اونس طلا2149.57
مظنه14,121,000
18 گرم3,259,800
ارزش سکه31,814,613
قدیم (بهار)36,000,000
جدید (امامی)38,750,000
نیم23,150,000
ربع14,400,000

به دنبال افزایش معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی هستیم

عشقی گفت: حتی اگر دولت به فکر تامین کسری بودجه خود از بازار سرمایه باشد باید از بورس حمایت کند. زیرا بخش عمده‌ منابعی که باید تامین کند از این بازار است.

به گزارش سایت طلا،مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ،در خصوص لایحه بودجه و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: بحث بودجه هر زمان مطرح می‌شود، ابهامات بسیاری در بازار سرمایه ایجاد می‌شود. به عقیده من، کسب و کار‌ها را باید به صورت بلند مدت ببینیم و ثبات در متغییر‌های اصلی کسب و کار‌ها بسیار ضرروی است.

او گفت: ما هر ساله در لایحه بودجه اعداد و متغییر‌های اصلی شرکت‌ها را تعیین می‌کنیم. این تصمیماتی که با اصل کسب و کار‌ها سروکار دارد، نباید در بودجه باشد. حتی من از سیاست‌گذاران درخواست کردم برای تامین منافع سهامداران و ایجاد اعتماد در بازار سرمایه تصمیمات به صورت بلند مدت گرفته شود. البته با توجه به ذی نفعان مختلفی که وجود دارد، این اقدام دشوار است.

رئیس سازمان بورس گفت: هم اکنون لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس نرفته و توسط دولت در حال بررسی است؛ بنابراین هنوز اعداد و ارقام نهایی در بودجه وجود ندارد. بسیاری از اعداد و ارقام در بودجه به صورت فرمول است و هر ساله تعیین نمی‌شود. به طور مثال نرخ خوراک پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به صورت فرمول است و اگر نرخ دلار افزایش یابد، نرخ خوراک و محصولات نیز رشد می‌کند؛ لذا در نهایت سودآوری شرکت‌ها خیلی متاثر نمی‌شوند.

عشقی در خصوص نرخ سوخت شرکت‌های فلزی، پتروشیمی و پالایشی گفت: در سایر موارد نیز پیگیر هستیم که تغییرات بسیار تندی در مباحثی همچون، مالیات و نرخ‌ها نداشته باشیم و اگر قرار است نرخی اصلاح شود، طی چند سال صورت بگیرد.

او گفت: در خصوص نرخ سوخت شرکت‌های فولادی، فلزی، پتروشیمی، پالایشگاهی یک اعدادی مطرح می‌شود که هنوز در جداول نیز نیامده، ولی ما پیگیر هستیم که این اعداد منطقی باشد و رشد‌های عجیب و غریب نداشته باشند.

رئیس هیئت مدیره سازمان بورس گفت: قطعا در بودجه برای صنایع بورسی قیمت‌گذاری دستوری نخواهیم داشت. اصلا بودجه وارد این بحث نخواهد شد. ما هم به شدت پیگیر هستیم حتی امتیازاتی بگیریم تا به شرکت‌ها کمک کنیم.

توجه دولت به سهامداران در زمان بودجه بندی

رئیس سازمان بورس در پاسخ به این پرسش که، آیا دولت به فکر تامین کسری بودجه خود از طریق بازار سرمایه است؟ گفت: ما به صورت مستمر وضعیت بورس را گزارش می‌دهیم و پیشنهادات خود را مطرح می‌کنیم که چه اتفاقاتی بیفتد تا منافع سهامداران به ویژه سهامداران خردی که در یکی دوسال اخیر به سهامداران بورسی اضافه شده اند، تامین شود.

او گفت: حتی اگر دولت به فکر تامین کسری بودجه خود از بازار سرمایه باشد باید از بورس حمایت کند. زیرا بخش عمده‌ منابعی که باید تامین کند از این بازار است. اگر اعتماد‌ها نسبت به بازار سرمایه جلب شود، این بازار به دولت و افزایش ثروت مردم کمک می‌کند. اگر در بازار رونق وجود داشته باشد، دولت می‌تواند دارایی‌های مولد خود را بفروشد، عرضه اولیه داشته باشد و سهام بفروشد.

او گفت: در حال حاضر بحث پروژه‌های بزرگ را در کشور آغاز کردیم. یکسری پروژه بزرگ در حوزه نفت و گاز، پتروشیمی و معادن است و این‌ها وقتی می‌توانند تامین مالی شوند که اعتماد به بازار سرمایه بازگردد و بورس رونق داشته باشد.

عشقی در پاسخ به این پرسش که، سازمان بورس در حمایت از منافع سهامداران چه پیشنهاداتی را به دولت ارائه کرده است؟ گفت: یکی از پیشنهادات اصلی سازمان بورس، کاهش مالیات شرکت‌های تولیدی است. در حال حاضر معافیت برای شرکت‌هایی که در بورس هستند و شناوری سهام آن‌ها اعداد خاصی است وجود دارد، که ما قصد داریم معافیت مالیاتی را برای شرکت‌های تولیدی بیشتر کنیم. به عنوان مثال، حداقل ۵ درصد بیشتر معافیت مالیاتی برای شرکت‌های بورسی بگیریم.

او گفت: بحث بعدی، ماده ۲۸ قانون رفع موانع تولید در خصوص تزریق منابع از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه است که این اتفاق باید به صورت مستمر بیفتد. همچنین در این قانون ذکر شده که صندوق توسعه ملی مجاز است یک درصد از منابع خود را به صندوق تثبیت تزریق کند و پیشنهاد ما این است که، صندوق توسعه ملی مکلف باشد یک درصد از منابع را وارد صندوق تثبیت کند. زیرا صندوق تثبیت در زمان‌هایی که مشکلی در بازار سرمایه وجود دارد از تشکیل صف‌های فروش جلوگیری می‌کند، ولی این منابع باید افزایش پیدا کند و باید به صورت مستمر ماهیانه از این صندوق به بورس ورودی داشته باشیم که دستورالعملی نیز برای این کار تعبیه شده است.

عشقی در خصوص قیمت‌گذاری دستوری گفت: یکی دیگر از پیشنهادات سازمان بورس، بهبود فضای کسب و کار و شفافیت برخی از صنایع در قیمت‌گذاری دستوری است. از سال‌های گذشته بحث قیمت‌گذاری دستوری از سازمان‌های مختلف از جمله بورس کالا پیگیری شده است و به نتایج خوبی در محصولات فلزی و پتروشیمی رسیدیم که تقریبا بحث قیمت‌گذاری دستوری در این صنایع منتفی شده است.

او گفت: حذف قیمت گذاری دستوری از صنعت سیمان نیز تاثیر خوبی بر روی این صنعت گذاشته و هم اکنون معضل سیمان نداریم و هر کس سیمان بخواهد، می‌تواند از بورس کالا به صورت مستقل خریداری کند.

رئیس سازمان بورس در خصوص نرخ تسعیر ارز بانک‌ها نیز گفت: یکی از این مباحث مهم، نرخ تسعیر ارز دارایی بانک هاست که معضل ایجاد کرده و با نرخ عجیبی تسعیر می‌شود. در حال حاضر نرخ تسعیر ارز ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان است و باید این عدد به نرخ نیما نزدیک شود.

او گفت: هم اکنون برای اولین بار سازمان بورس با بانک مرکزی، کمیته مشترکی تشکیل داده است و مسائل مرتبط را در این کمیته مشترک بررسی می‌کنند. در مورد نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها بانک مرکزی دغدغه کارشناسی منطقی دارد که در حال جمع بندی آن هستیم. امیدواریم این معضل به زودی رفع شود. زیرا بانک‌ها برای سودی که شناسایی نکردند، نباید مالیات بدهند و باید نرخ تسعیر ارز افزایش یابد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد