اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

فعالیت گمرک ایران و افغانستان ۲۴ ساعته می‌شود

طالبان اعلام کرد که برای فراهم کردن تسهیلات تجاری میان ایران و افغانستان گمرک دو کشور به صورت شبانه روز فعال خواهد بود.

به گزارش سایت طلا ، طالبان اعلام کرد که برای فراهم کردن تسهیلات تجاری میان ایران و افغانستان گمرک دو کشور به صورت شبانه روز فعال خواهد بود.

«انعام‌الله سمنگانی» معاون سخنگوی طالبان اعلام کرد که در جلسه کمیسیون اقتصادی طالبان تصمیم گرفته شد تا برای تسهیل تجارت و تسریع امور گمرکی ساعات کاری گمرک‌های افغانستان با ایران و ازبکستان افزایش یابد و در صورت امکان 24 ساعته شود.

وی با اظهار اینکه تصمیم مذکور براساس درخواست ایران و ازبکستان برای افزایش ساعات کاری گمرکات مرزی با افغانستان اتخاذ شد، افزود: توافقات کمیته‌های مشترک ایران و افغانستان درباره چگونگی همکاری‌های دوجانبه نیز توسط هیئت اقتصادی مورد بحث قرار گرفت.

افزایش 50 درصدی صادرات افغانستان به ایران

پیش از این سرپرست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان اعلام کرده بود که در سال جاری صادرات افغانستان به ایران به ۱۷ میلیون دلار رسیده که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است.

«محمد یونس مومند»، سرپرست اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان مدعی شد که طی 30 سال گذشته به ایران صادرات داشتیم، اما این کشور بر محصولات ما تعرفه زیادی وضع کرده است.

وی افزوده است: صادرات افغانستان به ایران بیشتر میوه خشک، فراورده‌های کشاورزی و زغال سنگ است و آنان در تلاش اند تا صادرات را به ایران افزایش دهند.

حجم صادرات ایران به افغانستان به 2 میلیارد دلار می‌رسد

همچنین حسین سلیمی رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان در زمینه تجارت میان دو کشور گفته بود که: در سال‌های اخیر به خاطر مشکلاتی که در افغانستان وجود داشت، سرمایه‌گذاران افغانستانی تمایلی زیادی برای سرمایه‌گذاری در ایران داشتند و طرح‌هایی را برای سرمایه‌گذاری در ایران ارائه و اجرا می‌کردند.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان، افزوده است: اما اخیرا با توجه به تسهیلاتی که ترکیه در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد، سرمایه‌گذاران افغانستانی، سرمایه‌گذاری در ترکیه به ایران را ترجیح می‌دهند.

وی با اشاره به مشکلات اخذ اقامت سرمایه‌گذاران افغانستانی در ایران، گفت: ترکیه با دادن گذرنامه و مجوز اقامت بلند مدت 5 و 8 ساله و سایر مشوق‌ها موجب جذب سرمایه‌گذاران افغانستانی شده است.

سلیمی اظهار داشت: ما پیش از این برای جذب سرمایه‌گذاران افغانستان رقیبی نداشتیم و انتخاب سرمایه‌گذاران افغانستانی نیز به دلیل اشتراکات فرهنگی و زبانی سرمایه‌گذاری در ایران بود، اما اخیرا با توجه به امکانات و تسهیلات ترکیه برای سرمایه‌گذاران خارجی، سرمایه‌گذاران افغانستانی کشور ترکیه را برای سرمایه‌گذاری به ایران ترجیح می‌دهند.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان همچنین در رابطه با وضعیت روابط تجاری بین ایران و افغانستان گفت: با تسلط طالبان بر افغانستان، حدود دو الی سه ماه مشکلاتی برای تردد کامیون‌ها در مرزها به‌وجود آمد که اکنون این مشکلات حل شده است و روند عبور کامیون‌ها از مرزها به حالت عادی بازگشته است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد