نکات مهم در خرید و فروش جواهرات و طلا

خرید و فروش جواهرات و طلا از خرید و فروش هایی می باشد که دارای رمزها و داستانهای بسیاری است و صد البته مهارت های ابتدایی را طلب می کند، بگذارید برای شروع خرید طلا را از خرید جواهرات به صورت کامل جدا کنیم و سپس به آموزش فن خرید و فروش جواهرات و طلا بپردازیم.

نکات مهم در خرید و فروش جواهرات و طلا

حال باید بدانید که هر مصنوعی که از طلای 18 عیار تهیه می شود و دارای سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی باشد را جواهرات گویند به طوری که وزن جواهر و یا سنگ نیمه قیمتی بر وزن طلا غلبه کند و مصنوعات طلا همان کارهای خام و خالص طلای 18 عیار (در ایران) را گویند که بدون هرگونه سنگی ارائه می شود .

فرق طلا با جواهرات چیست؟ 

فرق طلا با جواهرات این است که در کار ساخته شده ازطلا هیچ گونه سنگ قیمتی بکار نرفته ولی در جوهرات سنگ های گرانبها بر روی کار ساخته شده نصب می گردد که این سنگ ها ممکن است اتمی و یا اصل باشند به جواهراتی که سنگ اتمی بکار رفته جواهرات اتمی و به جواهراتی که سنگ اصل بکار رفته جواهرات اصل می گویند .

نوع خرید و فروش جواهرات با طلا فرق می کند:

1- فروش طلا = قیمت روز هر گرم طلا + اجرت ساخت + سودفروشنده ( 7یا8% )

2- فروش جواهرات = قیمت روزهرگرم طلا + اجرت شامل ( ارزش سنگهای بکارفته / اجرت ساخت پایه جواهر / مخراجی وسایرهزینه ها ) + سودفروشنده ( 15 % الی 20% ) همچنان که نحوه خرید طلا با جواهرفرق می کند شرایط فروش آنهاتوسط مصرف کننده نیز باهم فرق دارند در کار ساخته شده از طلا اجرت ساخت و سود فروشنده کسر و به نرخ روز خریداری می گردد ولی نحوه فروش جواهرات که تاکید و سفارش می کنم درحفظ فاکتور خرید آن دقت واهتمام لازم رابه عمل آورید ازروی فاکتور بدین صورت می باشد که سود فروشنده (15% الی20%) کسر و ترقی و یا تنزل از قیمت روز درج شده در فاکتور رامحسابه و بهاء آن را به صاحبش پرداخت می کنند.

راهنمای خرید و فروش جواهرات و طلا 
دسته اول آن هایی هستند که علاقه زیادی به تزئینات ظاهری شان دارند و این اقلام جزو لاینفک زندگی روزمره، مهمانی ها و جشن های شان به حساب می آید.

دسته دوم را آن هایی تشکیل می دهند که خرید جواهرات ارزشمند را بهترین و مطمئن ترین پس انداز می دانند.

سومین دسته هم تلفیقی از ۲گروه را تشکیل می دهند. بی شک شما هم جزو یکی از این ۳ گروه هستید که خواندن این مقاله را به دلیل علاقه مندی به طلا و جواهرات و آشنایی بیشتر با خرید و فروش جواهرات و طلا انتخاب کرده اید. اگر دوست دارید همیشه در یک جمع بدرخشید، یک سرمایه گذاری مطمئن را تجربه کنید و از همه مهم تر سرمایه تان هر روز بیشتر شود نکات مندرج در این مقاله بهترین راهنما برای یک انتخاب مناسب خواهد بود.

● طلایی که طلایی نیست

درست است که نخستین تصویری که از طلا به ذهن مان می رسد زرد یا سفید است اما در واقع طلا با یک سری فرایندهای شیمیایی و ترکیب با سایر فلزها و عملیات آبکاری درهر رنگی (قرمز، مشکی، زرد، صورتی، سبز و… ) می تواند باشد.

برای مثال طلای قرمز از ترکیب آلیاژ مس، طلای سفید از ترکیب پلادیوم یا نقره به دست می آید و از ایندیم برای آبی کردن طلا استفاده می شود. در واقع تنوع رنگی زیاد طلا غیر از طرح و مدل یکی از راهکارهای رونق بخشیدن به این صنعت شده است. بعضی از فروشندگان طلای سفید را هنگام فروش گران تر می فروشند اما ارزان تر از طلای زرد می خرند. هرچند طلای زرد موقع آب کردن مرغوب تر است اما این اختلاف بسیار ناچیز است و باید بدانید که چنین قانونی وجود ندارد.

● بهترین راه برای خرید جواهرات

به طور کلی ۴ نوع سنگ قیمتی (الماس، زمرد، یاقوت کبود و یاقوت قرمز) داریم و تعداد زیادی سنگ های نیمه قیمتی مانند آمیتیس، سیترین، توپاژ و… که پیاده شدن این سنگ ها روی طلا آن را به جواهر تبدیل می کند. این که هنگام خرید جواهر چه سنگی را در اولویت قرار دهید یا تشخیص مرغوب بودن سنگ، دغدغه بسیاری از خریداران جواهر است؛ به طور کلی سنگ جواهر به ۳ دلیل ارزش پیدا می کند.

زیبایی و درخشندگی، کمیابی و با دوام بودن؛ سنگ برلیان که گونه ای از الماس است از نظر درخشش و دوام بالاتر از دیگر سنگ هاست و از آنجایی که مدیریت خوبی از ابتدای اکتشاف روی آن انجام شده بازار عرضه و تقاضای خوبی هم دارد اما سنگ های زمرد و یاقوت کبود کمیاب تر هستند و کیفیت بالای آن ها ارزش زیادی دارد و باعث گران بها شدن روزافزون آن ها می شود اما تشخیص مرغوب بودن تمامی سنگ ها از عهده افراد عادی خارج است .

برای مثال ممکن است شما انگشتر برلیانی بخرید که فروشنده مبلغ زیادی بابت سنگ کار شده روی آن بگیرد اما هنگام فروش متوجه شوید که برلیان به کار رفته در انگشتر به دلیل تراش بد و داشتن ناخالصی و… نامرغوب بوده و ارزش پول پرداختی شما را نداشته است. برای جلوگیری از این مشکل تنها راهی که می ماند این است که از جواهر فروشی هایی خرید کنید که معتبر باشند و جنس خریداری شده را تضمین کنند.

جواهر فروشی های معتبر هنگام فروش تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد از پول پرداختی شما را کسر می کنند درصورتی که اگر فاکتور معتبری نداشته باشید هنگام فروش جواهر ممکن است ضرر زیادی متحمل شوید .

● مزد ساخت طلا و جواهر

مبنای مزد ساخت طلا و جواهر براساس طرح آن تعیین می شود. طلاهایی که با ماشین و در تیراژ بالا ساخته می شوند مزد ساخت پایین تر و آن هایی که کار دست و محدود تر است، مزد ساخت بالاتری دارند اما به این معنی نیست که تمام طلاهای ساخت ماشین کم اجرت هستند بلکه پیچیدگی طرح و نوع سوار شدن سنگ ها روی بالا بردن هزینه اجرت تاثیر می گذارد.

معمولا افرادی که به طلا تنها به عنوان خرید سرمایه نگاه نمی کنند و جنبه تک بودن و زیبایی آن برای شان حائز اهمیت است، برای داشتن یک طرح منحصر به فرد، حاضرند برای ساخت آن هر هزینه ای را بپردازند .

نکات مهم در خرید و فروش جواهرات و طلا:


بهترین طلا برای ایرانی ها طلای18 عیار است.

یک سوالی که خیلی وقت ها مشتریان از طلافروش ها می پرسند این است که عیار طلایی که می خریم چقدر باشد؟ درباره طلا و عیارش چیزی که وجود دارد و شاید شما از آن اطلاع نداشته باشید این است که پایین ترین عیار طلا، یک عیار است و بالاترین آن 24 عیار. اما اگر قرار باشد بگوییم بهترین نوع عیار برای خرید ایرانی ها چیست؟ جواب چیزی نیست غیر از طلای 18 عیار .


طلای دست دوم را از قفل آن بشناسید. 
بازار طلاهای دست دوم مدت هاست که داغ است؛ تشخیص طلای دست اول و دست دوم شاید تا حدودی مشکل باشد. ساده ترین راه برای شناخت طلای دست دوم یک نگاه به ظاهر آن، به خصوص به قفل و بندی است که در آن به کار رفته است. در طلای دست دوم، این قسمت ها در مقایسه با بخش های دیگر کمتر براق اند و به خاطر استفاده هایی که از طلا شده، خش هایی هم در این بخش ها دیده می شود.


طلای24 عیار ؟؟؟
عیار واحد اندازه‌گیری خلوص آلیاژهای طلا و دیگر فلزات گران‌بهاست. ‌عیار طلا معمولا از واحد كامل 24 بیان می‌شود برای مثال طلای 24 عیار طلای خالص با حداقل 9/99 درصد طلا و طلای 18 عیار از 75 درصد طلا و 25 درصد فلز دیگر تشكیل شده است. ‌طلای خالص به دلیل نرمی زیاد برای ساخت بیشتر وسایل مناسب نیست و به همین دلیل بیشتر طلایی كه در جواهرات به كار می‌رود طلای خالص نیست و سازندگان طلا برای اینکه آن را به زیورآلات تبدیل کنند، مس و نقره به آن اضافه می کنند تا با پایین آمدن عیار، قابل ساخت باشد.

در ایران از عیار 18 استفاده می‌شود اما در كشورهای عربی عیار طلا بین 20تا 24 متغیر است و در كشورهای اروپایی یا ایالات متحده معمولا از عیار 14 استفاده می‌شود. پس تحت هیچ شرایطی فریب چیزی به اسم طلای 24 عیار را نخورید. تنها طلایی که 24 عیار خالص است، شمش طلاست و به خاطر اینکه شمش فلز نرمی است، نمی شود به تنهایی از آن زیورآلات ساخت.


چگونه طلا را از نقره و پلاتین تشخیص دهید؟

تشخیص طلا از نقره و پلاتین کار راحتی است. بر اساس یک اصل کلی، بیشتر طلاها با حرف انگلیسی K در کنار عددی که نشان دهنده عیار آن است، بارگذاری می شوند. نقره ها را با علامت بیضی، مهر می کنند و پلاتین هم با حروف PT مشخص می شود، به خاطر همین برای تشخیص این تفاوت کار سختی ندارید.

خرید و فروش جواهرات:
به‌طور كلی 4 نوع سنگ قیمتی ( الماس، زمرد، یاقوت كبود و یاقوت قرمز )داریم و تعداد زیادی سنگ‌های نیمه قیمتی مانند آمیتیس، سیترین، توپاژ و... كه پیاده شدن این سنگ‌ها روی طلا آن را به جواهر تبدیل می‌كند. این‌كه هنگام خرید جواهر چه سنگی را در اولویت قرار دهید یا تشخیص مرغوب بودن سنگ، دغدغه بسیاری از خریداران جواهر است؛  

به‌طور كلی سنگ جواهر به 3 دلیل ارزش پیدا می‌كند. زیبایی و درخشندگی، كمیابی و با دوام بودن، سنگ برلیان كه گونه‌ای از الماس است از نظر درخشش و دوام بالاتر از دیگر سنگ‌هاست و از آنجایی كه مدیریت خوبی از ابتدای اكتشاف روی آن انجام شده بازار عرضه و تقاضای خوبی هم دارد‌ اما سنگ‌های زمرد و یاقوت كبود كمیاب‌تر هستند و كیفیت بالای آن‌ها ارزش زیادی دارد و باعث گران بها شدن روزافزون آن‌ها می‌شود اما تشخیص مرغوب بودن تمامی سنگ‌ها از عهده افراد عادی خارج است.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
1 1

دور بین+ سه سال میگه :

تاریخ: 1401/12/17 ساعت 02:33
با سلام. تعجب از سایت خوب و ان تایمی که دارید چطور چنین مقاله ابتدایی که درکل جمع بندی حرف خاصی برای گفتن نداشت رو انتخاب کردید و بعنوان آموزش هم ارایه دادید...
حداقل ۴تا جمله آموزشی کاربردی واسه خوانتده ای که وقت میزاره اگه داشت بهتر بود.
باتشکر از نویسنده مقاله.ولی صرفا برای خالی نبودن عریضه،شاید بشه گفت خیلی هم افتضاح و بد نیست.
شما میتونید، اگه بیشتر تلاش کنید و ارزش بیشتری به کاربراتون بدهید.
با تشکر

1 0

اردشیر میهمان میگه :

تاریخ: 1399/02/12 ساعت 04:50
ممنون از مطالب خوبتون ولی در اصفهان هیچ طلا فروشی مزد ساخت و در صد خودش را مشخص نمیکند ولی در نجف اباد مشخص میکنند.

0 0

رضا یزدانی میهمان میگه :

تاریخ: 1398/08/16 ساعت 17:19
عالی بود تشکر

اخبار سایر رسانه ها