اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

تصمیم گیری اجلاس سران کشور‌های صادرکننده گاز تحت تاثیر اتفاقات منطقه

وزیر نفت گفت: اجلاس سران کشور‌های صادرکننده گاز تحت تاثیر اتفاقات منطقه و چالش‌های روسیه و اوکراین تصمیماتی را اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش سایت طلا ، جواد اوجی گفت: فردا صبح اجلاس سران کشور‌های صادرکننده گاز ۱۱ کشور در دوحه قطر آغاز خواهد شد و همچنین گفت‌وگوی دو جانبه، مذاکرات هیئت‌های عالی دو کشور و امضای چند قرارداد و تفاهم‌نامه از برنامه‌های این مجمع است.

به گفته وزیر نفت اعضای مجمع کشور‌های صادرکننده گاز، ۴۴ درصد از تولید گاز جهان، ۶٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ۶۴ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۶۶ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده را در اختیار دارند.

ایران دارای دومین ذخایر گازی در جهان است که البته این انرژی پاک و قابل دسترس نسبت به سایر سبد سوخت انرژی محسوب می‌شود.

اوجی این را هم گفت که کشور‌های الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، ١۱ عضو اصلی جی‌ئی‌سی‌اف هستند و هلند، نروژ، عراق، عمان، پرو، جمهوری آذربایجان و امارات به‌عنوان اعضای ناظر در مجمع کشور‌های صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.

مجمع کشور‌های صادرکننده گاز یا GECF، سازمان تازه‌ بنیانی است که ایران، روسیه، قطر و تعدادی از دیگر کشور‌های صادرکننده گاز، در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ تأسیس کردند. ایده اولیه تأسیس چنین سازمانی از جانب ایران بود. دبیر کل مجمع از کشور روسیه انتخاب شده و دبیرخانه آن نیز در دوحه قطر مستقر است.

وزیر نفت با محمد حامل، دبیرکل مجمع کشور‌های صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) و وزیران انرژی کشور‌های الجزایر، ونزوئلا، قطر و نیجریه در دوحه دیدار کرد.

او افزون بر دیدار با محمد حامل، دبیرکل مجمع کشور‌های صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) با وزرای انرژی کشور‌های الجزایر، ونزوئلا، قطر و نیجریه گفتگو کرد.

در این گفتگو‌های دو یا چند جانبه همکاری در زمینه‌هایی مانند سوآپ گاز، انتقال فناوری، دانش فنی، سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفت و گاز و امثال آن‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اسناد و تفاهم‌های نیز آماده شده است که در صورت نهایی شدن در حضور رئیس جمهوری به امضا خواهد رسید.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد