اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

وب 3 چیست؟ / همه چیز درباره اینترنت غیرمتمرکز نسل سوم

سالیان سال است که بستر اینترنت کمک بسیار زیادی به مردم کرده است و تقریباً بیشتر مردم از اینترنت استفاده می‌کنند، هرسال که می‌گذرد علم پیشرفت چشمگیری می‌کند که این تکنولوژی موجب پیشرفت فضای اینترنت نیز می‌شود.

به گزارش سایت طلا،سالیان سال است که بستر اینترنت کمک بسیار زیادی به مردم کرده است و تقریباً بیشتر مردم از اینترنت استفاده می‌کنند، هرسال که می‌گذرد علم پیشرفت چشمگیری می‌کند که این تکنولوژی موجب پیشرفت فضای اینترنت نیز می‌شود. از دهه نود که اینترنت اختراع شد تا به امسال که در سال 2022 قرار داریم تغییرات بسیار زیادی داشته است که به‌راحتی با چشم قابل‌مشاهده است، چند وقت اخیر نسل جدید اینترنت معرفی شد که به آن وب 3 می‌گویند. با ما همراه باشید تا بیشتر با وب نسل سوم آشنا شویم و به سؤال وب 3 چیست پاسخی مختصر بدهیم.

از دهه نود میلادی تا وب 3

اینترنت نیز مانند دیگر تکنولوژی‌ها دارای نسل‌بندی است، هرچه تکنولوژی پیشرفت می‌کرد نسل اینترنت نیز بهبود پیدا می‌کرد. در اولین نسل اینترنت که به آن وب 1 می‌گویند سایت‌ها به‌صورت استاتیک طراحی می‌شدند و کاربر فقط می‌توانست متنی که درون سایت قرار گرفته است را بخواند و نمی‌توانست هیچ عمل دیگری انجام دهد، برای مثال روی دکمه خرید کلیک کند و به صفحه خرید منتقل شود.

پس از اینکه چند سال گذشت متخصصان این حوزه متوجه شدند که باید تعامل کاربران را با سایت‌ها و محیط وب افزایش دهند تا بتوانند پول بیشتری در این زمینه به دست آورند. این امر سبب شد تا در سال 1999 اینترنت نسل دو به وجود بیاید، سایت‌ها در اینترنت نسل دو تغییرات فاحشی داشتند و سایت‌ها از حالت استاتیک به حالت پویا در آمدند. لازم به ذکر است اینترنتی که الان شما از آن استفاده می‌کنید وب 2 یا نسل دوم اینترنت است.

وب 3 چیست؟

حالا وب 3 چیست؟ وب 3 جدیدترین نسل اینترنت است که قرار است در چند سال آینده جایگزین وب 2 شود تا بتواند مشکلات فاحش اینترنت نسل دوم را حل نماید. اینترنت نسل سه هنوز به‌صورت کامل تولید نشده است و دانشمندان حوزه تکنولوژی در حال تحقیق روی آن هستند تا بتوانند هرچه سریع‌تر وب 3 را راه‌اندازی کرده و در دنیا منتشر کنند.

تفاوت‌های وب 2 با وب 3 چیست؟

اول‌ازهمه باید بگوییم که وب 3 صرفاً فقط به سایت‌ها مربوط نمی‌شود و اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های دیگر را نیز شامل می‌شود. اطلاعات و داده‌ها در اینترنت وب 2 به‌صورت متمرکز است. به این معنی است که اطلاعات تقریباً در یک مکان مشخص ذخیره شده‌اند. برای مثال تمامی اطلاعات سایت A در کنار هم‌روی‌هاست A ذخیره‌سازی شده‌اند و شما برای اینکه به این اطلاعات دسترسی داشته باشید باید مستقیم با هاست A در ارتباط باشید.

این موضوع سبب می‌شود که دولت‌ها و شرکت‌های فناوری که اینترنت وب 2 را مدیریت می‌کنند بتوانند به‌راحتی دسترسی شما را به اطلاعات مختلف قطع کنند. یکی از بزرگ‌ترین دیتاسنترهای دنیا توسط شرکت آمازون اداره می‌شود و اطلاعات خیلی از سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها روی این دیتاسنتر ذخیره شده‌اند. ازآنجایی‌که ایران توسط آمازون تحریم شده است شما نمی‌توانید با IP ایران به این اطلاعات دسترسی داشته باشید و باید از نرم‌افزار تغییر IP استفاده نمایید.

اما تفاوت وب 2 در این زمینه با وب 3 چیست؟ وب 3 سعی دارد که سیستم ذخیره‌سازی اطلاعات را به‌صورت غیرمتمرکز ارائه دهد، این امر موجب می‌شود تا اطلاعات در چندین‌هاست مختلف ذخیره شود و همه آن‌ها در کنار هم قرار نگیرد، به همین دلیل برای اینکه به یک سایت دسترسی پیدا کنید باید هم‌زمان با چندین‌هاست در ارتباط باشید.

این امر موجب می‌شود تا دولت‌ها و تأمین‌کننده‌های اینترنت نتوانند دسترسی شما را به برخی از اطلاعات قطع کنند و وب 3 می‌تواند فیلترینگ را به‌کلی منسوخ کند. اطلاعات غیرمتمرکز موجب می‌شود تا هک کردن نیز سخت شود و هکرها را با چالش خیلی بزرگی مواجه خواهد کرد.

همچنین وب 3 در هوش مصنوعی نیز با وب 2 متفاوت است، اما نقش هوش مصنوعی در وب 3 چیست؟ هوش مصنوعی موجب شده است تا ربات‌ها تفکرات انسان را بیشتر درک کنند که این امر می‌تواند موجب تحول عظیمی در موتورهای جست‌وجو شود.

وقتی که شما چیزی را در موتور جست‌وجو سرچ کنید، هوش مصنوعی کلمات شما را پردازش می‌کند و متوجه منظور شما می‌شود این امر سبب می‌شود تا نتایج جست‌وجو بیشترین هم‌خوانی را با کلمه کلیدی شما داشته باشد و دیگر نیاز نیست که کلمات کلیدی خاصی را برای رسیدن به محتوای موردنظر خود سرچ کنید.

فواید وب 3 چیست؟

سال‌های اخیر که مردم از وب 2 استفاده می‌کردند، صاحبان سایت‌ها و برنامه‌ها پول‌های کلانی را از طریق کاربران درمی‌آورند؛ اما این وسط چه سودی به کاربران عادی می‌رسید؟ طبیعتاً هیچی و علاوه‌برآن کاربران وقت خود را نیز از دست می‌دادند و این امر یک مشکل بزرگ در وب 2 است.

اما راهکار وب 3 چیست؟ وب 3 قصد دارد کاربران اینترنت را به درآمدزایی برساند. هرچقدر که شما بیشتر در بستر وب 3 فعال باشید پول بیشتری خواهید گرفت و این می‌تواند یک خبر خوب برای کاربران اینترنت باشد. البته موتورهای جست‌وجویی هستند که بابت هر سرچ به شما پول می‌دهند؛ اما در وب 3 بابت هر ثانیه‌ای که در فضای وب 3 باشید پول دریافت خواهید کرد.

گفته می‌شود که درآمد کاربران اینترنت نیز به‌صورت ارزهای دیجیتال پرداخت خواهد شد، این امر موجب می‌شود که عدالت رعایت شود و کاربران نیز از فضای اینترنت سود ببرند، این ایده می‌تواند موجب پیشرفت چشمگیر کاربران اینترنت شود.

با انتشار وب 3 عملاً سیستم‌عامل‌ها هیچ تأثیری روی اجرای نرم‌افزارها نخواهند داشت و شما می‌توانید هر برنامه‌ای را روی هر سیستم عاملی که دوست دارید اجرا کنید و تنها تفاوتی که بین سیستم‌عامل‌ها خواهد ماند همان رابط کاربری و زیبایی آن است. این امر سبب می‌شود تا کار برنامه‌نویسان نیز راحت‌تر شود زیرا نیاز نیست که یک برنامه را متناسب با تمامی سیستم‌عامل‌ها توسعه دهند.

همچنین گفته می‌شود که فضای اینترنت وب 3، سه‌بعدی است و می‌توانید به‌راحتی درون آن قدم بزنید، تقریباً مثل این می‌ماند که از عینک‌های VR استفاده می‌کنید که این قابلیت می‌تواند بسیار جذاب باشد، برای مثال شما می‌توانید بدون اینکه از خانه خود تکان بخورید به مکان‌های معروف دنیا بروید و آن‌ها را از نزدیک بازدید کنید.

جمع‌بندی

در نهایت سؤال وب 3 چیست را پاسخ دادیم و شما به‌صورت کامل فهمیدید که اینترنت نسل سوم چیست. علاوه‌برآن به ویژگی‌های اینترنت نسل سوم یا وب 3 نیز اشاره کردیم تا در جریان پیشرفت این پروژه قرار بگیرید؛ همچنین با تفاوت‌های وب 2 با وب 3 شما را آشنا کردیم، زیرا پیشرفت اینترنت آن‌قدر چشمگیر است که نمی‌توان در حالت عادی این پیشرفت‌ها را درک کرد، بنابراین لازم بود که امکانات جدید وب 3 را با نسل دوم؛ یعنی الان اینترنت مقایسه کنیم تا بهتر متوجه تغییرات آن بشوید.

خدمات اینترنت به‌طورکلی تغییر کرده و پیشرفت‌های چشمگیری داشته و است و دیگر شاهد ایرادات وب 2 در آن نیستیم. همچنین پرداخت حقوق به کاربران اینترنت موجب خواهد شد که مردم وقت خود را الکی در فضای اینترنت هدر ندهند و می‌توانند با وب‌گردی درآمد کسب کنند و از آن لذت ببرند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد