اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

ریاست دبیرخانه اتاق اکو به ایران رسید

در نوزدهمین مجمع عمومی اتاق بازرگانی و صنعت اکو ریاست دوره‌ای دبیرخانه اتاق اکو برای یک دوره سه ساله به اتاق ایران منتقل شد.

به گزارش سایت طلا ، با برگزاری این مجمع، ریاست دوره‌ای دبیرخانه اتاق بازرگانی و صنعت اکو برای یک دوره سه ساله از ترکیه به ایران منتقل شد. در این نشست غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران به عنوان رئیس دوره‌ای اتاق بازرگانی و صنعت اکو، محمدرضا کرباسی معاون بین‌الملل اتاق ایران را به عنوان دبیرکل اتاق بازرگانی و صنعت اکو معرفی کرد.

سازمان همکاری اقتصادی یا اکو یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است که از ۱۰ کشور ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان تشکیل شده است. این سازمان چیزی حدود حدود ۴۸۰ میلیون نفر جمعیت و هشت میلیون و ۶۲۰ هزار و ۶۹۷ کلیومتر مربع مساحت را شامل می شود. بر این اساس این سازمان از منابع نفت، گاز و جذابیت های گردشگری، کشاورزی و صنعتی برخوردار است.

دبیرخانه دائمی سازمان اکو در تهران مستقر است اما دبیرخانه اتاق بازرگانی و صنعت اکو به صورت گردشی و در دوره‌های سه ساله میان اعضا منتقل می‌شود. حالا برای یک دوره سه ساله هر دو دبیرخانه در تهران مستقر خواهد بود. موضوعی که کرباسی دبیرکل جدید اتاق بازرگانی و صنعت اکو در نوزدهمین مجمع این اتاق به آن اشاره و ابراز امیدواری کرد بتوان نشست‌های منظمی بین اتاق بازرگانی و صنعت اکو و سازمان اکو در چارچوب بررسی ابعاد همکاری‌های مشترک و استفاده از ظرفیت بخش‌های خصوصی در توسعه همکاری‌ها برگزار کرد.

بر اساس گزارش پایگاه اتاق ایران، در مجمع اخیر اتاق‌های بازرگانی اکو، غلامحسین شافعی – رییس اتاق ایران - ا بیان اینکه سازمان همکاری‌ اقتصادی (اکو) در چهارراه کریدورهای شرق-غرب و شمال-جنوب قرار دارد افزود: کریدورهای اسلام آباد- تهران-استانبول (ITI) که شبه‌قاره هند را به شرق اروپا متصل می‌کند در منطقه اکو قرار دارند. همچنین کریدور قرقیزستان-ترکمنستان-افغانستان-ایران و کریدور بندرعباس-عشق آباد- آلماتی و سایر کریدورهای مهم نیز در این منطقه قرار داشته و پیونددهنده بازارهای جهانی از شرق دور تا اروپا و از روسیه تا شبه‌قاره هند هستند.

او تأکید کرد: بی‌شک عملیاتی شدن طرح کریدور ITI به کاهش هزینه و زمان حمل‌ونقل کمک کرده و ایجاد درآمد در تجارت و رونق همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای عضو اکو را به دنبال خواهد داشت.

شافعی با تأکید بر اینکه این منطقه با دارا بودن جمعیت بزرگ و پتانسیل‌های فراوان اقتصادی باید سهم بیشتری از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص دهد گفت: آمار موجود حکایت از آن دارد که حجم مبادلات تجاری این سازمان با جهان حدود ۷۱۰ میلیارد دلار است که از این میزان تنها ۷,۸ درصد سهم تجارت درون منطقه‌ای بوده است. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای عضو نیز بر اساس آخرین آمار موجود تنها ۱.۷ درصد کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جهان است که رقم بسیار پایین و دور از انتظارات و پتانسیل‌های اقتصادی موجود در این منطقه است.

رئیس اتاق ایران با اشاره به شرایط اخیر و بحران کرونا که منجر به ایجاد خطرات جدی برای تجارت و سرمایه‌گذاری کشورهای عضو اکو شده است اظهار داشت: اتاق‌های بازرگانی عضو باید تلاش کنند تا مدل‌های تجاری خود را متناسب با ریسک‌های موجود تطبیق داده و در موضعی قرار گیرند که خود را نماینده صنایع کوچک و متوسط بدانند و با ارائه خدمات متعلق به این صنایع، توسعه راهکارهای تجارت الکترونیک و تسریع در اجرایی شدن موافقت‌نامه‌های منطقه‌ای بر مشکلات موجود فائق آیند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد