اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

8 عاملی که باعث صدای زیاد موتور ماشین در سرعت های بالا می شود

یکی از اجزای مهم ماشین، موتور خودرو است و احتمال خرابی آن بالاست. در ادامه به بررسی علت صدای زیاد موتور ماشین در سرعت های بالا می‌پردازیم.

به گزارش سایت طلا، یکی از اجزای مهم ماشین، موتور خودرو است و احتمال خرابی آن بالاست. در ادامه به بررسی علت صدای زیاد موتور ماشین در سرعت های بالا می‌پردازیم.

خودروهای ایرانی کیفیت بالایی مثل ماشین‌های خارجی ندارند و شاید اگر در تست‌های ایمنی ارزیابی شوند، از پنج ستاره ایمنی هیچ ستاره‌ای نخواهند گرفت. بنابراین مشکلات زیادی ممکن است برای خودروهای ملی به وجود بیاید که یکی از مهم‌ترین آنها، سر و صدای زیاد موتور ماشین در سرعت‌های بالا است.

بررسی علت صدای زیاد موتور ماشین در سرعت های بالا

پیشرانه هر خودرویی ممکن است در سرعت‌های بالا سر و صدا کند و همان‌طور که گفتیم این مشکل در خودروهای ایرانی دوچندان می‌شود. اما تا به حال از خود پرسیده‌اید علت صدای موتور در سرعت‌های بالا چیست؟ آیا این مشکل طبیعی است یا باید برای حل آن پیش متخصص مکانیک رفت؟ در ادامه همراه ما باشید.

نکته مهم درباره خودرو، سرویس دوره‌ای و مرتب آن است. باید بدانید که بروز کوچک‌ترین علامت در پیشرانه خودرو نیازمند بررسی دقیق و ریشه‌یابی مشکل است، وگرنه باید هزینه‌های گزافی در شرایط بد اقتصادی متحمل شوید. اغلب پیش می‌آید که صداهای عجیب و غریبی از موتور شنیده می‌شود و راننده را کنجکاو می‌کند.

همچنین اگر سلامت خودرویی که سوار آن می‌شوید برایتان مهم نباشد، این صداها در نظر شما عادی جلوه می‌کند و باعث می‌شود مشکلات بعضا جدی‌تر موتور را نادیده بگیرید. شنیده شدن صدای غیر عادی از موتور به دلایل مختلفی است که باید هر کدام را بدانید و در مواجهه با آن تصمیم درست اتخاذ کنید. در ادامه مهم‌ترین دلایل صدای زیاد موتور را بررسی خواهیم کرد.

سلامت موتور ماشین وابسته به صاحب آن است و عده‌ای گمان می‌کنند فقط خودروهای کارکرده دارای صدای زیادی هستند و به هیچ وجه پیش نمی‌آید که موتور خودروی صفر از خود سر و صدا تولید کند. به طور کلی ممکن است خودروی کارکرده‌ای اصلا صدا نکند و در عوض یک خودروی صفر کیلومتر پس از چند ماه سر و صدای زیادی داشته باشد و این عامل به نحوه نگهداری از پیشرانه بر می‌گردد.

۱. صدای ضربه در پیشرانه

ممکن است هنگامی که مشغول رانندگی هستید، صدای ضربه از درون موتور شنیده شود. اگر چنین صدایی از موتور خودرو شنیدید، بدانید که زمان‌بندی باز و بسته شدن پیستون‌ها دچار مشکل شده و زمان جرقه خوردن به درستی کار نمی‌کند. در موتورهایی که احتراقی هستند و با سوختی همچون بنزین کار می‌کنند، جرقه‌ای در داخل سیلندرها ایجاد می‌شود که پیستون‌ها را حرکت می‌دهد.

جرقه‌های مذکور باید در زمان خاصی ایجاد شوند تا پیستون‌ها به موقع بتوانند باز و بسته شوند و بالا و پایین بروند. اگر زمان‌بندی جرقه‌ها درست نباشد، حرکت پیستون‌ها دیگر منظم نیست و با اختلال به کار خود ادامه می‌دهند و نتیجتاً صدایی شبیه به ضربه زدن از پیشرانه شنیده خواهد شد. چنین مشکلی حاد به حساب می‌آید و باید هر چه سریع‌تر نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید. البته یک علت دیگر هم می‌تواند منجر به ایجاد چنین صدایی شود و آن داغ شدن بیش از حد موتور است.

۲. تنفس غیر طبیعی پیشرانه

برای این که سیستم احتراق خودرو به درستی کار کند باید ورودی و خروجی جریان هوا تمیز باشد. هوای تازه که حاوی مقادیر زیادی اکسیژن است وارد موتور شده و ایجاد احتراق می‌کند و از سوی دیگر گازهایی که در نتیجه حرکت ماشین به وجود می‌آید از خروجی بیرون می‌روند.

برای این که هوا یا گازهای بی‌مصرف وارد سایر قسمت‌های موتور نشود نیازمند واشرها یا اتصالات گوناگونی هستیم و اگر آنها دچار مشکل شوند صدای موتور از حالت سکوت به حالت پیس پیس تغییر پیدا می‌کند. این صدا از اگزوز خودرو شنیده می‌شود. این نکته را به خاطر داشته باشید که هنگام حرکت خودرو اگر صدایی شبیه به نشتی هوا شنیدید، باید سیستم تنفسی خودرو را با دقت مورد بررسی قرار دهید.

۳. اشکال در سوپاپ‌ها

اگر سوپاپ ها دچار مشکل شوند از پیشرانه صدا خواهید شنید و توجه داشته باشید که چنین صدایی خطرناک است و باید هر چه سریع‌تر نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید. همچنین وقتی صدای موتور به علت خرابی سوپاپ‌ها باشد، قسمت بالایی موتور بیشتر سر و صدا خواهد کرد.

آوای خروجی از موتور به صورت تیک تاک و پیوسته است. دلایل مختلفی می‌توان برای چنین صدایی ذکر کرد که یکی از آنها لقی سوپاپ‌ها و دیگری بی‌کیفیت بودن روغن است. اگر چنین صدایی شندیدید حتما به مکانیک مراجعه کنید تا بتواند قالپاق سوپاپ‌ها را بررسی کند و ببیند پاشش روغن طبیعی است یا خیر. اگر سطح روغن کم باشد مشکل را می‌تواند برطرف کند.

۴. خرابی یاتاقان‌ها

حتما این اصطلاح را که ماشین یاتاقان زده شنیده‌اید. متاسفانه امروزه تعویض یاتاق در خودروها بسته به مدلی که سوار می‌شوید هزینه‌های متفاوتی دارد. در صورتی که مشکل از یاتاقان‌ها باشد، از زیر پیشرانه صدای زیادی شنیده خواهد شد. صدای موتور ناشی از یاتاقان گاهی بلند است و گاهی فروکش می‌کند و تق تق و آهسته‌طور ادامه پیدا می‌کند.

بروز این مشکل به علت روانکاری نشدن درست و حسابی است و برای این که مشکل به طور کامل برطرف شود می‌بایست موتور از زیر خودرو باز شود. به همین دلیل است که توصیه اکید می‌شود روغن موتور را به صورت پیوسته و مداوم چک کنید تا روانکاری به درستی صورت بگیرد.

۵. خرابی و آسیب تسمه

عامل دیگری که به وجود آورنده صداهای گوناگون و دلخراش از موتور ماشین محسوب می‌شود، خرابی تسمه است. اگر از پیشرانه خودروی خود صدایی شبیه به جیغ شنیدید شک نکنید مشکل از تسمه موتور است. تنها راهی که می‌توان سر و صدای ناشی از آسیب دیدگی تسمه را برطرف کرد، تعویض تسمه است.

البته گاهی اوقات این صدای جیغ‌مانند مربوط به تسمه نمی‌شود و به علت دیگری است. برای این که بفهمید مشکل صدای جیغ‌مانند از تسمه است یا نه، موتور خودرو را خاموش کنید. اگر صدا تا مدتی همچنان ادامه داشت به احتمال زیاد خرابی از رادیاتور است نه تسمه و در این قبیل موارد باید درب رادیاتور را بررسی نمایید.

۶. جسم خارجی سر راه سیلندرها

احتمال وقوع این مشکل بسیار کم است، اما امکان آن وجود دارد. در صورتی که چنین مشکلی به وجود آید، آسیب جدی به پیشرانه وارد می‌شود. همان‌طور که گفتیم خیلی کم پیش می‌آید جسمی خارجی وارد سیلندرها شود، چرا که ورودی آنها بسته است، اما اگر وقتی در حال تعویض شمع‌ها یا در حال باز کردن ورودی هوای موتور هستید سهل‌انگاری کنید، ممکن است چیزی وارد سیلندرها شود.

صدایی که در نتیجه یک جسم خارجی درون سیلندر به گوش می‌رسد، واضح و شفاف است و برای حل این مشکل تنها کافی است سر سیلندرها را باز کرده و جسم خارجی را بیرون بیاورید.

۷. خرابی دسته موتور

موتور به واسطه دسته‌ها یا پایه‌هایی سر جای خود قرار می‌گیرد و اگر آن دسته‌ها خراب شوند، ایجاد لرزش می‌کنند. جنس دسته‌ها لاستیکی است و اگر این قسمت از بین برود موتور چون می‌لرزد، صدا می‌دهد. اگر دیدید که موتور در جای خود می‌لرزد، ابتدا دسته یا پایه موتور را بررسی کنید.

۸. شل شدن زنجیره موتور

پیشرانه‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند. برخی از موتورها به علت کارکردی که دارند از تسمه تایم استفاده کرده و برخی زنجیر تایم دارند. اگر خودروی شما مجهز به زنجیر تایم است و از آن برای مدت طولانی کار کشیده باشید، دچار آسیب خواهد شد و صدای آن شبیه به صدای فیلترها خواهد شد. اگر خودرویتان را پیش افراد متخصص ببرید، به راحتی می‌توانند آن را تشخیص دهند.

علت صدای درون محفظه موتور

پیش‌تر هم گفتیم که اگر از داخل محفظه پیشرانه خودرو صدایی می‌شنوید که شبیه ضربه زدن است، به احتمال زیاد احتراق در موتور به درستی انجام نشده است. در این حالت جرقه‌هایی نامنظم در موتور اتفاق می‌افتد که شبیه به صدای ضربه زدن است. ممکن است شمع‌ها خراب شوند و این صدا ناشی از آن باشد.

همچنین اگر مخلوط سوخت و هوا از حالت و میزان تعادل خارج شوند، صدای ضربه زدن از پیشرانه شنیده می‌شود. اگر این مشکل در خودرو به وجود بیاید، راننده سریعا متوجه خواهد شد، زیرا حرکت خودرو از یکنواختی در خواهد آمد. اگر بنزین به درستی درون محفظه موتور نسوزد، به پیستون‌ها و سوپاپ‌ها آسیب جدی وارد می‌شود و باید سریعا این مشکل را حل کنید.

صدایی شبیه به غژغژ تسمه

اگر از پیشرانه صدای غژغژ شنیدید باید بدانید که احتمال بروز مشکل در تسمه زیاد است. چون این مشکل زیاد رخ می‌دهد اغلب رانندگان توجهی به آن نمی‌کنند، ولی در صورت نادیده گرفتن آن خسارت‌های زیادی به خودرو وارد خواهد شد. همچنین گاهی جنس تسمه خوب نیست یا خشک است. خشکی تسمه نیز منجر به شنیده شدن غژغژ می‌شود. البته گاهی صدا از غلطک تسمه است و اگر به درستی مشکل را تشخیص دادید، می‌توانید غلطک را تنظیم کنید.

صدایی شبیه به تیک تاک

گفتیم یکی از دلایل تیک تاک کردن موتور، خرابی سوپاپ‌ها است. شنیده شدن این صدا یا نشانه کمبود روغن بوده یا نشانه این است که فیلتر سفت و محکم شده است. اگر از قسمت فوقانی موتور گوش دهید به وضوح این صدا را خواهید شنید. راه حل برطرف کردن این مشکل، تعویض فیلتر روغن است و شاید هم در برخی موارد نیاز باشد از روغن با کیفیت استفاده کنید.

صدای زیاد پیشرانه در سرعت‌های بالا

اگر در سرعت‌های بالا از خودروی خود صداهای عجیب و غریب می‌شنوید، احتمالا یا سوپاپ‌ها لق است یا مجراهای اگزوز سوراخ است. در کل باید موارد و الزامات سرویس نگهداری خودرو را به خوبی رعایت کنید. مثلا یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌توانید رعایت کنید، استفاده از روغن موتور با کیفیت و مرغوب است. در این حالت روانکاری قطعات به خوبی انجام می‌شود و صدای ناشی از اصطکاک کمتر خواهد شد.

از طرفی اگر مشکل سر و صدای موتور در سرعت‌های بالا به دلایل مذکور نبود، احتمالا چون موتور سرد است صدا زیاد می‌شود. وقتی پیشرانه سرد است اصطکاک بین قطعات بیشتر خواهد شد و به همین خاطر توصیه می‌شود که قبل از این که به دور موتور مناسب برسید از افزایش شتاب خودداری کنید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد