اونس طلا2302.52
مظنه14,706,000
18 گرم3,394,800
ارزش سکه33,132,618
قدیم (بهار)38,200,000
جدید (امامی)41,800,000
نیم24,300,000
ربع15,500,000

وزیران خارجه آلمان و آمریکا ادعاها درباره مذاکرات وین را تکرار کردند

وزیران امور خارجه آلمان و آمریکا در نشست خبری مشترکی ادعاهای خود را درباره مذاکرات وین تکرار کردند و آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت بایدن برغم ادعاها اظهار داشت ارزیابی شخصی من پس از گفت و گو با همه همکارانم این است که بازگشت به پایبندی مشترک به برجام همچنان ممکن است.

وزیران امور خارجه آلمان و آمریکا در نشست خبری مشترکی ادعاهای خود را درباره مذاکرات وین تکرار کردند و آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت بایدن برغم ادعاها اظهار داشت ارزیابی شخصی من پس از گفت و گو با همه همکارانم این است که بازگشت به پایبندی مشترک به برجام همچنان ممکن است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که به آلمان سفر کرده است، روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست خبری مشترک با آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان گفت که همراه انگلیس، فرانسه ، آلمان و جوسپ بورل نماینده اتحادیه اروپا درباره مذاکرات جاری با ایران و بازگشت مشترک به اجرای کامل برجام گفت‌ وگو کردیم.

این مقام ارشد دولت بایدن با بکارگیری تاکتیک ضرب الاجل برای فشار بر تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین ادعا کرد: ما در زمان حساس و تعیین کننده ای هستیم، می توانیم این مذاکرات را به یک نتیجه موفق برسانیم و به نگرانی های اصلی همه طرف ها رسیدگی کنیم اما زمان رو به اتمام است.

وزیر امور خارجه آمریکا در تداوم هراس از پیشرفت های برنامه هسته ای ایران در چارچوب برجام در پی نقض این توافق از سوی واشنگتن مدعی شد اگر در چند هفته آینده به توافق نرسیم پیشرفت های جاری ایران که پس از خروج آمریکا از برجام از سر گرفته شد، بازگشت به برجام را غیر ممکن خواهد کرد.

بلینکن ادعا کرد بطور مفصل درباره این مسایل بحث کردیم که چگونه می‌توانیم به درکی مشترک در وین برسیم و اینکه اگر ایران پایبندی دوجانبه به تعهدات برجامی را نپذیرد چه اقدامی باید انجام دهیم. مذاکرات بسیار سازنده ای بود

بلینکن در تداوم ادعاهایش و به رغم جدیت تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین و درخواست تهران برای تضمین درباره عدم خروج دوباره واشنگتن از توافق مدعی شد بطور مفصل درباره این مسائل رایزنی کردیم که چگونه می‌توانیم به درکی مشترک در وین برسیم و اینکه اگر ایران بازگشت مشترک به تعهدات برجامی را نپذیرد چه اقدامی باید انجام دهیم.

این در حالی است که وزیر خارجه دولت بایدن روز گذشته در مصاحبه ای اعلام کرد: یکی از خواسته های ایران ضمانت برای عدم خروج دوباره آمریکا از توافق است. سیستم ما به گونه ای است که ما نمی توانیم چنین ضمانت قاطع و سریعی را ارائه کنیم. رئیس جمهور بایدن بدون شک می تواند بگوید که در صورت پایبندی ایران به توافق، چه کارهایی انجام خواهد داد یا انجام نخواهد داد. اما ما نمی توانیم روسای جمهور آینده آمریکا را ملزم به این کار کنیم. این یکی از مسائلی است که ما در حال گفت و گو در مورد آن هستیم.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه نشست خبری خود با وزیر امور خارجه آلمان در پاسخ به سوالی درباره سفر آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران به روسیه و مذاکرات وین اظهار داشت در میانه دور هشتم مذاکرات هستیم. به نقطه اضطرار رسیده ایم. هرچه مذاکرات طولانی تر شود، که نمی تواند به صورت دائم ادامه یابد، ایران پیشرفت های بیشتری در برنامه هسته ای خود بدست می آورد.

وی با تکرار هراس خود و غرب از پیشرفت برنامه هسته ای صلح آمیز ایران در چارچوب برجام مدعی شد برجام برنامه هسته ای ایران را محدود کرده بود اما پس از خروج ما از آن، ایران فعالیت های خود را از سر گرفت، زمان گریز هسته ای ایران کوتاه تر و کوتاه تر می شود. بنابراین یک فوریت واقعی وجود دارد و در چند هفته آینده ما خواهیم توانست تصمیم بگیریم که می توانیم به پایبندی متقابل برسیم یا خیر.

وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال گفت: ارزیابی شخصی من پس از گفت و گو با همه همکارانم این است که بازگشت به پایبندی مشترک به برجام همچنان ممکن است.

بلینکن همچنین با بیان اینکه در چند هفته گذشته شاهد پیشرفت های اندکی بودیم، مدعی شد ما به آن نقطه مورد نیاز هنوز نرسیده ایم و اگر به زودی به این نقطه نرسیم، باید مسیر متفاوتی را پیش بگیریم. وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت که با همتایان اروپایی خود در خصوص اقداماتی که به صورت مشترک اتخاذ خواهیم کرد، در صورتی که ایران با بازگشت به پایبندی به توافق مخالفت کند، صحبت کردیم.

آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان نیز در این نشست خبری اظهار داشت که با همتای آمریکایی خود درباره مذاکرات برجام صحبت کرده است.

وی با تکرار ادعاهای آمریکا مدعی شد که ما اعلام کرده ایم که مسایل اصلی در وین از جمله موضوعات هسته ای و لغو تحریم ها هنوز حل نشده اند و در همین حال ایران به توسعه برنامه هسته ای خود ادامه می دهد و فرصت برای دستیابی به یک راه حل کاهش می یابد.

بائربوک افزود مذاکرات نه تنها به مرحله تعیین کننده نرسیده بلکه در نقطه سرنوشت سازی قرار دارد.
وزیر خارجه دولت جدید آلمان مدعی شد غنی سازی ۶۰ درصدی ایران برای کشوری که سلاح اتمی ندارد، غیر قابل توجیه است.
وی در تداوم ادعاهایش گفت هدف ما حفظ توافق هسته ای و اطمینان از عدم افزایش ظرفیت غنی سازی ایران است.
بائربوک اضافه کرد سه کشور اروپایی قبل از کریسمس یک نامه به ایران ارسال کردند. در دیدار با وزیر امور خارجه روسیه، این مساله را مطرح کردم و با همتایان چینی خود صحبت کرده ام. این اقدامات نشان می دهند که این تنها گروه چهارجانبه نیست که در زمینه مذاکرات ایفای نقش می کند بلکه همه با هم در یک مسیر تلاش می کنیم.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از ششم دی ۱۴۰۰ آغاز شده و مذاکره‌کنندگان سرگرم تبدیل ایده‌ها به کلمات و جملات هستند. راستی آزمایی لغو تحریم‌ها و ارائه تضمین‌هایی که ایران بر آن تاکید دارد، دو موضوع مهم در روند مذاکرات وین است. گفت‌وگوها به اذعان هیات‌های مذاکره کننده پیشرفت‌هایی کرده و رسیدن به یک توافق خوب به تصمیمات خاص سیاسی واشنگتن درباره مسائل باقی‌مانده و رفع تحریم‌ها، بستگی دارد.

درحالی که روسیه و چین از خواسته های منطقی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات حمایت می‌کنند، گفته می‌شود که غربی‌ها در میز مذاکره دائما رویکرد متغیری را در پیش گرفته و تجدید نظر در پیشرفت‌های حاصل‌شده را طلب می‌کنند. به گفته افراد آشنا با فضای مذاکرات، این عادت ناپسند طرف‌های غربی است که معمولا در میانه مذاکرات سعی می کنند طرف مقابل خود را برای گرفتن امتیاز هر چه بیشتر تحت فشار قرار دهند.

این روزها مذاکرات به گردنه تصمیم‌گیری‌های سخت سیاسی برای طرف‌های غربی رسیده و ضروری است که با برداشتن گام‌های معنادار و اقدام محور تمایل معتبر خود را برای دستیابی به توافق نشان دهند. آنها باید طبق تجربه بدانند که مقصر نمایی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات کارساز نیست و ادامه مسیر برای دست یابی به توافق نهایی در انتظار اقدامات عملی آن هاست.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد