‌ها به ۵ درصد نزدیک‌تر شوند. اگر نرخ پایانی به بالای ۵ درصد برسد، قیمت طلا با افزایش ارزش دلار، ممکن است با باد مخالف جدیدی روبرو شود.

بالا رفتن نرخ بهره جهت مقابله با تورم هزینه نگه‌داری فلزات گران‌بها از جمله طلا را افزایش داده و تمایل برای آن‌ها را پایین می‌آورد.

دراین‌بین اطلاعات اقتصادی آمریکا نشان می‌دهد قیمت‌های تولیدکننده در این کشور بیش‌ازحد انتظار در ماه نوامبر افزایش یافته است، بدین‌ترتیب بی‌ثباتی بازار درمورد دورنمای سیاست فدرال رزرو هم افزایش می‌یابد.

ارزش دلار به‌دنبال انتشار این خبر بالا رفت و خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گران‌تر کرد. نرخ سود ده‌ساله اوراق بهادار خزانه‌داری آمریکا هم افزایش یافته است. حالا تمام تمرکز بر شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا است که قرار است در سیزدهم دسامبر منتشر شود.

قیمت نقره امروز با 2.03 درصد افزایش به 23 دلار و 72 سنت رسید و پلاتین با 1.94 درصد افزایش 1027 دلار و 58 سنت معامله می‌شود.

خوان کارلوس آرتیگاس، رئیس تحقیقات جهانی در شورای جهانی طلا گفت با وجود افزایش قیمت طلا، این فلز گرانبها وظیفه خود را به عنوان یک تنوع در سبد سرمایه‌گذاری انجام داده است. وی در مصاحبه با کیتکو نیوز گفت: سرمایه‌گذارانی که در سال ۲۰۲۲ طلا را در سبد خود داشتند بازده بهتر، زیان کمتر و نوسانات کمتری را مشاهده می‌کردند و ما انتظار داریم که این وضعیت در سال ۲۰۲۳ ادامه یابد.

شورای جهانی طلا در پیش بینی خود روز پنجشنبه اعلام کرد که انتظار دارد در سال ۲۰۲۳ قیمت نسبتاً ثابتی را در مواجهه با عدم اطمینان اقتصادی قابل‌توجه مشاهده کند. اگرچه احساسات در فضای فلز گرانبها در حال تغییر است اما هنوز آخرین مانع برای عبور وجود دارد. آخرین جلسه سیاست پولی فدرال رزرو سال ۲۰۲۲ در هفته آینده بانک مرکزی ایالات‌متحده مسیر سال جدید را تعیین خواهد کرد.

از طرفی بانک چین اعلام کرد که در ماه نوامبر ۳۲ تن طلا خریداری کرده است که برای اولین بار از سپتامبر ۲۰۱۹ ذخایر رسمی خود را افزایش داده است. برخی از تحلیلگران گفته‌اند که این امر بیشتر ثابت می‌کند که روند دلارزدایی همچنان در حال افزایش است.

بازارها این هفته به طور کلی در حالت انتظار قرار داشتند؛ انتظار برای هفته آینده و نشست فدرال رزرو برای آخرین بار در سال 2022 میلادی. همچنین هفته آینده آخرین جلسه سال جاری بانک مرکزی اروپا نیز برگزار خواهد شد و بازارها در انتظار جمعه بندی سیاستی بانک های مرکزی معتبر دنیا در سال جاری هستند.

قیمت نفت در بحبوحه بی‌ثباتی تجارت در روز جمعه کاهش یافت و هر دو شاخص بزرگ نفتی دنیا بیشترین کاهش هفتگی خود را طی چند ماه گذشته تجربه کردند. انتشار اطلاعات اقتصادی ضعیف چین، اروپا و آمریکا باعث شده افزایش از ترس از رکود اقتصاد نگرانی درمورد عرضه را خنثی کند.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 5 سنت معادل 0.07 درصد کاهش به 76 دلار و 10 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 44 سنت معادل 0.62 درصد کاهش 71 دلار و 2 سنت معامله می‌شود.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد