اونس طلا2322.9
مظنه14,836,000
18 گرم3,424,900
ارزش سکه33,425,508
قدیم (بهار)37,800,000
جدید (امامی)41,200,000
نیم23,700,000
ربع15,000,000

کشف یک گروه خونی جدید و نادر برای نجات جان نوزادان

مرگ دلخراش دو نوزاد موجب نگرش تازه‌ و مهمی در محافل پزشکی به یک گروه خونی نادر شده است که ۴۰ سال پیش برای اولین بار در انسان‌ها مشاهده شده بود.

به گزارش سایت طلا از پایگاه خبری «ساینس الرت»، یک مطالعه جدید با افشای هویت مولکولی این گروه خونی نسبتا جدید موسوم به سیستم Er بطور بالقوه می‌تواند در آینده از چنین تراژدی‌هایی جلوگیری کند.

«اش توی» بیولوژیست سلولی در دانشگاه «بریستول» گفت: این کار تحقیقی نشان داد که حتی پس از تمام تحقیقاتی که تا به امروز انجام شده است، سلول قرمز ساده خون هنوز می‌تواند ما را شگفت‌زده کند.

طبقه‌بندی انواع گرو ه های خونی توصیف‌کننده حضور یا غیاب ترکیباتی از پروتئین و قند است که پوششی برای سطح سلول‌های قرمز خون تشکیل می‌دهند. بدن انسان بطور کلی از این آنتی‌ژن‌های سطح سلول به عنوان شاخص‌هایی برای شناسایی و جدا کردن سلول‌های خودی از مهاجمان بالقوه خطرناک استفاده می‌کند.

بسیاری از سیستم‌های خونی اوایل قرن بیستم شناسایی شدند اما یک سیستم نسبتا جدید موسوم به Er در سال ۱۹۸۲ شناسایی شد که پایه‌ چهل و چهارمین گروه خونی را تشکیل داد. شش سال بعد یک ورژن از آن به نام Er-b شناسایی شد اما تاکنون شناخت کمی از تاثیرات کلینیکی آن وجود داشته است.

مشکلات موجود در این زمینه می‌تواند به بیماری همولیتیک (hemolytic disease) در نوزادان منجر شود. نشانه‌هایی از آنتی‌بادی‌های نادر در سال‌های گذشته مشخص و شناسایی شده بود اما نادر بودن آنها شناخت محققان در این خصوص را ناقص کرده است.

اما اکنون محققان با آنالیز خون ۱۳ بیمار با آنتی‌ژن‌های مشکوک موفق به شناسایی ۵ نوع از آنتی‌ژن‌های Er شدند. این محققان با تعیین زنجیره کدهای ژنتیکی این بیماران قادر شدند که ژن مربوط به پروتئین‌های سطح سلولی را شناسایی کنند و تعجب‌آور اینکه این ژن (PIEZO۱) در علم پزشکی شناخته شده بود.

این ژن هم اکنون با برخی از بیماری‌های شناخته شده مرتبط دانسته شده است. موش‌های دارای این ژن پیش از تولد می‌میرند.

این تحقیق نشان داده است که حتی پروتئین‌هایی که در حد بسیار پایینی بیان می‌شوند، برای پزشکی تزریق خون (transfusion) بطور بالقوه از لحاظ آنتی‌ژنی (antigenicity ) اهمیت دارند.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد