دمانتوئید

دمانتوئید به زبان آلمانی (زبان دوران رنسانس تراشندگان الماس) به معنای " شبیه الماس" است. نام آن نشان دهنده ی این واقعیت است که اگرچه دمانتوئید بسیار نرم تر از الماس است اما پراکندگی آن بیشتر بوده و جلوه ی رنگین کمانی این سنگ خصوصاً در سنگ های کم رنگ تر بسیار قابل ذکر است. این گوهر سبز از انواع آندرادیت و از خانواده ی گارنت است.

دمانتوئید

دمانتوئید از رنگ سبز تا رنگ سبز متمایل به زرد دیده می شود. در زیر میکروسکوپ، این سنگ مشخصه ی دیگری هم دارد: حالت کلاسیک دم اسبی. این پدیده زمانی رخ می دهد که حلقه های دراز و طلایی از یک نقطه ی مرکزی به صورت انوار فیبری بتابد.

دمانتوئید در کوه های اورال روسیه که منابع خوبی از سنگ های قیمتی است، در سال 1868 کشف شد. مسئول خرید سنگ های قیمتی کمپانی تیفانی  George Kunzعاشق این کشف جدید گشت. تا جایی که امکان داشت از آن خرید. تیفانی این سنگ را بعنوان جایگزین جذاب زمرد روانه ی بازار نمود. با اینکه به ندرت این سنگ در سایز بزرگتر از 2 قیراط دیده می شود، دیمانتوئید جواهرات دوران ویکتورین را بین سال های 1895 تا 1915 زینت بخشید.

معدن تاریخی روسیه دیگر در حال حاضر دمانتوئید تولید نمی کند. در واقع، کمبود دمانتوئید با کیفیت، از آن یک سنگ ارزشمند برای مجموعه داران ساخته است. کشف های جدید در نامیبیا باعث شده که میزان موجودی این سنگ افزایش یابد. از دیگر مکان هایی که می توان این گوهر را مشاهده کرد زئیر می باشد. دمانتوئید همچون خانواده ی گارنت سنگ ماه تولد ژانویه است.

سختی دمانتوئید در مقیاس موس برابر 5/6 تا 7 بوده و می توان گفت در مقابل ضربه پذیری نسبتا مقاوم است. این گوهر همچنین در برابر گرمای زیاد می شکند اما در مقابل نور پایدار است.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها