کیانایت

کیانایت گوهری که نامش را از کلمه یونانی kuanos به معنای آبی عمیق نشأت گرفته است، سنگی از خانواده کانی سیلاکت آبی می باشد. در این گوهر به میزان زیادی آلومینیوم وجود دارد. کیانایت در دما و فشار پایین، مقاوم است.

کیانایت

گوهرهایی همانند آندولوزیت و سیلیمانت نیز در گروه کیانایت قرار دارند. سختی این گوهر بسیار زیاد بستگی به شیوه کریستالیزه شدن کیانایت دارد. این ساختار کریستالی سبب ایجاد پدیده های مشخصی در این گوهر می گردد.

کیانایت غالبا در محصولات مقاوم و سرامیک همانند ظروف چینی و آشپزخانه به کار می رود. این گوهر همچنین در صنایع الکترونیکی، عایق های الکترونیکی و ساینده ها به چشم می خورد.

کیانایت به عنوان گوهری نیمه قیمتی شناخته شده که پدیده چشم گربه را نیز در برخی مواقع بروز می دهد. البته بروز این پدیده بسیار محدود بوده و به سبب دگرگونی رنگی و تقسیم کامل اتمی در این گوهر اتفاق می افتد. رنگ های دیگر این گوهر امروزه در تانزانیا (به رنگ نارنجی) یافت گشته است. رنگ نارنجی کیانایت به سبب حضور میزان کمی منگنز در ساختار این گوهر می باشد. کیانایت گوهری شاخص برای اندازه گیری، حرارت، عمق و فشار در کانی هایی است که تحت شرایط دگرگونی ایجاد شده اند.

حالت طولی و ستونی کریستال های کیانایت معمولا اولین نشانه خوب بودن این کانی است. البته رنگ به ویژه هنگامیکه رنگ آن آبی باشد، نیز در ارزشمندی این گوهر تأثیر گذار است. البته تأثیرگذارترین خصوصیت در کیانایت، همان خاصیت دگرگونی رنگی (آنیزوتروپیسم) در این گوهر است. یکی از روش های شناخت کیانایت از گوهرهای مشابه این است که کیانایت دارای 2 سختی مجزا در دو محور عمود بر هم می باشد. این سختی بین 5/5 تا 7 متغیر است.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها