اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

گروسی: بدون تعهد ایران توافقی در وین حاصل نخواهد شد

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد هرچه طرف‌ها بیشتر وارد گفتگو شوند تضاد کاهش یافته و به همگرایی دیدگاه‌ها منجر می‌شود.

به گزارش سایت طلا،در آستانه بازگشت مذاکره‌کنندگان به وین برای ادامه روند گفتگو‌ها رافائل گروسی بر افزایش تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حمایت از دستیابی به توافق و اطمینان از اجرا و پایبندی به آن تاکید کرد.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با العربیه در این زمینه گفت که مذاکرات با وجود چالش‌های دشوار در مسیر درستی پیش می‌رود. گروسی دستیابی به توافق ظرف چند روز را موضوعی پیچیده، ولی ممکن دانست و اعلام کرد در چند روز آینده مشخص می‌شود که تلاش‌های فعلی به چه چیزی منجر خواهد شد. او با اشاره به اینکه تاکنون هیچ توافقی در مورد توافق هسته‌ای ایران حاصل نشده ابراز امیدواری کرد با وجود مشکلات برای حل یک به یک آن‌ها کار شود.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بر صبر و مراقبت برای دستیابی به راه حل دیپلماتیک تاکید و طرف‌ها را به همکاری در این زمینه دعوت کرد. او همچنین بر اهمیت بررسی درخواست‌های طرف‌های برجام تاکید کرد.

گروسی با مطرح کردن نگرانی آژانس در خصوص ادعای وجود مواد هسته‌ای اعلام نشده در سایت‌های ایران، خواستار افزایش همکاری‌های ایران و اجازه دسترسی کامل به دستگاه‌های نظارتی آژانس شد.

شایان ذکر است که آمریکا و همچنین دیپلمات‌های کشور‌های غربی (فرانسه، انگلیس، آلمان، روسیه و چین) شرکت کننده در مذاکراتی که دور هشتم آن در دسامبر سال گذشته میلادی (۲۰۲۱) آغاز شد، بار‌ها بر تعجیل برای پایان مذاکرات تاکید کرده اند.

مذاکره کنندگان گفته اند که چند هفته آینده در احیای توافقی که دولت قبلی آمریکا به ریاست دونالد ترامپ، در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، تعیین کننده خواهد بود. آن‌ها گفتند که اواسط ماه آینده (فوریه ۲۰۲۲) ممکن است آخرین مهلت تلاش برای احیای توافقی باشد.

خبرگزاری رویترز شب گذشته از اعطای معافیت تحریمی آمریکا به ایران در حوزه همکاری‌های هسته‌ای بین‌المللی خبر داد و نوشت: «وزارت خارجه آمریکا گزارشی را با امضای آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور برای کنگره آمریکا ارسال کرده و طی آن گفته برقراری دوباره یک معافیت هسته‌ای به گفتگو‌ها در وین کمک خواهد کرد.»

همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا چندین معافیت از تحریم‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای غیرنظامی ایران را امضا کرد. این اقدام در راستای لغو تصمیم دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در پایان دادن به این معافیت‌های تحریمی بوده و با هدف ترغیب ایران به بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ صورت می‌گیرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا در ۷ خرداد سال گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن معافیت‌های تحریمی پروژه‌های اتمی ایران را تمدید نخواهد کرد و هر کشور یا شرکتی که با برنامه هسته‌ای ایران همکاری کند مشمول تحریم خواهد شد.

به دنبال این تصمیم، سید عباس موسوی سخنگوی وقت وزارت امور خارجه کشورمان اقدام آمریکا در خصوص تحریم همکاری‌های بین‌المللی هسته‌ای با ایران را نقض صریح قطعنامه ۲۲۳۱ و منشور سازمان ملل متحد خواند و این اقدام را نادیده گرفتن حقوق ذاتی جمهوری اسلامی ایران دانست.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد