اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

پیش بینی بورس در سه ماه پایانی سال

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه در حال تطبیق خود با فضای تورمی کنونی است، گفت: به نظر می‌رسد در سه ماه پایانی سال جاری و همزمان با کاهش فروش اوراق دولتی شرایط خوبی در بازار سرمایه حاکم شود.

به گزارش سایت از سازمان بورس و اوراق بهادار، «رضا نازی» با بیان اینکه اکنون بورس دچار بیش واکنشی نسبت به اخبار منفی است که به زودی مرتفع خواهد شد، افزود: در نظر داشته باشید که از یکی دو ماه آینده برآورد سود سال مالی آتی شرکت‌ها انجام می‌شود و تا آن زمان پی به ای (P/E) بازار با سود سال آینده شرکت‌ها سنجیده می‌شود.

پاندمی و اقتصاد جهانی

وی در ادامه با اشاره به فضای اقتصادی متأثر از پاندمی کرونا بیان کرد: بعد از پاندمی کرونا، نقدینگی اقتصادهای دنیا از ۱۹ هزار میلیارد دلار به محدوده ۳۱ هزار میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است. بر این اساس، در فضای کنونی و با توجه به شیوع سویه‌های جدید کرونا و استمرار سیاست های انبساطی، از نظر جهانی شاهد نشانه‌هایی از افت قیمت‌های جهانی و کامودیتی ها نخواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با افت نزدیک ۱۰ درصدی نفت در روزهای گذشته، قیمت‌های جهانی فلزات رنگی واکنش چندانی نشان نداد، گفت: در مورد انرژی هم با وجود اتفاق‌ها و بحران‌هایی که در سیاست‌های انبساطی در اقتصادهای جهانی وجود دارد، شاهد افزایش بهای انرژی هستیم.

وی با اشاره به اینکه در ایران نیز به جز مسایل جهانی با بحران‌های داخلی دست به گریبان هستیم. مشکلاتی در خصوص تامین برق و گاز صنایع در این رابطه، مزید بر علت هستند، افزود: باید دید تا ماه‌های آتی، آثار این مشکلات بر روی صنایع چیست و به طور دقیق‌تر چقدر تاثیر گذارند، زیرا به طور بالقوه برخی از صنایع مانند سیمان، در زمان قطعی گاز از سوخت جایگزین (مازوت) استفاده می‌کنند و از این رو تاثیر منفی خاصی بر این صنعت و صنایع مشابه نمی توان متصور بود.

ضرورت سیاست‌گذاری در تقویت استخراج گاز

نازی افزود: از آنجا که مصارف صنعتی بیشتر فدای مصارف خانگی می شود، ضروری است سیاست گذار در بلند مدت، بر تقویت توان استخراج گاز و یا تخصیص بخشی از قطعی گاز به شبکه مصرف خانگی اقدام کند.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: بحران انرژی هر میزان اثری که بر میزان تولید شرکت‌ها داشته باشد، شرکت ها اغلب تقاضای داخل و صنایع را تامین می کنند و در این میان هر خللی در سمت عرضه منتج به تقویت و رشد قیمت تعادلی می شود. براین اساس، به نظر می‌رسد این اتفاق اثر زیادی بر سود شرکت ها نداشته باشد.

وی ادامه داد: در خصوص قطعی گاز و یا عدم تخصیص آن به برخی صنایع، بهتر بود تا براساس دستورالعمل افشای اطلاعات ناشران، ناشران حداقل در صنایع سیمانی و فلزات اساسی به شفاف سازی در این زمینه و اثرات آن بر تولید مبادرت می کردند.

به گزارش سایت طلا، شاخص کل بازار بورس (دوشنبه، هشتم آذرماه) با چهار هزار و ۱۸۳ واحد کاهش، در جایگاه یک ‌میلیون و ۳۶۳ هزار واحدی قرار گرفت.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد