جواهرات مطمئن چیست؟

غالبا زمانیکه تصمیم داریم چیزی را خریداری نماییم، برایمان بسیار اهمیت دارد که این وسیله به عنوان مثال یک لباس به چه نحو ساخته شده و مواد اولیه آن آیا مناسب است یا خیر؟ به همین منظور برای خریداری این اشیا به سراغ فروشگاه های معتبر می رویم تا خریدمان را مطمئن انجام دهیم. این امر درباره جواهر نیز صدق می کند.

جواهرات مطمئن چیست؟

اگر فیلم الماس خونین با بازی لئوناردو دی کاپریو را مشاهده کرده باشید، می بینید که برخی اوقات برای دستیابی به الماس چه خون هایی که ریخته می شود. در روشی جدید که به عنوان فرآیند کیمبرلی معروف است و در دهه 1990 مورد تصویب قرار گرفت، به خریدار این اطمینان داده می شود که الماسی که در اختیار دارد، از راه درست و صحیحی به دستش رسیده است. با وجود حضور این فرآیند، الماس هایی که امروزه مورد کشمکش هستند در مقایسه با سال 1990 تنها یک درصد سنگ های قیمتی جهان را به خود اختصاص داده اند. البته هنوز نیز ترس از حضور الماس های مشکوک در بین شرکت هایی که در تجارت های کثیف در طی جنگ هایی که در آنگولا، سریالئون و کنگو کرده اند و غول هایی که هنوز سردمدار دزدی سنگ های قیمتی هستند، وجود دارد.

 

وجود الماس های خونین تنها نمونه کوچکی از یک واقعیت بزرگ است. هزاران مورد مطمئن از ساخت جواهرات وجود دارد که در غالب آنها مسئله دار بودن سنگ قیمتی از نقطه آغازین و اصلی صنعت جواهر سازی یعنی استخراج شروع می شود. این شک اندک همیشه بوده که این بخش از زمین که مورد استخراج قرار گرفته، آیا به راستی برای این شرکت معدنی خاص است. به همین سبب الماس ها و طلایی که از این معادن به ویژه استخراج می گردند را می توان ناپاک دانست. از دیگر مواردی که سنگ قیمتی را ناپاک می سازد این است که در فرآیند استخراج به میزانی آرسنیک و جیوه نیاز است به همین سبب فرآیند استخراجی سبب آلودگی آب و خاک می شود که این آلودگی تنها بر روی گیاهان و حیوانات اثر نمی گذارد بلکه جوامع بشری را نیز تهدید می کند.

در اینجاست که بحث از جواهرات مطمئن به میان می آید. به خاطر وجود این رخ داد، تعداد بیشماری از جواهرسازان مانند ییلین چو برای اینکه دوستی بیشتری با طبیعت نمایند تصمیم گرفتند که جواهراتی را از طریق بازیافت طلا و نقره یا موادی که از قبل در طبیعت موجود هستند را تولید نمایند. چو همچنین تصمیم گرفت که در تولیدات جواهری خود از محصولاتی که از حیوانات به دست می آید مانند عاج، دندان کوسه یا مرجان اجتناب نماید. البته شناخت منبع و معدن تمامی سنگ های قیمتی به راحتی امکان پذیر نیست. شرکت های بزرگ و البته گران همانند جم فیلد شریک فبرگ تاریخچه سنگ های قیمتی خود را دارند.

یک بنیاد جواهرسازی  نیز وجود دارد که با IPIS ( سرویس اطلاعاتی صلح بین الملل) مسئول رسیدگی و انجام فرآیند کیمبرلی همکاری می کند. تا سازندگان جواهر و خریداران سنگ های قیمتی را از طریقی استاندارد مطمئن سازد که جواهری که ساخته و در اختیار دارند، از راه و روش درستی به دست آمده است. اما بیشتر خریداران جواهر از این بنیاد استفاده نمی کنند. بنابراین امکان دارد که میزانی الماس، زمرد، یاقوت سرخ و یاقوت کبود ناپاک در جهان موجود باشد. از نمونه های مشهور اینگونه سنگ های قیمتی می توان به تقویت حزب نظامی برمه با تولید یاقوت سرخ و تجارت میزان زیادی زمرد برای موارد اقتصادی گروه های شبه نظامی کلمبیا در دهه 1990  اشاره کرد.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها