اونس طلا2302.52
مظنه14,766,000
18 گرم3,408,700
ارزش سکه33,267,798
قدیم (بهار)38,200,000
جدید (امامی)41,800,000
نیم24,300,000
ربع15,500,000
گزارش آگهی

هش ریت چیست، علت کاهش هش ریت اتریوم

ارزهای دیجیتال؛ مانند اتریوم و بیت کوین ساختار غیر‌متمرکزی دارند، و هیچ سیستم مرکزی شبکه ارزهای دیجیتال را کنترل نمی‌کند؛ بنابراین برای جبران امنیتی که توسط سیستم‌های متمرکز اعمال می‌شود، از فرایند ماینیگ استفاده می‌شود

ارزهای دیجیتال؛ مانند اتریوم و بیت کوین ساختار غیر‌متمرکزی دارند، و هیچ سیستم مرکزی شبکه ارزهای دیجیتال را کنترل نمی‌کند؛ بنابراین برای جبران امنیتی که توسط سیستم‌های متمرکز اعمال می‌شود، از فرایند ماینیگ استفاده می‌شود، قبل از اینکه بتوان داده‌های تراکنش جدیدی را به بلوک بعدی در زنجیره اضافه کرد، ماینرها باید با استفاده از دستگاه‌های خود برای حدس زدن یک عدد به رقابت بپردازند. به طور خاص، ماینرها در تلاشند تا با تغییر یک مقدار به نام «nonce»، هشی تولید کنند که کمتر یا مساوی با مقدار عددی هش «هدف» باشد.

هش ریت چیست؟

«هش»، یک کد الفبایی با طول ثابت است،که برای نمایش کلمات، پیام‌ها و داده‌ها با هر طولی استفاده می‌شود. ارزهای دیجیتال از انواع الگوریتم‌های ترکیب مختلف برای ایجاد انواع مختلف کد هش استفاده می‌کنند و می‌توان آنها را مانند تولیدکننده‌های کلمه تصادفی در نظر گرفت که در آن هر الگوریتم سیستم متفاوتی برای تولید کلمات تصادفی است. در واقع هش ریت یا نرخ هش نیز معیاری از کل توان محاسباتی است، که توسط یک شبکه ارز دیجیتال اثبات‌کار برای پردازش تراکنش‌ها در یک بلاک‌چین استفاده می‌شود.

اهمیت هش ریت چیست؟

هش ریت، یک معیار مهم برای ارزیابی قدرت یک شبکه بلاک‌چین، و به طور خاص امنیت آن است هر چه ماینرهای تجهیزات بیشتری را به تولید بلاک بعدی اختصاص دهند، هش ریت بالاتر می‌رود و با افزایش هش ریت امنیت شبکه، افزایش می‌یابد.

زمانی که نرخ هش ریت مبالغ پایینی باشد، احتمال وقوع حمله مخرب ۵۱ درصدی درشبکه بالا می‌رود، هش ریت پایین؛ همچنین انگیزه فرد یا گروهی از مهاجمان را با تجهیزات ماینینگ کافی برای کنترل بیش از ۵۰ درصدی هش ریت بلاک‌چین افزایش می‌دهد. از آنجایی که بلاک‌چین‌ها غیرمتمرکز هستند، و از قاعده ای به نام «طولانی ترین قانون زنجیره» تبعیت می‌کنند. شخص یا گروهی که اکثریت هش ریت را کنترل می‌کند، در تئوری می تواند تراکنش‌ها را مسدود یا سازماندهی مجدد کند. این امر هزینه مضاعفی را به سیستم تحمیل می‌کندُ که به نوبه خود، یکپارچگی بلاک چین را کاملاً تضعیف می‌کند. بنابراین، کاهش در هش، به معنای کاهش هزینه برای انجام یک حمله 51٪ است که شبکه را آسیب پذیرتر می‌کند؛ همچنین رابطه مستقیمی بین قیمت ارز دیجیتال و هش ریت وجود دارد؛ برای مثال زمانی که با افزایش خرید ethereum قیمت بالا می رود هش ریت شبکه نیز افزایش می یابئ و بالعکس.

هش ریت چگونه اندازه گیری می‌شود؟

نرخ هش، اندازه گیری تعداد محاسباتی است، که می‌توان در هر ثانیه انجام داد، کیلو هش (KH/s) : هش در ثانیه به هزار، مگا هش (MH/s) : هش در ثانیه به میلیون، گیگا هش (GH/s): هش در ثانیه به میلیارد، ترا هش (TH/s): هش در ثانیه به تریلیون، پتا هش (PH/s) : هش در ثانیه بر حسب کوادریلیون و اگزا هش (exa) : هش در ثانیه بر حسب کوئنتیلیون است. بیت‌کوین از اگزاهش در ثانیه (EH/s) استفاده می‌کند، و اتریوم در حال حاضر بر حسب تراهش در ثانیه (TH/s) اندازه گیری می‌شود.

علل کاهش هش ریت

تسلیم ماینرها

تسلیم یا کاپیتولاسیون (Capitulation) ماینر، برای بدست آوردن ارزهای دیجیتال یا باید با مراجعه به صرافی خرید ارزدیجیتال را انجام داد، یا باید با مکانیزم استخراج از طریق پاداش دریافت کرد، تسلیم زمانی اتفاق می‌افتد که استخراج دیگر سودی ندارد. با کاهش سودآوری، ماینرها به طور طبیعی دارایی خود را می‌فروشند، و در پاسخ به بدتر شدن احساسات بازار تسلیم می‌شوند. اگر ماینرها شروع به فروش کنند، فشار فروش قابل توجهی در بازار ایجاد می کند. چنین فشاری محیط سختی را برای ارزهای دیجیتال بزرگ مانند بیت کوین ایجاد می کند تا بتوانند شتاب خود را حفظ کنند.

بعید است، که مراکز و شرکت‌های معدنی بزرگ به دلیل رکود کوتاه مدت قیمت تسلیم شوند، زیرا آنها قراردادهای بلندمدت با ارائه دهندگان برق دارند. آنها همچنین سرمایه بیشتری برای مقابله با بی‌ثباتی در بازار برای مدت زمان طولانی دارند. در همین حال، تسلیم کوتاه مدت در میان شرکت‌های معدنی کوچکتر محتمل است. تعطیلی شرکت‌های بزرگ استخراج یکی پس از دیگری می‌تواند منجر به مارپیچ مرگ شود که در آن نرخ هش شبکه بیت‌کوین به نزدیک به صفر می‌رسد.

هاوینگ یا نصف شدن پاداش ماینرها

در برخی از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و لایت کوین بعد از حدود ۴ سال یا تولید ۲۱۰ هزار بلوک پاداش ماینر که درصدی از ارز دیجیتال استخراج شده است، به نصف کاهش می‌دهد، اگر قیمت ارز دیجیتال رشد قابل توجهی نداشته باشد، مجددا زمینه برای تسلیم و خروج ماینرها و در نتیجه کاهش هش ریت فراهم می شود.

اعمال قوانین یا محدودیتهای دولتی:

نمونه بارز این محدودیت، سرکوب استخراج در چین بود، هزاران استخراج کننده چینی پس از ممنوعیت استخراج در سرزمینی که سهم ۷۰ درصدی از استخراج بیت کوین را تصاحب کرده بود، از چین خارج شدند و تا استقرار و شروع دوباره آنان در سرزمین جدید نرخ هش ریت ۵۰ درصد کاهش یافت.

کاهش قیمت ارزهای دیجیتال

پاداش استخراج کنندگان همواره به قیمت ارز مورد نظر بستگی دارد، زمانی که قیمت بیت کوین یا اتریوم بالاست، در آمد ماینرها نیز به همان تناسب بالاتر رفته و معمولا با افزایش قیمت ارزهای دیجیتال هش ریت افزایش می‌یابد، بر عکس با کاهش قیمت و کاهش درآمد ماینرها، و هزینه های ثابت، بهره وری استخراج کاهش و نهایتا باعث خروج برخی از ماینرها و کاهش هش ریت می‌گردد.

علت کاهش هش ریت اتریوم

علت کاهش هش ریت اتریوم، نیز برخی از دلایل عمومی ذکر شده می‌باشد، اگر به صورت موردی علل کاهش هش ریت اتریوم را بررسی کنیم به چندین مورد ذیل می توان اشاره کرد.

در ۵ ژوئیه سال ۲۰۲۱ هش ریت اتریوم ۱۹ درصد کاهش یافت، علت اصلی کاهش هش ریت در این مقطع صرفا به دلیل کمبود کارت گرافیک ریگ های اتریوم بود که نشات گرفته از تعطیلی سیستمی مایینیگ در چین و سرکوب آن توسط مقامات دولتی چین بود، همچنین رواج کارت های گرافیک دست دوم در این مقطع باعث کاهش قدرت محاسباتی شبکه اتریوم شد؛ همچنین کاهش قیمت اتریوم و کاهش درصدی ۵۳ درآمد ماینرها، کاهش هش ریت را تشدید کرد.

کاهش هش ریت اتریوم در می سال 2022، داده‌ها حاکی از آن است، که هش ریت اتریوم در ماه می سال جاری نیز کاهش یافته است، علت این کاهش نیز به دلیل کاهش قیمت اتریوم و به کاهش ۲۷ درصدی درآمد ماینرهای اتریوم مرتبط است، با کاهش درآمد استخراج برخی از ریگ های اتریوم به دلیل کاهش سوددهی از شبکه خارج می‌شوند.

کاهش هش ریت به دلیل احتمالی انتقال به اثبات سهام (pos) ، پس از انتقال کامل شبکه اثبات کار (pow) اتریوم به اثبات سهام، عملا ماینرهای اتریوم تعطیل خواهند شد، یا عده ای با خرید مبلغ معینی اتریوم به اعتبارسنجان شبکه تبدیل خواهند شد، یا به دلیل قابلیت استخراج متنوع ریگ های نسل جدید اتریوم به استخراج ارز دیجیتال دیگری روی می آورند. که این اقدام باعث کاهش هش ریت می شود.

سخن پایانی

هش ریت، در واقع قدرت محاسباتی شبکه بلاک‌چین است، و از آنجایی که هش ریت بالای شبکه نشان دهنده امنیت بالای شبکه است، و کاهش هش ریت شبکه انگیزه حمله ۵۱ درصدی را افزایش می‌دهد، بنابراین از اهمیت بالایی برخوردار است، علل اصلی کاهش هش ریت اتریوم نیز می‌تواند به دلیل استهلاک ریگ های اتریوم و خروج بخشی از تجهیزات غیر سودآور از فرایند استخراج و همچنین به دلیل کاهش درآمد استخراج، ناشی از کاهش قیمت اتریوم باشد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد