اونس طلا2207.19
مظنه14,211,000
18 گرم3,280,600
ارزش سکه32,017,383
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

خواص فوق العاده و بی نظیر این نوع سبزی!

کدو سبز از سبزیجاتی است که خواص بیشماری برای سلامتی و پیشگیری از ابتلا به بیماریهای مختلف انسان دارد؛ جلوگیری از پیری زودرس، کاهش قند و فشار خون و وزن، تقویت عملکرد مغز، جلوگیری از بروز سرطان کبد و تقویت استخوان‌ها از جمله خواص کدو سبز است.

به گزارش سایت طلا ؛ "کدو سبز" با نام علمی Cucurbita pepo از جمله سبزیجاتی است که خواص متعددی برای سلامتی انسان دارد. کدو خورشتی که با نام کدو سبز و کدو مسمایی نیز شناخته می‌شود، از صیفی‌جات تابستانی است و شکلی دراز و کشیده و تقریبا شبیه به خیار دارد. طول آن حتی تا یک متر هم قابل رشد است اما اغلب در اندازه‌های کوچک‌تر برداشت می شود. رنگ پوست آن سبز روشن و گاهی سبز تیره است و از هم خانواده کدوهایی مانند کدو حلوایی و کدو تنبل است.

ترکیبات کدو سبز

هر یک فنجان کدو سبز حاوی 17 کیلوکالری انرژی، یک گرم پروتئین، سه گرم کربوهیدرات، فیبر و ویتامین‌هایی مانند ویتامین آ، منگنز، ویتامین سی، پتاسیم، منیزیم، ویتامین کا، فولات، مس، فسفر، ویتامین‌ ب 6 و برخی دیگر از انواع ویتامین‌های گروه "ب" است.

تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف کدو سبز

ویتامین A موجود در کدو سبز می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. کدو سبز همچنین سرشار از آنتی‌اکسیدان است که در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری‌ها نقش مهمی دارد.

خواص کدو سبز برای تقویت بینایی

کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن در کدو سبز فراوان هستند که این مواد می‌تواند باعث تقویت بینایی و سلامت چشم شود. کدو سبز همچنین حاوی آنتی اکسیدان‌های لوتئین و زآگزانتین است؛ تحقیقات نشان می‌دهد که این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند با تأثیر بر شبکیه چشم بینایی شما را بهبود بخشند و خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی مرتبط با افزایش سن را کاهش دهند.

درمان یبوست با مصرف کدو سبز

کدو سبز حاوی فیبر محلول و نامحلول است. فیبر نامحلول باعث حجیم شدن مدفوع می‌شود و به حرکت راحت‌تر غذا در روده کمک می‌کند و خطر یبوست را کاهش می‌دهد. فیبر محلول نیز باکتری‌های مفیدی که در روده زندگی می‌کنند را تغذیه می‌کند. این باکتری‌ها اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFAs) تولید می‌کنند که سلول‌های روده را تغذیه می‌کند. علاوه بر این، این اسیدهای چرب می‌تواند به کاهش التهاب و علائم برخی از اختلالات روده، مانند سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)، بیماری کرون، و کولیت اولسراتیو کمک کنند.

کاهش قند خون با مصرف کدو سبز

کدو سبز باعث کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می‌شود. فیبر کدو سبز به تثبیت قند خون کمک می‌کند و از افزایش سطح آن بعد از غذا جلوگیری می‌کند. فیبر موجود در کدو سبز همچنین ممکن است به افزایش حساسیت به انسولین کمک کند که می‌تواند به تثبیت قند خون نیز کمک کند.

خواص کدو سبز برای بیماری‌های قلبی ـ عروقی

پکتین که یکی از انواع فیبرهای محلول موجود در کدو سبز است در کاهش سطح کلسترول خون مؤثر است و بنابراین فیبر بالای موجود در کدو سبز باعث کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی از طریق کاهش کلسترول خون می‌شود. دریافت منظم این سبزی موجب کاهش سطوح بالای هموسیستئین خون می‌شود. سطوح بالای هموسیستئین نیز منجر به حمله قلبی و سکته مغزی می‌شود.

خواص کدو سبز برای فشار خون

کدو سبز علاوه بر داشتن فیبر فراوان، سرشار از پتاسیم است که می‌تواند با گشاد کردن عروق خونی به کاهش فشار خون بالا کمک کند. فشار خون پایین باعث کاهش خطر بیماری قلبی و سکته مغزی نیز می‌شود. علاوه بر این، رژیم‌های غذایی غنی از کاروتنوئیدها – که در کدو سبز نیز یافت می‌شود – انسان را در برابر ابتلا به بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند.

کدو سبز برای کاهش وزن بدن

مصرف منظم کدو سبز می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. این گیاه سرشار از آب و فیبر است که باعث ایجاد احساس سیری و درنتیجه کاهش اشتها و کاهش وزن می‌شود.

تقویت استخوان‌ها با کدو سبز

کدو سبز سرشار از آنتی اکسیدان‌های لوتئین و زآگزانتین و همچنین ویتامین K و منیزیم است که همگی می‌توانند به تقویت استخوان‌ها کمک کنند؛ به همین دلیل به افرادی که در معرض پوکی استخوان قار دارند توصیه می‌شود استفاده از کدو سبز را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند. مس موجود در این سبزی نیز به کاهش علایم دردناک آرتریت روماتوئید کمک می‌کند.

اثرات ضدسرطانی کدوسبز

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می‌دهد که عصاره کدو سبز میتواند به از بین بردن یا محدود کردن رشد برخی از سلول‌های سرطانی کمک کند. کدو سبز همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است؛ این ترکیبات با خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد مانع از بروز سرطان و آسیب به سلول‌ها و بافت‌های بدن می‌شوند.

خواص کدو برای جلوگیری از بروز سرطان کبد

مطالعات نشان داده که مصرف کدو برای پیشگیری از بروز انواع سرطانها به ویژه سرطان کبد مفید است؛ ماده‌ای به نام کوکوربیتاسین در کدو موجود است که باعث کاهش اندازه تومورها، کاهش تعداد سلول‌های سرطانی و افزایش طول عمرحیوانات مبتلا به سرطان کبد می‌شود.

خواص کدو سبز برای کاهش علائم آسم و سرماخوردگی

استفاده از کدو سبز به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی از ویتامین سی، برای کاهش علائم بیماری آسم توصیه می‌شود. این ویتامین همچنین برای بهبودی سریعتر افراد مبتلا به سرماخوردگی سودمند است.

خواص کدو سبز برای مردان

تحقیقات نشان می‌دهد که عصاره کدو سبز می‌تواند به محدود کردن هایپرپلازی پروستات (بزرگ شدن پروستات که معمولاً باعث مشکلات ادراری و جنسی در مردان مسن می‌شود ) کمک کند.

خواص کدو سبز برای زنان

زنان به ویژه در دوران بارداری می‌توانند از خواص و مزایای کو سبز بهره ببرند. کدو سبز حاوی ویتامین سی است که برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری‌های مختلف در دوران بارداری اهمیت دارد؛ کدو سبز سرشار از ویتامین‌‌های گروه ب به ویژه فولات است که این ویتامین برای حفظ سلامت جنین بسیار حیاتی است.

همچنین فیبر موجود در کدو سبز باعث کاهش فشار و قند خون بالا در زنان شده و از ابتلای آنها به این دو بیماری خطرناک در دوره بارداری جلوگیری می‌کند.

خواص کدو سبز برای تیروئید

آزمایش روی موش‌ها نشان می‌دهد که عصاره پوست کدو سبز می‌تواند به ثابت نگه داشتن سطح هورمون تیروئید کمک کند و بنابراین در بیمارانی که دچار مشکلات تیروئیدی هستند ممکن است اثرات مفیدی از خود به جا بگذارد.

تقویت عملکرد مغز با کدو سبز

ویتامین‌های A و E موجود در کدو سبز در ترکیب با اسیدهای چرب غیراشباع، باعث بازسازی سلول‌های مغز می‌شود. "فولات" موجود در کدو سبز می‌تواند بروز بیماری آلزایمر و زوال عقل را کاهش دهد.

کدو سبز همچنین به دلیل داشتن آب فراوان و مواد مغذی مانند فولات، پتاسیم، آهن، ویتامین C و امگا 3 یک غذای واقعی برای مغز است.

خواص کدو سبز برای پوست و مو

لوتئین موجود در کدو سبز با کاهش واکنش‌های التهابی، سلامت پوست را تقویت می‌کند؛ ویتامین سی موجود در این سبزی مقوی نیز باعث ترمیم پوست از طریق کلاژن‌سازی می‌شود. همچنین آب موجود در کدو باعث آبرسانی به پوست و شفاف شدن آن می‌شود.

آب موجود در کدو سبز علاوه بر شفاف شدن پوست باعث آبرسانی به ساقه مو و جلوگیری از خشک شدن آن نیز می‌شود؛ کدو سبز همچنین مقادیر کمی از زینک را دارد که برای تقویت رشد مو نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

خواص کدو سبز برای پیشگیری از پیری

کدو سبز منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که با پیشگیری از آسیب به سلول‌ها خواص ضدپیری را اعمال می‌کنند و بنابراین مصرف روزانه آن به افراد توصیه می‌شود.

چگونه کدو سبز را در رژیم غذایی خود بگنجانیم؟

آن را به صورت خام به سالاد اضافه کنید.
با استفاده از کدو سبز، آلو و گوشت خورش درست کنید.
از کدو سبز در سوپ استفاده کنید.
آن را به صورت کبابی یا تفت داده شده با کمی سیر و روغن سرو کنید. برای سرخ کردن ملایم، روغن زیتون را به آن اضافه کرده و تفت دهید. آن را به صورت سرخ شده با نان مصرف کنید.
ترکیب ماست و کدو را امتحان کنید.

عوارض مصرف بیش از حد کدو سبز

کدو سبز به طور کلی سالم و بدون خطرات قابل توجه است اما می‌تواند باعث مشکلات گوارشی در مبتلایان به سندرم روده تحریک‌پذیر شود. علاوه بر این، خوردن کدو سبز خام می‌تواند به دلیل محتوای فیبر موجود در آن باعث نفخ در برخی افراد شود.

کدو سبز را با پوست مصرف کنیم یا بدون پوست؟

کدو سبز با پوست حاوی مقادیر بالاتری از ویتامین کا است؛ این ویتامین برای انعقاد خون و عملکرد بسیاری از ارگان‌های بدن ضروری است و برای بهره‌مندی از خواص این سبزی می‌توان کدو را با پوست در ماست رنده و مصرف کرد.

نحوه خرید و نگهداری کدو سبز

برای خرید کدو سبز آنهایی را انتخاب کنید که پوستشان براق‌تر است همچنین توجه داشته باشید پوست کدو نباید خیلی سفت باشد چون پوست سفت نشان دهنده بیش از حد رسیده بودن کدو است. کدوهایی که روی آنها سوراخ یا شکستگی وجود دارد را خریداری نکنید زیرا خراب یا آفت زده هستند. برای نگهداری کدو سبز آنها را در یک کیسه پارچه‌ای به صورت نشسته داخل یخچال قرار دهید.

روایتی از پیامبر (ص) درباره کدو

ﺭﺳﻮﻝ‌الله(ص) فرمودند: ﺍﮔﺮ ﺧﻮﺍﺳﺘﻴﺪ ﭼﻴﺰﻯ ﺑﭙﺰﻳﺪ، ﺍﺯ "ﻛﺪﻭ" ﺯﻳﺎﺩ ﺑﻬﺮه بجویید ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺩﻝِ ﺍﻧﺪﻭﻫﮕﻴﻦ ﺭﺍ ﺷﺎﺩ ﻣﻰ‌ﻛﻨﺪ. ﺑﺤﺎﺭﺍلاﻧﻮﺍﺭ، ﺝ66، ﺹ225.

کدو سبز در طب سنتی

از دیدگاه طب سنتی کدو دارای طبع سرد و تر بوده و خنک‌کننده و مرطوب‌کننده است. این میوه از نظر طب سنتی برای رفع یرقان مفید است و برای کاهش التهاب بدن از آن استفاده می‌شود.

کدو خون‌ساز است و مصرف آن به افرادگرم‌مزاج توصیه می‌شود. پوست خام کدو به صورت ضماد برای درمان سوختگی و قطع خونریزی‌های جراحات و زخم‌ها مفید است.

ضماد کدوی پخته روی ناحیه بیرونی معده، کبد و کلیه موجب کاهش حرارت و التهاب آنها می‌شود. خوردن پوست کدو برای بواسیر و خونریزی داخل شکم و برطرف کردن یبوست مفید است؛ خوردن انواع کدو برای افراد گرم مزاج، صفراوی توصیه می‌شود.

کدو در جلوگیری از بزرگ شدن پروستات مردان نقش مهمی دارد. کدوسبز گیاهی پر آب است و از کم آب شدن بدن در روزهای گرم تابستان جلوگیری می‌کند و در رفع عطش و تشنگی موثر است. ترکیب کدو خورشتی با ماست و مصرف آن دو یا سه بار در هفته، موجب شفافیت پوست می‌شود. مصرف آن برای جلوگیری از سرطان‌ها به ویژه سرطان روده بزرگ مؤثر است؛ مصلح کدو سبز، نعنا، روغن زیتون و فلفل است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد