تساوریت: رنگی اعجاب آور و شفافیتی شگفت انگیز

زمان زمرد دیگر به سر رسید. اکنون زمان آن است تا نگاهی به تساوریت سبز رنگ با شکوه بیاندازیم و آن را تبدیل به جواهر سال نماییم.

تساوریت: رنگی اعجاب آور و شفافیتی شگفت انگیز

با رنگی زیبا و جذاب، تساوریت رقیب جدی زمرد محسوب شده و این گوهر را تبدیل به سنگی محبوب کرده است. این گوهر به سبب شفافیت خارق العاده، و رنگ سبزچمنی که دارد بسیار مورد توجه جواهرسازان قرار گرفته و در غالب مجموعه های جواهری وجود دارد. این سبب گشته تا تساوریت سرانجام راه خود را در بازار سنگ های قیمتی باز کند. بنابراین شاید مناسب باشد که میزانی دانش خود را در زمینه این گوهر زیبا و قیمتی بالا ببریم.

تساوریت برای اولین بار در سال 1967 توسط یک زمین شناس انگلیسی به نام کمپبل آر بریدج (مشاور شرکت تیفانی) در تانزانیا کشف شد. این کشف توسط جواهرشناسان سراسر دنیا پخش شد، بنابراین بریدج تصمیم گرفت که این گوهر خوش رنگ را از تانزانیا صادر کند. برای این کار وی نیاز به اجازه دولتمردان تانزانیا داشت. اما آنها تقاضای وی را رد کردند. تلاش های بریدج برای خروج این گوهر و انتقال آن به غرب به نتیجه نرسید، بنابراین وی نمونه ای از این گوهر را با تجهیزات آزمایشگاهی خودش به غرب منتقل کرد. 4 سال بعد تلاش های او به ثمر نشست و بریدج توانست تساوریت را از کشور همسایه تانزانیا، یعنی کنیا از زمین خارج سازد و این مرتبه بریدج توانست اجازه رسمی برای استخراج این گوهر را از دولت کنیا دریافت کند. به هر حال سیاست های دولتی در این کشور نیز استخراج تساوریت را با مشکل مواجه ساخت. در سال 2009 بریدج طی وقوع درگیری و نزاع بر سر یکی از معادن تساوریت به قتل رسید. نتیجه 5 سال زحمت وی منجر به تأسیس معدن اسکورپیون (عقرب) در کنیا گشت.

شهرت جهانی تساوریت مدیون هنری پلات رئیس تیفانی در آن وقت بود. وی نام تساوریت را با الهام از پارک ملی تساوو واقع در کنیا بر روی این سنگ قیمتی نهاد. پلات اعتقاد داشت که تساوریت یک سنگ بی نظیر در دنیا گوهرها به شمار می رود.

این سنگ قیمتی امروزه نقش اصلی را در جواهرات تیفانی ایفا می کند. همانند این انگشتر با نگین تراش بیضی تساوریت به وزن 79/11 قیراط. تساوریت در رنگ های گوناگون از سبز روشن تا سبز چمنی تیره که یکی از جذاب ترین رنگ های تساوریت است، در بر می گیرد. این گوهر جزو خانواده گارنت به شمار رفته و همانند دیگر اعضای این خانواده سختی برابر 5/7 دارد. در مقایسه با زمرد تساوریت سخت تر و رنگ سبز جذاب تری نسبت به زمرد دارد. همچنین ضریب شکست و پراکندگی نوری تساوریت نیز بالاتر از زمرد است. بنابراین این گوهر شفافیت و درخشندگی بیشتری در مقایسه با زمرد از خود به نمایش می گذارد. تساوریت هزاران مرتبه کمیاب تر از زمرد است مخصوصا تساوریتی در اندازه بیش از 3 قیراط.

همانگونه که در این گوشواره های ساخت بودلز مشاهده می کنید. تساوریت در ترکیبی با آکوامارین، آماتیست، طلای سفید و پلاتین به کار رفته است. جودی وین رینگز رئیس بودلز در این باره می گوید: تساوریت بعد از زمرد رنگ سبز درخشنده ای دارد که همین امر سبب زیبایی این گوهر گشته است. تساوریت ناخالصی های کمتری نسب به زمرد داشته بنابراین یک سنگ پاک محسوب می شود.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها